וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישג לאובמה: יוכל להעביר את הסכם הגרעין ללא צורך בהטלת וטו

8.9.2015 / 19:20

שלושה סנאטורים דמוקרטים נוספים הודיעו על תמיכתם בהסכם, מה שהעלה את מספר התומכים ל-41. למרות חגיגות הניצחון, עדיין קיים סיכוי קטן שאובמה יצטרך להשתמש בווטו - אם הסנאטורים יתעקשו על קיום הצבעה בנושא

צילום מסך

הישג גדול לנשיא ארצות הברית ברק אובמה בקונגרס האמריקני: שלושה סנאטורים דמוקרטים נוספים הודיעו היום (שלישי) על תמיכתם בהסכם הגרעין עם איראן, ובכך הביאו את מספר התומכים בהסכם ל-41 סנאטורים. מספר זה, מאפשר לנשיא אובמה להעביר את ההסכם בלי צורך בהטלת וטו על חקיקה רפובליקנית נגד ההסכם. זאת, בניגוד לכל ההערכות המוקדמות בחודשים האחרונים, שלפיהן אובמה יזכה לתמיכה מינימלית בלבד.

הסנאטורים שהודיעו היום על תמיכתם בהסכם הם ריצ'ארד בלומנטל ממדינת קונטיקט, רון וויידן ממדינת אורגון וגארי פיטרס ממדינת מישיגן. השניים הראשונים הם יהודים, ואילו פיטרס נחשב לסנאטור פרו-ישראלי במיוחד. הצבעתם בעד ההסכם אינה משנה הרבה מבחינה טכנית, שכן לאובמה היו כבר בשבוע שעבר את הקולות הנחוצים להעברת ההסכם. ואולם, הודעת תמיכתם מגדילה את הלגיטימיות של ההסכם בקרב תומכי המפלגה הדמוקרטית, וכאמור, צפויה לחסוך לאובמה כליל את הצורך להטיל וטו.

לקריאה נוספת:
ראש השב"כ לשעבר קורא לנתניהו: עצור את הקרב הפומבי עם אובמה
שר ההגנה לשעבר של ארה"ב קולין פאוול תומך בהסכם הגרעין
ההסכם עם איראן גמור, אבל המאבק ביהדות ארה"ב רק התחיל

אובמה מדבר על הביקור באלסקה שיעסוק בשינוי האקלים. דוברות הבית הלבן, מערכת וואלה! NEWS
הדרמה הפוליטית בעניין הסכם הגרעין קרובה לסיום. אובמה/מערכת וואלה! NEWS, דוברות הבית הלבן

בסנאט האמריקני מכהנים כיום 46 סנאטורים המזוהים עם המפלגה הדמוקרטית. עד כה, רק ארבעה מתוכם הביעו התנגדות להסכם הגרעין, לעומת 41 שהביעו תמיכה. סנאטורית נוספת, מריה קנטוול מוושינגטון, צפויה להודיע על תמיכתה בזמן הקרוב, ובכך לשים קץ לדרמה הפוליטית בנושא. בנוסף, סוזן קולינס ממדינת מיין, סנאטורית רפובליקנית, טרם הודיעה כיצד תצביע. קולינס נחשבת לסנאטורית מתונה יחסית למפלגתה, ונוהגת לעיתים להצביע נגד הקו המפלגתי.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

למרות המאמצים של איפא"'ק: 8 מתוך 10 סנאטורים יהודים יתמכו בהסכם

אובמה אמנם יכול לחגוג ניצחון, אולם קיים עדיין סיכוי קטן שהוא בכל זאת יצטרך להשתמש בווטו. זאת, במידה וסנאטורים דמוקרטים התומכים בהסכם יתעקשו לקיים הצבעה בנושא, למרות שהתוצאה ידועה מראש. הסנאטור כריס קונס מדלוואר, כבר הודיע כי הוא בעד לקיים הצבעה. כדי למנוע הצבעה על ההסכם, אובמה חייב שכל 41 הסנאטורים התומכים בהסכם, יצטרפו להליך ה"פיליבאסטר", המאפשר לתקוע מהלכי חקיקה. במידה והסנאטור קונס יתעקש על קיום הצבעה, אובמה יהיה תלוי בתמיכתה של הסנאטורית קאנטוול, שכאמור צפויה להודיע על תמיכה בהסכם בקרוב.

המשמעות המספרית היא, שבתום כמה חודשים של קמפיין אינטנסיבי בהנהגת ראש הממשלה בנימין נתניהו והשדולה הפרו-ישראלית איפא"ק, שמטרתו הייתה לשכנע מחוקקים דמוקרטים להתנגד להסכם - כ-92% מהסנאטורים הדמוקרטים יצביעו בעד, ורק 8.5% יצביעו נגד. כזכור, כדי להכשיל את ההסכם נדרשה התנגדותם של 13 סנאטורים דמוקרטים לפחות.

תמיכה כה נרחבת של סנאטורים דמוקרטים בהסכם מהווה הישג פוליטי עבור אובמה. מעבר לכך, עם פרסום הודעות התמיכה של הסנאטורים וויידן ובלומנטל, מתברר כי מתוך עשרה סנאטורים יהודים בסנאט האמריקני, שמונה יצביעו בעד הסכם הגרעין ושניים יצביעו נגד. נתון זה משמעותי במיוחד, לאור העובדה שאיפא"ק וארגונים יהודיים אחרים השקיעו עשרות מיליוני דולרים בניסיון לסכל את ההסכם.

גורם מדיני ישראלי טען כי "ישנו רוב מוחץ בציבור האמריקני ובקונגרס נגד ההסכם עם איראן". לדבריו, "אפילו התומכים בהסכם בארצות הברית אומרים שצריך לחזק עוד יותר את הקשר והברית עם ישראל. ישנה תמיכה גדולה בעמדת ישראל. התודעה שהתקבעה בציבור האמריקני: ישראל היא בעלת הברית, איראן היא אויב שמפיץ טרור. דעת הקהל בארצות הברית מסכימה עם הציבור בישראל ומתנגדת נחרצות להסכם".

ח"כ יאיר לפיד בישיבת סיעה של מפלגת יאיר לפיד, מאי 2015. טלי מאייר
"לשווא פגע נתניהו בהרתעה הביטחונית של ישראל". ח"כ לפיד/טלי מאייר

ח"כ ציפי לבני התייחסה הערב להשגת הרוב בקונגרס והעברת ההסכם המסתמנת. "על נתניהו לפעול באופן מיידי להקטנת הנזק שגרם מול ארצות הברית", אמרה. "במקום לשווק בפייסבוק כישלון בטחוני דרמטי כהצלחה - יש לפעול עתה לצמצום הנזק, לתקן את הברית עם ארצות הברית ולהתארגן אזורית כדי להתמודד עם האיום החדש שנוצר בכהונתו: איראן חזקה, עשירה ולגיטימית, מדינת סף גרעינית שתומכת בטרור. זה כבר לא עניין של שיווק וסקרים בארצות הברית, אלא של אחריות בטחונית".

"לשווא נתניהו גרר אותנו לעימות מול הממשל", אמר ח"כ יאיר לפיד. "לשווא הוא פיצל וקרע את הקהילות היהודיות. לשווא הוא הפך את מדינת ישראל לגרורה של המפלגה הרפובליקנית ועירב אותנו בפוליטיקה האמריקנית. לשווא הוא פגע בעוצמת איפא"ק, השדולה הפרו ישראלית. לשווא הוא מנע מישראל להיות מעורבת ולהשפיע על ניסוח ההסכם הרע הזה ולשפר מה שעוד ניתן היה לשפר. והכי גרוע - לשווא הוא פגע בהרתעה הביטחונית של ישראל וגרם למדינות ערב להבין שישראל וארצות הברית כבר לא קרובות כמו בעבר. זה לא רק כישלון גמור, זהו יום הכיפורים של מדיניות החוץ הישראלית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully