וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח פנימי של משרד החוץ: חשש מגל אנטישמיות ברוסיה

29.9.2015 / 14:05

לידי וואלה! NEWS הגיע דוח שממנו עולה כי המצב הכלכלי וההידרדרות הפוליטית במדינת הענק מעלים את הסיכויים לפגיעה ביהודים. בשנה האחרונה זינק מספר המתעניינים בעלייה ארצה ב-90%. עם זאת, במשרד מבהירים שכיום מצבם של היהודים תחת ממשל פוטין נחשב עדיין טוב

צלבי קרס שרוססו על מצבות בבית קברות יהודי בלטביה בירת ריגה. רויטרס
צלבי קרס שרוססו על מצבות בבית קברו יהודי בריגה בירת לטביה ב-2010/רויטרס

אם המצב הכלכלי והפוליטי יוסיף להידרדר ברוסיה, האנטישמיות במדינה תלך ותגבר – כך עולה מדוח פנימי של משרד החוץ שהגיע לידי וואלה! NEWS וסוקר את מצבם של היהודים במדינה. לפי הדוח, בשנים האחרונות הורע מצבם הכלכלי של היהודים ברוסיה, ובעקבות המשבר באוקראינה ב-2014 אף חלה הידרדרות פוליטית בכלל החברה הרוסית, שהעלתה את מפלס החרדה מפני גל אנטישמיות.

הדוח מצייר תמונה עגומה באשר למצבם של היהודים ברוסיה. בין היתר, נטען כי ישנה עלייה בהיקף ההתבטאויות בעלות אופי אנטישמי בתקשורת המקומית, בעיקר סביב המשבר באוקראינה ונגד אלו שמתויגים כמי שאינם נאמנים לרוסיה. אחת ההשלכות היא זינוק של 90% במספר היהודים שבודקים את האפשרות להגר לישראל בהשוואה לשנים קודמות. אגב, מי שהוזכר בהקשר התבטאויות אלו הוא המיליארדר איגור קולומויסקי, שמביע תמיכה בשלטון בקייב ומבקר בתקיפות את שלטונו של הנשיא ולדימיר פוטין.

לקריאה נוספת:
פוטין בתום פגישה עם אובמה: לא שולל שיתוף פעולה במאבק בדאעש
לראשונה מ-2005: הפסד למפלגתו של פוטין בבחירות מקומיות
אובמה ופוטין ישוחחו על מלחמת האזרחים - אך לא ברור על איזו

חיילים רוסים על משוריינים בפרברי העיר בלגורוד הסמוכה לגבול אוקראינה. 25 באפריל 2014. רויטרס
המנהיגים היהודים תמכו בצעד הצבאי של פוטין. משוריינים רוסים בגבול אוקראינה, בשנה שעברה/רויטרס

עם זאת, מספר התקיפות האלימות על רקע אנטישמי במדינה נותר יציב בשנים האחרונות והן נחשבות לאירועים נדירים יחסית. ואולם, גורמים בכירים בקהילה היהודית הביעו את חששם כי עם המשך הידרדרות המצב הפוליטי והכלכלי במדינה, עלולים היהודים לסבול מגל אנטישמיות.

על פי נתונים רשמיים של מרשם האוכלוסין ברוסיה, במדינת הענק מתגוררים כ-158 אלף אנשים שהציגו את עצמם יהודים. עם זאת, על פי הערכות שונות, מספר היהודים במדינה גבוה אף יותר – כ-300-200 אלף איש, בהם מאה אלף המתגוררים במוסקבה.

עוד באותו נושא

מהקור של דונייצק לחום של כרמיאל: חזרה ליהודים שעלו לארץ מאוקראינה

לכתבה המלאה

פוטין טוב ליהודים

לפי עמדת משרד החוץ, השלטון הנוכחי בראשות פוטין טוב ליהודים. בעשור האחרון הם אף נהנים מרווחה כלכלית ותחושת ביטחון גבוהה יחסית. זאת ועוד, גם בזמני מלחמה לא נרשמו אירועים אנטישמיים חריגים - מספר האירועים האנטישמיים במדינה נמוכים בהשוואה למדינות אחרות בהם קיימת קהילה יהודית גדולה - והרשויות אינן מפלות יהודים לרעה.

הרב הראשי של רוסיה ברל לזר עם הנשיא ולדימיר פוטין – ינואר 2015. רויטרס
אינטרסים משותפים. הרב הראשי של רוסיה לזר והנשיא פוטין, ינואר 2015/רויטרס

קרבתו של פוטין לקהילה היהודית ברוסיה ידועה בעיקר על רקע קשריו החזקים עם מנהיגיה הדתיים. לפי הדוח, לא אחת הוא השתמש בהם כדי לקדם אינטרסים פוליטיים. כך, למשל, הרב הראשי של רוסיה, ברל לזר, ארגן ביקור רבנים מאירופה בחצי האי קרים ביולי 2014, ככל הנראה בהנחיית הקרמלין, כדי להעניק לגיטימציה למהלך הצבאי של פוטין, שזכה לביקורת בינלאומית חריפה.

לזר לא לבד. לפי משרד החוץ, גם יריבו המר של הרב הראשי, הרב הראשי של מוסקבה פנחס גולדשמידט, סייע לקרמלין לקראת הפגישה שקיים פוטין עם האפיפיור במאי האחרון, והביע מחאה נגד הסנקציות על רוסיה. שני הארגונים היהודיים הגדולים במדינה נמנעים מלהתערב בפוליטיקה המקומית, אלא אם הם דואגים להביע את נאמנותם לשלטון. דוגמה לכך ניתן למצוא בדבריו של אלכסנדר בורודה, נשיא הפדרציות היהודיות ברוסיה, ארגון הממומן על ידי איש העסקים לב לבייב, שאמר כי "נפילת משטר פוטין מהווה סכנה ליהודים". הוא אף הפציר בתושבים היהודים של רוסיה שלא לקחת חלק במחאה נגד פוטין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully