וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יפן: הפרלמנט שינה את החוקה הפצפיסטית ואישר לחימה מעבר לים

19.9.2015 / 5:22

הבית העליון העביר את השינוי הגדול והשנוי ביותר במחלוקת במדיניות הביטחון של המדינה מאז 1945, וקבע כי הצבע יכול להילחם גם לא במצב של איום ישיר. ראש הממשלה: "השינוי בחוקה נועד למנוע מלחמות"

עריכה: מתן חדד

הבית העליון בפרלמנט של יפן אישר אמש (שישי) באופן סופי את השינויים בחוקה המאפשרים לצבא להשתתף בלחימה מעבר לים, בצל מחאה אזרחית רחבה וקטטה המונית שפרצה השבוע בבית הנבחרים. מדובר בציון דרך משמעותי במאמציו של ראש הממשלה שינזו אבה להתיר את גבולות החוקה הפציפיסטית מעל הצבא.

לצבא, שידוע כ"כוח להגנה עצמית", תהיה מעתה את האפשרות לצאת לקרב מחוץ למדינה, גם אם יפן אינה נתונה לאיום ישיר. זאת, במטרה להגן על בנות בריתה, בהן ארצות הברית. בנוסף לכך, יגדל היקף התמיכה הלוגיסטית שתספק טוקיו לצבאות של בעלות ברית, וכוחותיה יוכלו להשתתף במשימות לשמירת שלום של האו"ם.

אבה אמר כי השינוי בחוקה - הגדול ביותר במדיניות הביטחון של יפן מאז 1945 - הוא חיוני על מנת לפגוש אתגרים חדשים כמו אלו שמעמידה בפניה סין השכנה. "החקיקה היא חיונית כדי להגן על חיי אנשים והיא נועדה למנוע מלחמות", אמר אבה לכתבים אחרי אישור החוק על ידי הבית העליון.

לקריאה נוספת:
הפגנות המוניות ביפן נגד השינויים בחוקה: "לא למלחמה"
יפן: ביקורת על ראש הממשלה בטקס לציון 70 שנה להטלת פצצת האטום
יפן: לראשונה מאז מלחמת העולם - הצבא יוכל לפעול מחוץ למדינה

מחאות נגד אישור הפרלמנט לצבא לפעול מחוץ למדינה, 18 בספטמבר 2015. AP
מחאות נגד אישור ההחלטה מחוץ לפרלמנט, אתמול/AP

בבייג'ינג, שם עדיין נוטרים טינה עמוקה ליפן על תקופת הכיבוש האלים במלחמת העולם השנייה, הבהירו כי הרפורמה "תסבך" את המצב באזור. "אנחנו מפצירים ביפן ללמוד את שיעורי ההיסטוריה, לנקוט בדרך השלום, לנהוג בזהירות בתחומים של צבא וביטחון ולעשות יותר על מנת להביא לשלום ויציבות אזורית מאשר את ההיפך", נמסר ממשרד החוץ הסיני.

מנגד, ארצות הברית בירכה על המהלך, יחד עם מדינות נוספות בדרום-מזרח אסיה. זאת, מאחר בשל החשש מפעולותיה של סין בים סין הדרומי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
מחוקקים בפרלמנט היפני מתעמתים במהלך הצבעה על רפורמה לשינוי החוקה, 17 בספטמבר 2015. רויטרס
הקטטה שפרצה בפרלמנט בהצבעה על שינוי החוקה, שלשום/רויטרס

ההתנגדות למהלך הוציאה אזרחים רבים לרחוב למחות נגד מה שאותו הם מכנים "הפרה של החוקה הפצפיסטית", צעד שעשוי לטענתם להביא את יפן להצטרף לעימותים בהובלת ארצות הברית לאחר 70 שנות שלום. בכל אחד מימות השבוע האחרון היה ניתן לראות אלפי מפגינים מחוץ לפרלמנט, שקראו להתפטרותו של אבה. גם היום עדיין נותר במקום קהל גדול שסירב להשלים עם המהלך.

ואולם לא כולם סבורים שהשינוי בחוקה יביא לשינוי מעשי במדיניות של יפן. "אפילו אם החוקה תשתנה, בקרב העם היפני אף אחד לא חושב ללכת לשדות זרים במטרה להפגין כוח", אמר השבוע שר ההגנה לשעבר איצונורי אונודרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully