וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפגנות המוניות ביפן נגד השינויים בחוקה: "לא למלחמה"

30.8.2015 / 20:18

לקראת הישורת האחרונה לאישור החוקים שיאפשרו ליפן לשגר כוחות צבא מעבר לים, התקבצו המונים בטוקיו וברחבי המדינה ודרשו מראש הממשלה אבה לפרוש מתפקידו. "לפעול יחד כדי שהחוקים האלה ייגנזו"

צילום: רויטרס, עריכה: קשת סידי

עשרות אלפי מפגינים התאספו היום (ראשון) ליד בניין הפרלמנט בטוקיו כדי למחות נגד החקיקה שתאפשר לצבא להשתתף בלחימה מעבר לים. זהו צעד נוסף המעיד על אי האמון הציבורי ההולך וגובר במדיניות הביטחון שמנהיג ראש הממשלה שינזו אבה.

מדובר באחת ההפגנות הגדולות ביותר שראתה יפן בשנים האחרונות – הגדולה ביותר בטוקיו מאז ההפגנות ההמונית נגד נשק גרעיני שנערכו לאחר האסון בפוקושימה במרץ 2011. המארגנים טוענים כי הגיעו 120 אלף בני אדם, שלא נכנעו לגשם, קראו קריאות בגנות החקיקה והחזיקו כרזות שעליהן נכתב "לא למלחמה" ו"אבה, תתפטר".

המפגינים זרמו לרחוב שממול לשער הראשי של הפרלמנט, לאחר שהמשטרה לא הצליחה להשתלט על ההמונים שגדשו את המדרכות. פארק נוסף הסמוך למקום התמלא גם הוא במוחים. העצרת בטוקיו היא אחת מיותר מ-300 שהתקיימו ברחבי יפן בסוף השבוע במחאה על מהלכיו של אבה להקל על המגבלות הצבאיות שעוגנו בחוקה הפציפיסטית, שנחקקה לאחר מלחמת העולם השנייה.

לקריאה נוספת:
לראשונה מאז האסון בפוקושימה: יפן חידשה פעילות בכור גרעיני
יפן: ביקורת על ראש הממשלה בטקס לציון 70 שנה להטלת פצצת האטום
70 אחרי פצצת האטום בהירושימה, בעיר עדיין חוששים ממלחמה

הפגנות בטוקיו, יפן, נגד החקיקה הביטחונית שמוביל ראש הממשלה שינזו אבה, 30 אוגוסט 2015. רויטרס
עשרות אלפים גדשו את הרחוב שממול לפרלמנט בטוקיו/רויטרס

"לשבת מול הטלוויזיה ולהתלונן לא יעזור", טוענת נאוקו הירמטסו, פרופ' בת 44 לצרפתית, שהשתתפה בהפגנה בטוקיו. "אם לא אנקוט פעולה ואנסה לעצור את זה, לא אצליח להסביר את זה לילדיי בעתיד", הסבירה הירמטסו, בעודה מחזיקה את בנה בן הארבע בזרועותיה.

בחודש יולי הגיש אבה לבית התחתון של הפרלמנט שורת חוקים שיאפשרו לכוחות המזוינים של יפן להגן על בעלת ברית שנמצאת תחת מתקפה – שינוי דרסטי מהמדיניות הביטחונית החותרת לשלום של יפן שהחלה לאחר המלחמה ב-1945.
החוקים יעלו להצבעה בבית העליון, שנשלט גם הוא על ידי הגוש הפוליטי בראשותו של אבה, עד 27 בספטמבר, אז יסתיים מושב הפרלמנט.

האהדה הציבורית כלפי אבה נפגעה כתוצאה מההתנגדות לחוקים הביטחוניים - סקרי דעת קהל שפורסמו לאחרונה חלק גדול יותר בציבור מתנגד לממשלה מאשר תומך בה ויותר ממחצית ממנו מתנגד לחקיקה החדשה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הפגנות בטוקיו, יפן, נגד החקיקה הביטחונית שמוביל ראש הממשלה שינזו אבה, 30 אוגוסט 2015. רויטרס
דמותו של שינזו אבה על גבי כרזות בהפגנה/רויטרס

"עלינו לגרום לממשלת אבה להבין שהציבור כועס ונמצא במשבר. בואו נעבוד יחד כדי שהחוקים האלה ייגנזו", קרא בעצרת בטוקיו קטסויה אוקאדה, שעומד בראש המפלגה הדמוקרטית של יפן, מפלגת האופוזיציה הגדולה ביותר בפרלמנט.

ביולי 2014 הסירה ממשלת יפן בצעד היסטורי את האיסור החוקתי שהוטל על הצבא לפעול מחוץ למדינה ונקבע עם תום מלחמת העולם השנייה. ההתרחקות מהקו הפציפיסטי שליווה את המדיניות הביטחונית במדינה מאז 1945 נחשבה אז לניצחון פוליטי לראש הממשלה, אך עוררה דאגה בקרב אזרחים רבים, ובעיקר אצל סין השכנה.

הפגנות בטוקיו, יפן, נגד החקיקה הביטחונית שמוביל ראש הממשלה שינזו אבה, 30 אוגוסט 2015. רויטרס
"אבה פאשיסט"/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully