וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פונים לאיראן: התכנית חדשה של קרי לסיום המלחמה בסוריה

26.9.2015 / 12:40

לפי גורמים אמריקניים ומערביים, שר החוץ האמריקני ישוחח עם מקבילו האיראני זריף במטרה לקדם יוזמה חדשה לפתרון המשבר. זאת, ברקע הגברת המעורבות הרוסית. "ינסה למצוא נוסחה למשא ומתן אמתי"

עריכה: ניר חן

שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי ייפגש היום (שבת) עם מקבילו האיראני מוחמד ג'וואד זריף, בניסיון לקדם תכנית חדשה לסיום המלחמה בסוריה – כך מסרו גורמים אמריקניים ומערביים. לדברי הגורמים, קרי, ששוהה בניו יורק, יעלה בימים הקרובים כמה הצעות לחידוש תהליך השלום במדינה במהלך כינוס העצרת הכללית של האו"ם.

הגישה החדשה, שלפי הגורמים החדשים נמצאת עדיין בחיתוליה, עשויה להביא לשולחן המשא ומתן את רוסיה, בעלת בריתו הקרובה של הנשיא בשאר אסד, ואת ערב הסעודית ומדינות נוספות כמו טורקיה וקטאר, שתומכות בארגוני האופוזיציה הסורית. המעורבות הפתאומית והגוברת של מוסקבה, לצד משבר הפליטים ששוטף את אירופה, הובילו לניסיונות מחודשים לסיים את המלחמה שנמשכת זה ארבע שנים וחצי.

לקריאה נוספת בנושא
דיווח: צבא אסד יעביר לחיזבאללה 75 טנקים סובייטיים
מבוכה לארה"ב: מורדים סורים שאימנו מסרו ציוד לג'בהת א-נוסרה

ג'ון קרי ומוחמד ג'וואד זריף, לוזן, שווייץ, מרץ 2015. רויטרס
ידונו במצב בסוריה. קרי וזריף במהלך שיחות הגרעין/רויטרס

שלוש שנים אחרי ועידת ז'נבה, שבה הותוותה מפת דרכים לסיום המלחמה ולחילופי השלטון, תהליך השלום בחסות האו"ם נכשל בהשגת פריצת דרך. לכן, טוען גורם אמריקני בכיר, "קרי ינסה למצוא נוסחה שתחזיר אותנו למשא ומתן אמתי". אמש מסרה תת-שר החוץ, וונדי שרמן, כי קרי ידון היום במצב בסוריה יחד עם זריף.

איראן, שהבהירה כי היא מוכנה לדון יחד עם יריבותיה באזור על המשבר בסוריה, מסייעת למשטרו של אסד ותומכת בחיזבאללה, שנלחם לצדה של דמשק. גורמים אמריקניים הודו כי לטהראן חייב להיות חלק כדי להגיע לפריצת דרך בשיחות סביב המלחמה העקובה מדם, שגבתה את חיים של רבע מיליון בני אדם. "אנחנו יודעים שיש אינטרסים שונים בסוריה", אמרה שרמן. "יש רגישות פוליטית גדולה באיראן סביב השיחות הללו, ייתכן שאף מגבלות, אך חשוב לקיים אותן בצורה הנרחבת ביותר שאפשר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין סוקר תרגיל צבאי. רויטרס
לא ברור מה הוא חושב על עתידו של אסד. נשיא רוסיה פוטין/רויטרס

לדברי גורמים אמריקניים, קרי לא רצה להעלות את הנושא הסורי במהלך המשא ומתן עם איראן על תכנית הגרעין שלה, שהסתיים בהסכם בחודש יולי. זאת, בשל החשש שטהראן תדרוש ויתורים נוספים תמורת פשרה בסוריה.

ביום חמישי הבית הלבן מסר כי הנשיא ברק אובמה ייפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביום שני בניו יורק, שם תתקיים העצרת הכללית של האו"ם. דיפלומטים טוענים כי הפגישה תהיה מכרעת כדי להבין את כוונותיה של רוסיה, כשאחד המכשולים הגדולים ביותר שצפויים לעלות בשיחות בין שני המנהיגים הוא עתידו של אסד.

ארצות הברית עדיין מתעקשת ש"אסד חייב ללכת", אבל הראתה בחודשים האחרונים גמישות לגבי המועד שבו יצטרך לוותר על השלטון. קרי טען השבוע בביקורו בלונדון כי זה לא צריך לקרות תוך "יום אחד או חודש אחד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully