וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבוכה בקונגרס: הרפובליקנים משהים את ההצבעה על הסכם הגרעין

9.9.2015 / 22:13

הנהגת הרפובליקנים דחתה את ההצבעה בבית הנבחרים למועד בלתי-ידוע, לכאורה בשל עניינים טכניים. עם זאת, ההודעה מגיעה בצל הרוב שהשיג הנשיא אובמה. בכירי המפלגה זועמים על ההחלטה וטוענים כי הדבר משחק לטובת הבית הלבן

צילום מסך

יממה לאחר שחברי הקונגרס שבו מחופשת הקיץ שלהם, שבמהלכה התחולל מאבק אדיר בנושא הסכם הגרעין עם איראן, הודיעה היום (רביעי) ההנהגה הרפובליקנית בקונגרס כי בכוונתה לדחות למועד לא ידוע את ההצבעה על הסכם הגרעין, והוסיפה כי יש ספק אם זו תתקיים. זאת, עקב מחלוקת טכנית בתוך המפלגה הרפובליקנית לגבי היכולת לקיים את ההצבעה, אך כנראה גם לאור הצלחתו הצפויה של אובמה להעביר את ההסכם בקונגרס.

הרפובליקנים קיוו להצביע ב-48 השעות הקרובות על ההסכם, כאשר ההצבעה הראשונה הייתה אמורה להתקיים בבית הנבחרים, ואחריה הצבעה נוספת בסנאט. בבית הנבחרים אמנם מובטח רוב רפובליקני נגד ההסכם, אולם כאשר חברי הקונגרס הגיעו לוושינגטון הבוקר, הודיעה קבוצה של מחוקקים רפובליקנים כי הם מתנגדים לקיום ההצבעה בעת הזו. הסיבה הרשמית: ממשל אובמה לא הגיש לעיונו של הקונגרס את ההסכם שנחתם בין איראן לבין הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), אשר לטענת גורמים במפלגה מכיל סעיפים חשאיים, ולכן אין לקונגרס יכולת לקיים הצבעה.

עוד כתבות בנושא:
קלינטון: "אם אבחר, אזמין את נתניהו בחודש הראשון לכהונתי"
בצל הקרב על הסכם הגרעין בקונגרס: נתניהו וקרי שוחחו לראשונה מאז יולי
הישג לאובמה: יוכל להעביר את הסכם הגרעין ללא צורך בהטלת וטו

נשיא ארה"ב ברק אובמה, אוגוסט 2015. רויטרס
דחיית ההצבעה פועלת לטובתו? נשיא ארצות הברית אובמה/רויטרס

עמדה זו הצליחה להרגיז את בכירי המפלגה הרפובליקנית, שקיוו לקיים כמה שיותר מהר הצבעה בבית הנבחרים. בעיתון וושינגטון פוסט נכתב כי גם בכירים בלובי הפרו-ישראלי הביעו זעם על ההתנהלות הרפובליקנית, בטענה שההתעקשות לא לקיים את ההצבעה, משחקת בפועל לידיהם של תומכי ההסכם.

"הדבר שהבית הלבן הכי רוצה כעת זה שלא תהיה בכלל הצבעה", אמר לעיתון פעיל מרכזי במאבק נגד הסכם הגרעין. הכתב לענייני הקונגרס של רשת "פוקס ניוז" הימנית סיכם את הפרשה במשפט: "הרפובליקנים מתכננים את ההצבעה הזו מאז חודש יולי, והתכנית התפוצצה שעות בלבד אחרי שהם חזרו מהחופשה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

רק 21% מהציבור האמריקני תומך בהסכם

בתוך כך, סקר של מכון הסקרים האמריקני "פיו" שפורסם אמש, מצביע על ירידה משמעותית בתמיכה הציבורית בהסכם הגרעין. על פי הסקר, 49% מהציבור האמריקני מתנגד להסכם, 30% אינם מחזיקים בכל דעה בנושא, ורק 21% תומכים בהסכם. בפעם הקודמת שהמכון בדק את הסוגיה, התמיכה בהסכם עמדה על כשליש מהציבור. הסקר מראה על ירידה בתמיכה בהסכם גם בקרב מצביעי המפלגה הדמוקרטית, שעל פי הנתונים, רק 42% מהם הביעו תמיכה.

על אף הנתונים הללו, המחוקקים הדמוקרטים בקונגרס ממשיכים להתייצב לצד ההסכם. אחרי שאמש התברר כי אובמה יזכה לתמיכתם של 42 מתוך 46 חברי הסנאט הדמוקרטים, היום העריכו גורמים בוושינגטון כי אובמה יזכה לתמיכה הדרושה לו להעברת ההסכם (באמצעות וטו) גם בבית הנבחרים, כאשר לפחות 150 מחוקקים דמוקרטים מתכוונים להצביע בעדו.

הודעת התמיכה משמעותית ביותר שקיבל אובמה היא זו של סטאני הויר, הדמוקרט השני בחשיבותו בבית הנבחרים, שהוביל רק לפני כחודש משלחת של מחוקקים דמוקרטים לישראל. במהלך הסיור של המשלחת, נפגשו חבריה לשיחה בת שלוש שעות עם ראש הממשלה נתניהו, שניסה לשכנעם להתנגד להסכם. נתניהו קיווה כי אם מחוקק בכיר בדרגתו של הויר יתנגד להסכם, הדבר ישפיע גם על אחרים, אולם כאמור,תקוותו נגוזה עם הודעתו של הויר על תמיכתו.

ראש הממשלה ורעייתו ממריאים לביקור בלונדון, 9 בספטמבר 2015. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
"יש לשתף פעולה לבלימת התוקפנות של איראן". נתניהו ורעייתו בדרך ללונדון/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

נתניהו, המבקר הערב בלונדון, התייחס עם נחיתתו בממלכה המאוחדת לדברים שאמר היום המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, על כך שישראל לא תתקיים בעוד 25 שנים. לדברי ראש הממשלה, "ישראל היא מדינה חזקה והיא תתחזק עוד יותר, אבל המסקנה שעולה מדבריו של הרודן מטהראן היא שכל המדינות האחרות צריכות לשתף פעולה לבלימת התוקפנות והטרור של איראן, שלצערי יגברו כתוצאה מההסכם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully