וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יפן מותחת שרירים: הוסרה ההגבלה על פעילות הצבא

בצעד היסטורי, ממשלתו של שינזו אבה ביטלה את הסעיף בחוקה, שהתקבלה בתום מלחמת העולם השנייה, האוסר על פעילות צבאית מחוץ למדינה. מפגין הצית עצמו במחאה, ובסין חוששים

מפגינים נגד שינוי החוקה היפנית, טוקיו. רויטרס
מפגינים נגד השינוי בחוקה עם תמונתו של ראש הממשלה, היום/רויטרס

ממשלת יפן הסירה היום (שלישי) בצעד היסטורי את האיסור החוקתי שהוטל על הצבא לפעול מחוץ למדינה, שנקבע עם תום מלחמת העולם השנייה. ההתרחקות מהקו הפציפיסטי שליווה את המדיניות הביטחונית במדינה מאז 1945 נחשבת ניצחון פוליטי לראש הממשלה שינזו אבה, אולם עוררה דאגה בקרב אזרחים רבים, ובעיקר – אצל ההנהגה בסין השכנה.

מעתה, ליפן תהיה האפשרות לקחת חלק במבצעי "הגנה עצמית קולקטיבית" – סיוע למדינות ידידותיות המותקפות על ידי מדינות אחרות. שר ההגנה, איטסונורי אונודרה, הבהיר כי ההחלטה נוגעת גם להשתתפות בכוחות שמירת שלום של האו"ם ולתקריות ביטחוניות שאינן במסגרת מלחמה בהיקף מלא.

עוד כותרות מהעולם בוואלה! חדשות:
קלטת ממנהיג דאעש: "מוסלמים, מהרו למדינה החדשה"
מאות אלפים הפגינו בהוג קונג: "לא נציית לסין"
אוקראינה: הפסקת האש תמה, לא יוטלו סנקציות חדשות

מפגינים נגד שינוי החוקה היפנית, טוקיו. רויטרס
"אנחנו נגד מלחמה"/רויטרס

עם זאת, ראש הממשלה אבה הבהיר כי כוחות יפניים לא צפויים להצטרף למבצעים רב-לאומיים, דוגמת הפלישה לעיראק בשנת 2003, אולם הצבא יוכל להתחמש ולעמוד בשורה אחת עם צבאות מתקדמים בעולם. "אין שינוי בעיקרון הכללי, שלפיו אנחנו לא יכולים לשלוח חיילים למדינות אחרות", אמר אבה.

ארצות הברית, שהביסה את היפנים במלחמת העולם השנייה, ולאחר מכן הפכה לבעלת בריתה הקרובה, בירכה על המהלך. "הברית בין ארצות הברית ויפן היא אחת מהשותפויות הביטחוניות החשובות ביותר שלנו, ואנחנו מעריכים מאמצים מצד יפן לחזק את שיתוף הפעולה", מסרה דוברת מחלקת המדינה האמריקנית, מארי הארף.

ההודעה על שינוי המדיניות התקבל בביקורת קשה בסין. דובר משרד החוץ, הונג לי, אמר במהלך מסיבת עיתונאים בבייג'ינג: "סין מתנגדת לשימוש בתירוץ של איום סיני על מנת לקדם אג'נדה פוליטית פנימית". היחסים בין המדינות נותרו קשים, על רקע מחלוקת נוכחית בנוגע לשליטה באזורים ימיים בין המדינות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
מפגין הצית את עצמו במחאה על שינוי החוקה היפנית, טוקיו. רויטרס
הזירה במרכז טוקיו בה הצית את עצמו מפגין, שלשום/רויטרס

לי הוסיף: "אנחנו דורשים שיפן תכבד את הדאגות הביטחוניות ההיגיוניות של שכנותיה האסייתיות". שמרנים ביפן טענו כי הסעיף החוקתי הגביל את המדינה, והוסיפו כי על המדיניות להשתנות על רקע שינויים במאזן הכוחות האזורי, כולל עלייתה של סין כמעצמה.

אזרחים רבים חוששים מפני הסתבכות במלחמות בינלאומיות, ומותחים ביקורת על ההליך במסגרתו בוטל הסעיף, אשר לטענתם מתעלם מהתקנות הקבועות בחוק. מדובר בפעם הראשונה שמתבצע שינוי בחוקת המדינה מאז אימוצה ב-1945
.

בתוך כך, שלשום הצית את עצמו אדם בצומת מרכזי בטוקיו הבירה, במסגרת מחאה נגד צעדיו של אבה. אלפי מפגינים התאספו היום מחוץ למשרדו של ראש הממשלה ונשאו שלטים שעליהם נכתב "אנחנו נגד מלחמה", ו"לא עוד אבה". השינוי בחוקה צריך עוד לעבור אישור סופי בפרלמנט.

מפגינים נגד שינוי החוקה היפנית, טוקיו. רויטרס
מפגינים נגד שינוי החוקה היפנית, טוקיו/רויטרס
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully