וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכות בפרלמנט היפני בהצבעה על שינוי החוקה הפציפיסטית. צפו

17.9.2015 / 22:37

ועדה מיוחדת של הבית העליון אישרה את הרפורמה של ראש הממשלה אבה, שלפיה הצבא יוכל להשתתף במלחמות - לראשונה מאז מלחמת העולם ה-2. ואולם, האופוזיציה הבטיחה לנסות למנוע את ההצבעה בכל הבית

עריכה: מתן חדד

ועדה מיוחדת של הבית העליון בפרלמנט של יפן אישרה הערב (חמישי) את החוקים השנויים במחלוקת, שלפיהם חיילים יפנים יוכלו להילחם מעבר לים בפעם הראשונה מאז מלחמת העולם השנייה – כך דיווחה סוכנות הידיעות המקומית ג'יג'י. המהלך אושר חרף התנגדות חריפה מצד חברי אופוזיציה ומצד אלפים שהפגינו מחוץ לפרלמנט בטוקיו הבירה.

במסגרת השינויים המתוכננים, הצבא – שידוע כ"כוחות להגנה עצמית" – יוכל לצאת למלחמה במטרה להגן על בעלות בריתה של המדינה, בהן ארצות הברית, גם במקרים שאין איום ישיר על יפן או על תושביה. ראש הממשלה שינזו אבה קידם את החקיקה בטענה כי היא הכרחית להתמודדות עם האתגרים שניצבים בפני המדינה, דוגמת עליית כוחה של סין.

מתנגדי הרפורמה טוענים כי היא מפרה את החוקה הפציפיסטית והביעו חשש שהיא תגרור את יפן לעימותים של ארצות הברית. חבר המפלגה הליברל-דמוקרטית השלטת מסישה סאטו אמר לרשת הטלוויזיה הציבורית כי הוועדה אישרה את ההצעה לאחר דיון פרוע, שהועבר בשידור חי בטלוויזיה, ושבמהלכו ניסו מחוקקים משורות האופוזיציה לחסום פיזית את ההצבעה.

לקריאה נוספת בנושא
הפגנות המוניות ביפן נגד השינויים בחוקה: "לא למלחמה"
לראשונה מאז האסון בפוקושימה: יפן חידשה פעילות בכור גרעיני
יפן: ביקורת על ראש הממשלה בטקס לציון 70 שנה להטלת פצצת האטום

מחוקקים בפרלמנט היפני מתעמתים במהלך הצבעה על רפורמה לשינוי החוקה, 17 בספטמבר 2015. רויטרס
העימות במהלך ההצבעה בוועדה על אישור הרפורמה, היום/רויטרס

לגוש החוסם של ראש הממשלה יש רוב בבית העליון, אולם מפלגות האופוזיציה הבטיחו לנסות ולדחות את ההצבעה לפני שמושב הבית ננעל ב-27 בחודש. אלפי מפגינים התאספו אתמול בסמוך לפרלמנט וקראו "לבטל את חוקי המלחמה" ו"אבה תתפטר", כשהיום הם התכנסו שוב והמשיכו במחאה. לפי סקרים שנערכו במדינה, רוב התושבים מתנגדים לרפורמה של אבה, אך הוא הבהיר כי הוא נחוש בדעתו להמשיך ולקדם אותה.

במסגרת הרפורמה, יבוטל האיסור על יפן לסייע למדינה ידידותית שמותקפת או לפעול בהגנה עצמית במקרה שנשקפת "סכנה קיומית" למדינה. במקרה שהיא תאושר באופן סופי, יגדל היקף התמיכה הלוגיסטית שתספק טוקיו לצבאות של בעלות ברית וכוחותיה יוכלו להשתתף במשימות לשמירת שלום של האו"ם. ואולם, יפן עדיין תהיה מוגבלת בפעילותה מעבר לים בנוסף לכך שרוב הציבור מחזיק בעמדות אנטי-מלחמתיות.

ארצות הברית בירכה על המהלך, יחד עם מדינות נוספות בדרום-מזרח אסיה, שחוששת מפעולותיה של סין בים סין הדרומי. בייג'ינג, שם עדיין נוטרים טינה עמוקה ליפן על תקופת הכיבוש האלים במלחמת העולם השנייה, הבהירה כי הרפורמה "תסבך" את המצב באזור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully