וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין בתום פגישה עם אובמה: לא שולל שיתוף פעולה במאבק בדאעש

נשיא רוסיה אמר כי השניים סיכמו "לעבוד יחדיו כדי להתגבר על המחלוקות", אך עקץ את נשיא ארצות הברית: "רק העם הסורי צריך להחליט על גורל אסד". פוטין הוסיף כי הוא מודאג מתקיפות ישראל בסוריה

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

נשיא ארצות הברית ברק אובמה נפגש הלילה (שלישי) בשולי עצרת האו"ם עם עמיתו הרוסי ולדימיר פוטין למשך כשעה וחצי, אחרי יותר משנה שבמהלכה העמיקה המתיחות בין מנהיגי המעצמות. על רקע המעורבות הרוסית בסוריה והסיוע הצבאי לנשיא בשאר אסד, וכן תמיכתה בבדלנים במזרח אוקראינה וסיפוח חצי האי קרים.

בתום הפגישה, לה קדמה לחיצת יד "קרירה", כפי שהגדירו עיתונאים, אמר פוטין כי השניים שוחחו על האפשרות שרוסיה תצטרף לקואליציה הבינלאומית נגד "המדינה האיסלאמית" (דאעש) בהובלת ארצות הברית באמצעות תקיפות אוויריות בסוריה - דבר שהוא אינו שולל. עם זאת, דחה פוטין אפשרות של הצבת כוחות קרקעיים במדינה.

"הפגישה הייתה מועילה וכנה", אמר פוטין בפתח דבריו, "הסכמנו לעבוד יחדיו כדי להתגבר על מחלוקותינו. אנו מוכנים לשפר את היחסים עם ארצות הברית".

לקריאה נוספת:
הגמגום האמריקני ומפגן הכוח הרוסי: פוטין לא מבזבז זמן בסוריה
רוחאני בעצרת האו"ם: "דרושה ועדת חקירה לאסון בערב הסעודית"
לפני העצרת הכללית באו"ם - מנהיגי העולם מנסים להציל את כדור הארץ

נשיא ארצות הברית ברק אובמה ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בטרם פגישתם בשולי העצרת הכללית של האו"ם, 29 בספטמבר 2015. רויטרס
פוטין ואובמה בטרם פגישתם בשולי העצרת הכללית של האו"ם, הלילה/רויטרס

פוטין התייחס גם למצב בסוריה, והגן על הנשיא בשאר אסד אל מול דבריהם של הנשיא האמריקני והצרפתי, שקראו אמש בנאומיהם באו"ם להדחתו. "רק העם הסורי צריך להחליט על גורלו של אסד, לא אובמה או הולנד". בנוסף, הביע נשיא רוסיה דאגה מהתקיפות האוויריות שמבצעת ישראל במדינה - האחרונה שבהן שלשום - אך הדגיש כי "יש לכבד את האינטרסים של ישראל" באזור.

על פי גורמים אמריקניים, פוטין ואובמה שוחחו לא רק על המשבר בסוריה, אלא גם על המצב במזרח אוקראינה, על רקע תמיכת רוסיה בבדלנים באזור. אובמה קרא בפגישה ליישום של הסכם מינסק להפסקת אש בין הצדדים, ומחה על כוונת הבדלנים לקיים בחירות נפרדות.

הגורמים הוסיפו כי אובמה ופוטין סיכמו כי ינחו את צבאותיהם הפועלים בסוריה לקיים שיחות על מנת למנוע חיכוכים באזור. בנוסף, הוסכם כי יש לבדוק אפשרויות לפתרון פוליטי למשבר בסוריה. עם זאת, כצפוי, הם לא הגיעו להסכמה בנוגע לעתידו של בשאר אסד, כאשר אובמה הבהיר לפוטין כי מבחינתו לא ייתכן פתרון למצב בסוריה שבו יהיה מעורב אסד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
נשיא ארצות הברית ברק אובמה בעצרת האו"ם, 28 בספטמבר. GettyImages
אובמה בנאומו באו"ם, אמש/GettyImages

בטרם הפגישה, נאמו השניים מעל בית עצרת האו"ם, שכינוסה ה-70 נפתח היום, והציגו עמדות מנוגדות לחלוטין. פוטין, שהגיע לעצרת בפעם הראשונה זה עשור, הדגיש כי הוא סבור שהעולם טועה "טעות אדירה" בכך שהוא אינו משתף פעולה עם אסד במלחמתו בטרור. לדבריו, רק אסד "נלחם באמת נגד 'המדינה האסלאמית' ונגד ארגוני טרור אחרים".

בנוסף לכך, נשיא רוסיה טען כי דאעש התחזק משמעותית אחרי הפלישה האמריקנית לעיראק ב-2003, עד שהגיע למצב הנוכחי, שבון הוא מתרחב לאזורים שונים. הוא הצהיר כי מוסקבה נלחמת בטרור על כל צורותיו, וכחלק מכך מספקת ציוד צבאי למשטר אסד.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בעצרת האום, 28 בספטמבר 2015. GettyImages
פוטין נואם בעצרת הכללית של האו"ם, אמש/GettyImages

מאידך, אובמה הדגיש כי על אף שארצו תהיה חייבת להתפשר "כדי לסיים את הלחימה" בסוריה, אסור שהנשיא אסד יהיה חלק מהשינוי. "אסד הוא רודן שמשליך חביות נפץ על ילדים. כשדיקקטור רוצח עשרות אלפי אנשים מאזרחיו, זה לא יכול להישאר 'עניין פנימי'", אמר. הוא אף הצהיר כי הוא מוכן שלא רק רוסיה תהיה חלק מאותו פתרון בסוריה, אלא גם איראן.

השניים גם התכתשו בעקיפין בנושא המלחמה באוקראינה. לטענת פוטין, העימות בין ארצו לבין השכנה ממערב פרץ בשל "המעורבות החיצונית". "הייתה הפיכה צבאית שהובלה מבחוץ, ושהציתה את מלחמת האזרחים באוקראינה", אמר בהתייחסו להדחתו של הנשיא האוקראיני לשעבר ויקטור ינוקוביץ', שהיה נאמן לו. הוא התלונן על הסנקציות נגד רוסיה, שהוטלו על ידי ארצות הברית בעקבות ההשתלטות הרוסית על חצי האי קרים והלחימה בגבול המזרחי של אוקראינה.

אובמה, שנשא את הדברים לפני פוטין, הדגיש כי וושינגטון אינה יכולה לעמוד מנגד כשזכויות וריבונות מופרת: "מה שקורה באוקראינה יכול לקרות בכל מדינה בעולם. זה היה הבסיס לסנקציות שהוטלו על רוסיה", הסביר. ואולם, הוא ציין כי "אנחנו לא רוצים לחזור לעוד מלחמה קרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully