וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשד לפשעי מלחמה: הרשויות בצרפת פתחו בחקירה פלילית נגד אסד

לפי מקור דיפלומטי, פריז בודקת את האפשרות כי משטרו של הנשיא הסורי ביצע פשעי מלחמה בין 2011 ו-2013 בעימותים עם המורדים בארצו. החקירה מתבססת על עדויות צלם צבאי סורי שערק וברשותו 55 אלף צילומי זוועות ממלחמת האזרחים

צילום: רשת RT עריכה: יאיר דניאל

(הנשיא הסורי בשאר אסד בריאיון לתקשורת הרוסית)

הרשויות בצרפת פתחו בחקירה פלילית נגד משטרו של נשיא סוריה, בשאר אסד, בחשד לביצוע פשעי מלחמה במסגרת מלחמת האזרחים במדינה בין השנים 2011 ו-2013 – כך דווח הלילה (רביעי) לסוכנות הידיעות הצרפתית. על פי דיווח של מקור דיפלומטי המקורב לפרשה, הרשויות בפריז פתחו בחקירה ראשונית בנוגע לפשעים לכאורה עוד ב-15 בספטמבר.

חקירת הרשויות הצרפתיות מתבססת בעיקר על עדויות שנמסרו מצלם צבאי סורי לשעבר, אשר ידוע בכינוי "הקיסר". הצלם ערק מצבאו של אסד וברח מסוריה ב-2013. הוא הביא עמו כ-55 אלף צילומים של סצנות קשות מהעימותים בין כוחות הצבא למורדים במדינה, אשר עליהם ככל הנראה מסתמכת פריז בחקירתה את פשעי המלחמה שבוצעו לכאורה.

ידיעות נוספות בנושא סוריה:
המלחמה בדאעש ומשבר המהגרים: כך ויתרו במערב על הדחת אסד
תיעוד ראשון: מטוסי קרב רוסיים בבסיס במערב סוריה
העולם מתגייס לפתרון המלחמה בסוריה: קרי נועד עם זריף

נשיא סוריה בשאר אסד בלשכתו בדמשק. אוקטובר 2013. רויטרס
חקירת צרפת מסתמכת כנראה על 55 אלף צילומים ממלחמת האזרחים. אסד/רויטרס

בתוך כך, שר החוץ של ערב הסעודית, עאדל אל-ג'ובייר, אמר אמש כי נשיא סוריה חייב לעזוב את תפקידו או שייאלץ לסגת ממנו בכוח. אל-ג'ובייר דחה את קריאות רוסיה ליצירת קואליציה שתסייע לאסד במלחמה בארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש). "אין עתיד לאסד בסוריה, עם כל הכבוד לרוסים ולכל אחד אחר", אמר שר החוץ לאחר פגישה עם בני בריתה של מדינתו בניו יורק.

"יש שתי אפשרויות להסדר בסוריה - האחת היא האופציה של תהליך פוליטי שבו תהיה ממשלת מעבר. האפשרות השנייה היא צבאית, וגם היא תסתיים בהדחתו של אסד מתפקידו", הזהיר אל-ג'ובייר. "זה יכול להיות תהליך ארוך והרסני יותר, אך הבחירה נמצאת לגמרי בידיו של אסד".

ביום שני האחרון הודיע נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, בשולי עצרת האו"ם כי מדינתו תדון עם בעלי בריתה בהצעה של טורקיה ושל חלק מהאופוזיציה הסורית בדבר הקמת אזור חיץ בצפון סוריה. אנקרה וארגוני מורדים שונים דורשים כבר זמן רב להכריז על אזור זה כשטח אסור לטיסה, לשם יוכלו להגיע אלפי הפליטים הנמלטים מהקרבות בין משטרו של אסד, ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) וארגונים נוספים.

שגריר ערב הסעודית בוושינגטון, עאדל אל-ג'ובייר – 26 במרץ 2015. AP
לפתרון בסוריה שתי אפשרויות - ואסד אינו חלק מאף אחת מהן. אל-ג'ובייר בוושינגטון/AP

בדבריו, התייחס הולנד גם להמשך שלטונו של אסד, שלאחרונה קיבל תמיכה צבאית מוגברת מצדה של רוסיה. ביום שני אמר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בעצרת האו"ם כי העולם טועה "טעות אדירה" בכך שאינו משתף פעולה עם השלטונות בדמשק. הולנד, מצדו, הבהיר כי הוא מוכן לשתף פעולה עם רוסיה ועם איראן כדי להביא לסופה של מלחמת האזרחים העקובה מדם בסוריה, אך הדגיש כי אסד לא יוכל להיות חלק משלטון המעבר במדינה.

בימים האחרונים התבטאו במערב בצורה מרוככת יותר כלפי האפשרות שהנשיא, שכוחותיו אחראים למותם של מאות אלפי אזרחים, יישאר זמן מה בשלטון לאחר סיום המלחמה. ואולם, פרט להולנד, גם נשיא ארצות הברית ברק אובמה הדגיש בנאומו בעצרת בניו יורק כי אסד לא יוכל להמשיך לשלוט בסוריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully