וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההסכם עם איראן גמור, אבל המאבק ביהדות ארה"ב רק התחיל

6.9.2015 / 0:30

לאחר שאובמה הצליח לגייס את הקולות הדרושים לו כדי להעביר את ההסכם, בעיתונות האמריקנית עסקו בסיכום המאבק בעסקה. במוקד הסיקור עומדת השאלה - האם מתנגדי ההסכם הפסידו לגמרי או שמא יהיה למאבק גם המשך?

מערכת וואלה!

אחרי שנשיא ארצות הברית ברק אובמה השיג את הקולות שהיו דרושים לו לשם העברת הסכם הגרעין עם איראן בקונגרס האמריקני, העיתונות האמריקנית עסקה בסוף השבוע בסיכום המאבק בהסכם. במוקד נמצאות שתי שאלות - היכן טעו מתנגדי ההסכם, ובראשם השדולה הפרו-ישראלית החזקה איפא"ק, ומהי השפעתו של המאבק הקשה שהתקיים בנושא, על עתיד היחסים בין ישראל לארצות הברית.

בעיתון "וושינגטון פוסט" פורסמה כתבה נרחבת תחת הכותרת "כך הפסידה איפא"ק במאבק על הסכם הגרעין", שבמסגרתה טענו כמה מרואיינים כי הרקע להפסד היה הפוליטיזציה הגוברת של הנושא האיראני בשיח הפוליטי בארצות הברית. מחוקקים יהודים מהמפלגה הדמוקרטית אמרו כי הזיהוי הגובר שנוצר בין ראש הממשלה נתניהו ובין איפא"ק, לבין המפלגה הרפובליקנית, הקל על הנשיא אובמה לגייס קולות מקרב המפלגה הדמוקרטית לטובת ההסכם שלו. בין השאר, נכתב כי הנאום של נתניהו בפני הקונגרס האמריקני בחודש מרץ האחרון, הקל על הנשיא אובמה להעביר את ההסכם.

לעומת הביקורת הזו, פרסם הבכיר לשעבר בממשל בוש ודמות משפיעה בתחום המדיני במפלגה הרפובליקנית, אליוט אברמס, מאמר שבו הגן על הקמפיין שניהלו איפא"ק ונתניהו נגד ההסכם. אברמס כתב בשבועון הימני "וויקלי סטנדארט" כי נתניהו למעשה "ניצח בדיון על הסכם הגרעין: רוב האמריקנים חשדנים מאוד לגבי ההסכם עם איראן ולא אוהבים אותו, וההסכם יידחה על ידי שני בתי המחוקקים. בחודשים האחרונים דעת הקהל השתנתה כנגד ההסכם, ונתניהו יכול לזקוף לזכותו חלק מהקרדיט בנושא".

עוד בנושא:
מלך סעודיה נפגש עם אובמה בבית הלבן: "מרוצים מהסכם הגרעין"
ארה"ב: בזכות הסכם הגרעין - תקיפה נגד איראן תהיה יעילה יותר
נתניהו על ניצחון אובמה: "רוב מוחץ של האמריקנים רואה באיראן איום כמונו"

נשיא ארה"ב ברק אובמה, אוגוסט 2015. רויטרס
ההפסד לנשיא הוא מכה חזקה לאיפא"ק. אובמה/רויטרס

אברמס התייחס במאמרו לא רק לנתניהו, אלא גם לאיפא"ק, שרבים בוושינגטון מעריכים כי מעמדה יספוג כעת מכה אנושה בעקבות ההפסד לאובמה. ההיגיון של הטענה הזו אומר כי שדולה כל כך חזקה ועשירה כמו איפא"ק תלויה ביכולתה להרתיע מחוקקים. כאשר היא נוחלת הפסד בקרב כה מרכזי אל מול נשיא ארצות הברית, הדבר יגרום למחוקקים רבים להמעיט בחשיבותה ובכוחה, ולהפסיק לחשוש מ"חריגה מהקווים" בנושא הישראלי.

לטענת אברמס, התיאוריה הזו אינה מדויקת. "מה איפא"ק הרוויחה או הפסידה מהמאבק הזה? עדיין מוקדם מדי לשפוט. המאבק עשה דה-לגיטימציה של ממש להסכם עם איראן. אם הנשיא הבא יחליט לבטל את ההסכם, לאיפא"ק יהיה חלק משמעותי מהקרדיט על כך. כך גם במקרה שארצות הברית תחליט בשנה או בשנתיים הבאות להקשיח את ההסכם עם דרישות חדשות כלפי איראן, או להטיל סנקציות נוספות על הכלכלה שלה".

עבור איפא"ק, המאבק נגד הסכם הגרעין היה לא רק מאבק על מדיניות החוץ של ארצות הברית, אלא גם מאבק שליטה פנימי בתוך הקהילה היהודית. מאז הקמתה של שדולת השמאל היהודית ג'יי סטריט בשנת 2008, שני הארגונים עסוקים במאבק בלתי פוסק בשאלה מי מייצג בצורה טובה יותר את יהדות ארצות הברית. אל מול עשרות המיליונים שאיפא"ק השקיעה במאמץ לסכל את ההסכם, ג'יי סטריט השקיעה כחמישה מיליון דולר בעדו – סכום קטן בהרבה, אבל חסר תקדים בתולדות השדולה הצעירה יחסית.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
בנימין נתניהו נואם בוועידת איפא"ק – וושינגטון, 2 במרץ 2015. GettyImages
נתניהו נואם בוועידת איפא"ק במרץ האחרון/GettyImages

כאשר בוחנים את הנציגים היהודים בקונגרס, התמונה שמתקבלת היא של יתרון ברור ל"צד" של ג'יי סטריט, שעשוי בהמשך הדרך להפוך לשוויון. כיום מכהנים בקונגרס האמריקני 28 מחוקקים יהודים, ש-27 מהם מייצגים את המפלגה הדמוקרטית או מזוהים איתה, בהם 14 הודיעו עד כה על תמיכה בהסכם עם איראן, שמונה הודיעו על התנגדות, ושישה עדיין מתלבטים כיצד להצביע. במצב הנוכחי, אם כן, חצי מהמחוקקים היהודים כבר הודיעו על תמיכה בהסכם.

במקביל לטענה שהכישלון בנושא האיראני עשוי להחליש את מעמדה של איפא"ק, יש מי שסבורים שג'יי סטריט תתחזק בעקבות ההישג של אובמה, שכן השדולה נתפסת כמי ששיחקה תפקיד משמעותי במאבק בנושא. ג'יי סטריט חשפה את המחוקקים האמריקנים לעמדותיהם של בכירים לשעבר במערכת הביטחון הישראלית, כגון ראש המוסד בדימוס, אפרים הלוי, ראש השב"כ לשעבר, עמי איילון ואלופים במיל', שהביעו תמיכה בהסכם. חשיפה זו שברה את טענתו של ראש הממשלה נתניהו כי יש תמימות דעים בנושא ההסכם בישראל, וסייעה לחברי קונגרס מתלבטים לקבל החלטה בעד ההסכם.

יש לציין כי ג'יי סטריט לא היה הארגון היחיד שפעל להדגשת העובדה שמומחי ביטחון בישראל אינם מסכימים עם נתניהו בנושא. כך למשל, ארגון בשם "הפרויקט למניעת גרעין מאיראן" פרסם בעיתונות האמריקנית מודעת תמיכה בהסכם הגרעין שעליה חתמו עשרות קצינים בכירים לשעבר בצה"ל ובזרועות הביטחון הישראליות. ארגון אחר, "המועצה הלאומית היהודית-דמוקרטית", הכין פרסומת טלוויזיה עם ריאיון של הלוי, ראש המוסד לשעבר, המביע תמיכה בהסכם.

נשיא ארה"ב ברק אובמה בנאום "מצב האומה" בפני הקונגרס, 29 בינואר 2014. רויטרס
הקונגרס האמריקני/רויטרס

בסוף 2016 ייערכו בחירות לקונגרס, כאשר על פי כל ההערכות, הדמוקרטים צפויים להשיב לידיהם כמה מושבים שנכבשו על ידי הרפובליקנים בפעם הקודמת. בהקשר היהודי, השאלה הגדולה היא אם איפא"ק תנסה להפגין את כוחה על ידי סיוע להדחתם של חברי קונגרס מסוימים שתמכו בהסכם עם איראן, בבחינת "יראו וייראו".

ג'יי סטריט, מן הצד השני, תנסה לגייס כספים ותמיכה מהצד השמאלי של הקהילה היהודית לטובת אותם מחוקקים שאיפא"ק עשויה לפעול נגדם. המאבק בין שתי השדולות לא צפוי להיפסק ביום שאחרי אישור ההסכם, להיפך: יש האומרים שכל מה שהתרחש עד כה, הוא רק ההתחלה.

(עדכון ראשון: 22:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully