וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל הקרב על הסכם הגרעין בקונגרס: נתניהו וקרי שוחחו לראשונה מאז יולי

8.9.2015 / 23:30

שר החוץ שוחח בטלפון עם ראש הממשלה בסוף השבוע, כשברקע ניצחונו של אובמה בהשגת רוב לאישור ההסכם עם איראן. קרי שב והדגיש את מחויבות ארצו "לחיזוק ביטחון ישראל". השניים שוחחו גם על מעורבות רוסיה במלחמת האזרחים בסוריה

מערכת וואלה!

(אובמה מקווה לקדם שיחות על הגדלת החבילה הביטחונית לישראל)

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו לראשונה מאז חודש יולי, אז החל המאבק על אישור הסכם הגרעין בקונגרס. דובר מחלקת המדינה האמריקנית, ג'ון קירבי, הודיע הערב (שלישי) כי השניים שוחחו במהלך סוף השבוע וכי קרי "הדגיש את מחויבות ארצות הברית לחיזוק ביטחון ישראל". השניים דנו גם על הדיווחים בנוגע למעורבות רוסיה במלחמת האזרחים בסוריה, וסיכמו על המשך שיתוף הפעולה.

מוקדם יותר הערב רשם הנשיא ברק אובמה הישג גדול אחרי ששלושה סנאטורים דמוקרטים נוספים הודיעו על תמיכתם בהסכם הגרעין עם איראן, ובכך הביאו את מספר התומכים בהסכם ל-41 סנאטורים. מספר זה מאפשר לנשיא אובמה להעביר את ההסכם בלי צורך בהטלת וטו על חקיקה רפובליקנית נגד ההסכם. זאת, בניגוד לכל ההערכות המוקדמות בחודשים האחרונים, שלפיהן אובמה יזכה לתמיכה מינימלית בלבד.

עוד בנושא
הישג לאובמה: יוכל להעביר את הסכם הגרעין ללא צורך בהטלת וטו
ראש השב"כ לשעבר קורא לנתניהו: עצור את הקרב הפומבי עם אובמה
ההסכם עם איראן גמור, אבל המאבק ביהדות ארה"ב רק התחיל

בנימין נתניהו וג'ון קרי הערב בקריה בתל אביב, יולי 2014. מוטי מילרוד, הארץ
נתניהו וקרי/הארץ, מוטי מילרוד

הסנאטורים שהודיעו היום על תמיכתם בהסכם הם ריצ'ארד בלומנטל ממדינת קונטיקט, רון וויידן ממדינת אורגון וגארי פיטרס ממדינת מישיגן. השניים הראשונים הם יהודים, ואילו פיטרס נחשב לסנאטור פרו-ישראלי במיוחד. הצבעתם בעד ההסכם אינה משנה הרבה מבחינה טכנית, שכן לאובמה היו כבר בשבוע שעבר את הקולות הנחוצים להעברת ההסכם. ואולם, הודעת תמיכתם מגדילה את הלגיטימיות של ההסכם בקרב תומכי המפלגה הדמוקרטית, וכאמור, צפויה לחסוך לאובמה כליל את הצורך להטיל וטו.

ההישג של אובמה מגיע שבוע לפני ההצבעה הגורלית בקונגרס

המשמעות המספרית היא, שבתום כמה חודשים של קמפיין אינטנסיבי בהנהגת ראש הממשלה נתניהו והשדולה הפרו-ישראלית איפא"ק, שמטרתו הייתה לשכנע מחוקקים דמוקרטים להתנגד להסכם - כ-92% מהסנאטורים הדמוקרטים יצביעו בעד, ורק 8.5% יצביעו נגד. כזכור, כדי להכשיל את ההסכם נדרשה התנגדותם של 13 סנאטורים דמוקרטים לפחות.

"עם ישראל יהיה מוגן יותר בזכות ההסכם", אמר קרי במהלך נאום בשבוע שעבר בפילדלפיה. "אני מבין אישית כי אין דרך להפיג את החשש הישראלי מאיראן. כשר החוץ נסעתי לישראל יותר מ-12 פעמים. אני מחויב לביטחון ישראל. אני לא מטיל ספק בחששות של נתניהו, אך אני יודע כי הסכם זה ימנע פצצה גרעינית".

עם זאת, גורם מדיני ישראלי אמר הערב כי ישנה תמיכה גדולה בעמדת ישראל. "התודעה שהתקבעה בציבור האמריקני היא שישראל זו בעלת הברית, ושאיראן היא אויב שמפיץ טרור. דעת הקהל בארצות הברית מסכימה עם הציבור בישראל ומתנגדת נחרצות להסכם".

הסכם הגרעין בין איראן ושש המעצמות נחתם ב-14 ביולי השנה. תמורת הסרת הסנקציות נגדה הסכימה איראן בין היתר להסיר את מאגרי האורניום המועשר לרמה בינונית, לצמצם את המאגרים של האורניום המועשר ברמה נמוכה ולהקטין משמעותית את מספר הצנטריפוגות הפעילות. כמו כן התחייבה איראן לאפשר ביקורת קבועה של פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית במתקניה. ההסכם יובא לאישור הקונגרס האמריקני ב-17 בספטמבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully