וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העולם מתגייס לפתרון המלחמה בסוריה: קרי נועד עם זריף

לאחר פגישתו של שר החוץ האיראני עם נציגת האיחוד האירופי כחלק מקידום המשא ומתן על סוריה, נועד זריף עם מקבילו האמריקני. ג'ון קרי: "אני צופה הזדמנות גדולה השבוע לכמה מדינות לגלם תפקיד חשוב בניסיון לפתור כמה מהסוגיות הבעייתיות ביותר במזרח התיכון"

עריכה: ניר חן

(דיווח לאולפן וואלה! NEWS: מעורבותה של רוסיה במלחמת האזרחים בסוריה)

שרי החוץ של ארצות הברית והאיחוד האירופי נפגשו היום (שבת) עם המקביל האיראני מוחמד ג'וואד זריף בשולי העצרת הכללית של האו"ם המתכנסת השבוע בפעם ה-70. העצרת צפויה לעסוק השנה בעיקר בסכסוך הסורי שהוביל למשבר הפליטים החמור ביותר באירופה מאז מלחמת העולם השנייה. בתום הפגישה עם זריף, הראשונה בין השניים מאז נחתם הסכם הגרעין, אמר קרי כי יש להתקדם לעבר פתרון של שלום בסוריה ובתימן.

קרי אמר לעיתונאים: "אני צופה הזדמנות גדולה השבוע לכמה מדינות לגלם תפקיד חשוב בניסיון לפתור כמה מהסוגיות הבעייתיות ביותר במזרח התיכון. עלינו לחתור לשלום ולמצוא דרך להתקדם בנושאים סוריה ותימן. אני חושב שישנן כמה הזדמנויות כאלה השבוע - בעיקר באמצעות דיונים אלה - להביא להתקדמות".

לקריאה נוספת:
דיווח: צבא אסד יעביר לחיזבאללה 75 טנקים סובייטיים
מבוכה לארה"ב: מורדים סורים שאימנו מסרו ציוד לג'בהת א-נוסרה

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי לצד מקבילו האיראני מוחמד ג'וואד זריף לפני פגישתם בניו יורק, 26 בספטמבר 2015. טוויטר, צילום מסך
זריף וקרי לפני פגישתם בניו יורק/צילום מסך, טוויטר

מוקדם יותר דנו שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני וזריף במלחמת האזרחים בסוריה. בהצהרה של האיחוד האירופי נמסר כי השניים "הדגישו את הצורך להביא לסיום המלחמה בסוריה", והביעו את מוכנותם לשתף פעולה בנושא.

גורמים אמריקניים אמרו היום כי קרי מנסה לקדם תכנית חדשה לסיום המלחמה בסוריה. לדבריהם, קרי, שנחת היום בניו יורק, יעלה בימים הקרובים כמה הצעות לחידוש תהליך השלום במדינה במהלך כינוס העצרת הכללית של האו"ם.

הגישה החדשה עשויה להביא לשולחן המשא ומתן את רוסיה, בעלת בריתו הקרובה של הנשיא בשאר אסד, את ערב הסעודית ומדינות נוספות כמו טורקיה וקטאר, שתומכות בארגוני האופוזיציה הסורית. המעורבות הפתאומית והגוברת של מוסקבה לצד משבר הפליטים ששוטף את אירופה, הובילו לניסיונות מחודשים לסיים את המלחמה שנמשכת זה ארבע שנים וחצי.

לדברי הגורמים האמריקניים, קרי לא רצה להעלות את הנושא הסורי במהלך המשא ומתן עם איראן על תכנית הגרעין שלה, שהסתיים בהסכם בחודש יולי. זאת, בשל החשש שטהראן תדרוש ויתורים נוספים תמורת פשרה בסוריה.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. רויטרס
יפגוש את אובמה ביום שני. פוטין/רויטרס

שלוש שנים אחרי ועידת ז'נבה, שבה הותוותה מפת דרכים לסיום המלחמה ולחילופי השלטון, תהליך השלום בחסות האו"ם נכשל בהשגת פריצת דרך. כעת, עם התחזקות מעורבותה של רוסיה ואיראן בנעשה בסוריה, נראה כי המערב פונה לפתרון באזור באמצעות שתי המדינות הללו. איראן, שהבהירה כי היא מוכנה לדון יחד עם יריבותיה באזור על המשבר בסוריה, מסייעת למשטרו של אסד ותומכת בחיזבאללה, שנלחם לצדה של דמשק.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה צפוי להיפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביום שני בניו יורק. דיפלומטים טוענים כי הפגישה ביניהם תהיה מכרעת בניסיונה להבנת כוונותיה של רוסיה. אחד המכשולים הגדולים ביותר שצפויים לעלות בשיחות בין שני המנהיגים הוא עתידו של אסד.

אף שארצות הברית עדיין מתעקשת באופן רשמי כי "אסד חייב ללכת", בחודשים האחרונים היא הראתה גמישות לגבי המועד שבו יצטרך לוותר על השלטון. קרי טען השבוע בביקורו בלונדון כי זה לא צריך לקרות תוך "יום אחד או חודש אחד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully