וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחלשים הטיעונים נגד ההסכם: סבא"א תפקח אחר המתקן בפרצ'ין

12.9.2015 / 1:39

גורמים מערביים דיווחו כי במסגרת ההסכם שנחתם בין סבא"א ואיראן, הפקחים ינכחו במתקן הגרעין בעת שמדענים איראנים יקחו דגימת במקום. זאת, בניגוד לדיווח שלפיו איראן תפקח בעצמה על המתקן, אשר היווה בסיס לטענותיהם של מתנגדי ההסכם

מערכת וואלה!

פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) יהיו נוכחים בזמן שמדענים איראניים ייקחו דגימות ממתקן הגרעין בפרצ'ין שבאיראן, שבו המערב חושש כי מתבצעים ניסויים הקשורים בנשק גרעיני – כך אמרו הלילה (שבת) שני גורמים דיפלומטיים מערביים המעורים בפרטי ההסכם שנחתם בין איראן וסבא"א במסגרת הסכם הגרעין, שלא נחשף לציבור הרחב.

לדברי הגורמים, המדענים האיראנים אמנם יקחו בעצמם את הדגימות, אך הפקחים יהיו נוכחים ותהיה להם גישה מלאה לפעילותם. "הייתה פשרה בדיונים כך שהאיראנים יוכלו להימנע מהשפלה וסבא"א תוכל לוודא כי פקחיה יעבדו על פי הדרישות המחמירות של הארגון". עוד נמסר כי לבדיקת המתקן, הנמצא כ-30 קילומטרים מדרום-מזרח לטהראן, יתלוו צוותים עם מצלמות שיפקחו על התהליך.

באוגוסט האחרון דיווחה סוכנות הידיעות אי-פי כי על פי הסכם בין סבא"א לאיראן, פקחיה לא יכנסו למתקן בפרצ'ין וייאלצו להסתמך על מידע שתספק איראן בעצמה. למרות שמאוחר יותר הודיעה סוכנות הידיעות כי מדובר רק בטיוטה להסכם שנחתם בסופו של דבר, הרפובליקנים השתמשו בדיווח כהוכחה לכך שאובמה ויתר לאיראן בנושאים רגישים הקשורים ליכולותיה הגרעיניות.

עוד כתבות בנושא:
הבית הלבן: נתניהו צפוי להיפגש בנובמבר עם אובמה בוושינגטון
הדמוקרטים חסמו ההצבעה על הסכם הגרעין בסנאט: "ניצחון לביטחון העולם"
מבוכה בקונגרס: הרפובליקנים משהים את ההצבעה על הסכם הגרעין

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המתקן בפרצ'ין, בצילום לווין/מערכת וואלה!, צילום מסך

"לצערי היו אי-דיוקים שפורסמו בתקשורת וגרמו למצב להיראות כאילו איראן תבחן את עצמה", אמר אחד הגורמים. "כך לא עובדים הדברים", הדגיש. יו"ר סבא"א, יוקיה אמאנו, אמר לאחר הפרסום באי-פי כי הדיווח אינו מייצג כשורה את ההסכם שנחתם. עם זאת, הוא סירב לספק פרטים נוספים על ההסכמות הנוגעות לפרצ'ין, שאותם נציגים רפובליקנים בקונגרס כינו "הסכם נלווה סודי".

הרפובליקנים מצפים להעביר בבית הנבחרים החלטה שלפיה יש להאריך את הזמן שבו יכול הקונגרס להכשיל את אישורו, מפני שאובמה לא העביר להם את ההסכם בין סבא"א לאיראן. גם אם ההחלטה תעבור, לא תהיה לה משמעות שכן שלשום חסמו הסנאטורים הדמוקרטים את ההצבעה בסנאט לביטול הסכם הגרעין עם איראן, ולהחלטה שעוברת בבית הנבחרים אך לא בסנאט אין כל משמעות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully