וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה ופוטין ישוחחו על מלחמת האזרחים - אך לא ברור על איזו

25.9.2015 / 0:23

בארצות הברית מתעקשים כי שני המנהיגים ידונו במצב אוקראינה, בעוד בקרמלין ציינו כי הנושא המרכזי שבו ידונו השניים הוא מלחמת האזרחים בסוריה. במקביל, שר ההגנה האמריקני אמר כי טרם ברור אם לשתי המדינות יש אינטרסים חופפים בסוריה

עריכה: ניר חן

נשיא ארצות הברית ברק אובמה ומקבילו הרוסי ולדימיר פוטין ייפגשו בשבוע הבא בניו יורק, אך שני הצדדים מוסרים מידע שונה בנוגע למטרת הפגישה: הבית הלבן הודיע כי הנושא המרכזי של השיחה יהיה הסכסוך במזרח אוקראינה, שם המורדים הפרו-רוסים לוחמים בכוחות הממשל – דבר שגרר סנקציות כלכליות על רוסיה. עם זאת, הקרמלין הודיע כי מרכז הדיון יהיה סוריה, שם נטען כי רוסיה הציבה כלי מלחמה בשבועות הקרובים ובהם מטוסי קרב, טנקים, מסוקים ומערכות נ"מ במטרה לסייע לכוחות המשטר הסורי.

"כמובן שהנושא העיקרי יהיה סוריה", אמר דמיטרי פסקוב, דובר הקרמלין. כשנשאל אם הצדדים ידונו במצב באוקראינה אמר: "אם הזמן יאפשר זאת". עם זאת, גורם אמריקני רשמי התייחס לפגישה ואמר: "הנשיא אובמה ידון עם מקבילו בעיקר במצב באוקראינה וביישום הסכם מינסק". הגורם הוסיף כי "בהתחשב במצב באוקראינה ובסוריה, ולמרות חילוקי הדעות שלנו עם מוסקבה, הנשיא מאמין כי יהיה זה בלתי-אחראי שלא לבחון אם אנו יכולים להתקדם דרך שיחות רמות דרג עם הרוסים".

במקביל, שני הצדדים חלוקים בנוגע לזהות המנהיג שקרא לקיים את הפגישה. דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, אמר כי הפגישה תתקיים לבקשתו של פוטין, בעוד הקרמלין הודיע כי הפגישה אורגנה לאחר "הסכמה משותפת".

עוד כתבות בנושא:
בכירה סורית: "ארה"ב ורוסיה מסכימות כי על אסד להישאר בשלטון"
דיווח: צבא אסד החל להשתמש במטוסי קרב רוסיים במאבק נגד דאעש
רוסיה תערוך תמרון ימי גדול סמוך לישראל החל מהימים הקרובים

מנהיגי 20 המדינות המתועשות בכינוס בסנקט פטרבורג, רוסיה, 5 בספטמבר 2013. רויטרס
פגישת אובמה ופוטין בשנת 2013/רויטרס

שני המנהיגים יהיו בניו יורק כדי לשאת נאום העצרת הכללית של האו"ם בשני בבוקר, ולפי דובר הקרמלין השניים ייפגשו מיד לאחר נאומו של פוטין. לטענת פסקוב, הפגישה בין הנשיאים צפויה להיערך 50 דקות עד שעה.

מדובר בפגישה הראשונה בין המנהיגים בשנה האחרונה. הפעם האחרונה שבה שני המנהיגים נפגשו הייתה במפגשים קצרים בנובמבר האחרון במהלך פסגה כלכלית בבייג'ין. מאז, הם שוחחו בטלפון שלוש פעמים. היחסים בין רוסיה וארצות הברית הידרדרו באופן משמעותי לאחר שהראשונה סיפחה את חצי האי קרים במרץ 2014. בשל כך, ובשל הטענות על מעורבות רוסית במזרח אוקראינה, הטילה ארצות הברית ומדינות מערביות נוספות סנקציות על רוסיה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
נשיא סוריה בשאר אסד, פברואר 2015. AP
"ישנה הסכמה שבשתיקה בנוגע להישארותו בשלטון". אסד/AP

בתוך כך, שר ההגנה האמריקני אשטון קרטר אמר אתמול (חמישי) כי טרם ברור אם ישנם אינטרסים חופפים בין רוסיה לארצות הברית בכל הנוגע למצב בסוריה."אנחנו נמשיך לעבוד עם רוסיה בנושאים שבהם האינטרסים שלנו חופפים", אמר. "זה אפשרי, אך עדיין לא ברור שחפיפה כזו עשויה להתקיים בסוריה". כמו כן, שבא קרוקר, עוזרתו של שר החוץ האמריקני לענייני ארגונים בינלאומיים, אמרה כי ושינגטון מקווה להתקדם בשיחות על סוריה במהלך העצרת הכללית של האו"ם.

מוקדם יותר אמרה בוסיינה שעבאן, יועצתו הבכירה של בשאר אסד, כי רוסיה וארצות הברית הגיעו ל"הסכמה שבשתיקה" בנוגע לסיום המשבר בסוריה, שבמסגרתה יישאר הנשיא בשאר אסד בשלטון. "הממשל הנוכחי בארצות הברית מעוניין למצוא פתרון למשבר בסוריה, וישנה הסכמה שבשתיקה בין ארצות הברית ורוסיה בנוגע להגעה לפתרון", אמרה בריאיון לערוץ הטלוויזיה הסורי. שעבאן רמזה לכך שבניגוד לעמדתה בשנים האחרונות, ארצות הברית מוכנה כעת לקבל את הישארותו של אסד בשלטון. "האווירה הבינלאומית הנוכחית הולכת לכיוון של רגיעה ופתרון של המשבר", הוסיפה.

מרקל: "אנו צריכים לדון עם אסד בפתרון המשבר"

רוסיה חוזרת ואומרת כי לא תסכים לכך שהפלתו של אסד מהשלטון יהווה תנאי מקדים לתחילת המשא ומתן לפתרון המשבר במדינה. ארצות הברית קראה להפלתו של אסד בארבע השנים האחרונות, אך בשבוע שעבר אמר ג'ון קרי כי מועד התפטרותו יכול להיקבע במשא ומתן. "התפטרות אסד לא חייבת לקרות מחר או בעוד חודש. יש תהליך שבו כל הגורמים צריכים להתאגד ולהגיע להבנה לגבי האופן שבו הדבר צריך להתבצע".

כמו כן, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמרה אתמול כי אסד צריך להיות מעורב בשיחות עתידיות לפתרון המשבר. "אנו צריכים לדון עם גורמים רבים, כולל אסד", אמרה מרקל במסיבת עיתונאים לאחר פסגת האיחוד האירופי בנושא המהגרים הרבים המגיעים למדינה בעקבות המשבר בסוריה.

(עדכון ראשון: 23:23)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully