וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחשף הסכם סודי: איראן תפקח בעצמה על מתקן הגרעין בפרצ'ין

19.8.2015 / 20:40

סוכנות הידיעות אי-פי פרסמה כי האו"ם חתם עם טהראן על הסכם בלתי-שגרתי, שלפיו מלאכת הפיקוח על האתר הגרעיני תוטל על פקחים איראניים. בכיר בחמאס תקף: איראן מתקרבת לארה"ב וזונחת את הפלסטינים

צילום: מאיר וקנין, עריכה: גדי וינסטוק

(נתניהו: "איראן מנסה להשמיד את ישראל; ערוכים לכל תרחיש")

הסכם סודי ובלתי-שגרתי בין הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) ובין איראן יאפשר לאחרונה לפקח בכוחות עצמה על המתקן הגרעיני בפרצ'ין – כך לפי מסמך שדלף והגיע לידי סוכנות הידיעות אי-פי. בדיקת המתקן הגרעיני בפרצ'ין בידי פקחי סבא"א אמורה הייתה להיות חלק מהבירור המקיף בנוגע לטענות שלפיהן איראן פועלת להרכיב נשק להשמדה המונית. נושא המתקן בפרצ'ין נכלל בהסכם שהגיעו אליו איראן והמעצמות.

הפרסום עשוי לתת גיבוי למבקרי הסכם הגרעין שנחתם בין איראן, ארה"ב והמעצמות בחודש יולי – שכן התלונה העיקרית בעקבות העסקה הייתה שהיא מבוססת על האמון שיפגינו האיראנים. ארה"ב הקפידה לדחות טענה זו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המתקן בפרצ'ין, בצילום לווין/מערכת וואלה!, צילום מסך

מוקדם יותר התייחס סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, מוסא אבו מרזוק, להסכם הגרעין שנחתם בין איראן למעצמות, ורמז כי בהתקרבותה לארצות הברית, איראן עלולה לזנוח את הסוגיה הפלסטינית.

בדברים שרשם בעמוד הטוויטר שלו, אמר אבו מרזוק, כי בחמאס מודאגים מכך שההתקרבות בין איראן לארצות הברית, על רקע עמדתן המשותפת בסוריה ובעיראק, תשפיע על עמדתה של טהראן בנוגע לסוגיה הפלסטינית, לאור היחסים המעורערים בין איראן לחמאס בתקופה הזאת.

עוד בנושא
הזרוע הצבאית של חמאס: "השתלטנו על מזל"ט ריגול ישראלי"
מוצבים, עמדות תצפית ומגדלי שמירה: "חמאס מכין הפתעות"
כסף, נשק ואימונים: חמאס מחזר, איראן משחקת אותה קשה להשגה

לטענתו, הסכם הגרעין מהווה שינוי מוחלט בעמדתה של ארצות הברית לגבי איראן, ובעוד שבעבר ראו האמריקנים באיראן תומכת טרור בשל הסיוע שהעניקה לחמאס ולארגונים הנלחמים בישראל, כיום הם רואים בה שותפה לפתרון המשברים בזמרח התיכון. "לאחר הסכם הגרעין, תהפוך איראן לשחקן מרכזי בשל אי-היציבות באזור", העריך אבו מרזוק.

מנהיג איראן עלי חמינאי ומנהיג חמאס חאלד משעל. AP
קרוב-רחוק. חאלד משעל ומנהיג איראן עלי חמינאי/AP

המתיחות בין שני הצדדים התגברה בתקופה האחרונה. המגזין האמריקני "האפינגטון פוסט" דיווח בשבוע שעבר שאיראן ביטלה ביקור של בכירים בארגון חמאס, שתוכנן להיערך בקרוב במדינה. הביטול, שמהווה שלב חדש במשבר בין האיראנים לארגון הפלסטיני, נעשה בשל זעמה של טהראן על הביקור שערכו ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, ובכירים נוספים בארגון, לפני כחודש בערב הסעודית, אויבתה המושבעת של איראן. לפי הדיווח, בכיר איראני מסר לאחרונה לנציגי חמאס את מחאתה של טהראן על ביקורו של משעל בריאד, ועל העובדה שהוא דחה הזמנות שהופנו לו בשנים האחרונות לבקר באיראן. לטענת הבכיר, הביקור נועד לשמש את הסעודים נגד איראן. גורם פלסטיני אישר את הדיווח בדברים לאתר "פלסטין עכשיו" המזוהה עם חמאס.

בכיר חמאס חליל אל-חיה אמר בתגובה כי חמאס ממשיך לקיים קשרים עם האיראנים, אך הזהיר כי אם איראן תפסיק את תמיכתה בארגון, "היא תאבד קלף חשוב בו היא נופפה במשך שנים". לעומתו, חסן יוסף, אחד ממנהיגי חמאס בגדה המערבית, ניסה להרגיע את הרוחות והסביר כי הביקור של באיראן לא בוטל, אלא יתקיים בדרג אחר. לטענתו, חמאס "לא נוטל חלק בבריתות ובמחנות שישנם במזרח התיכון, ולא משמש ככסות לאף גורם באזור".

בתגובה לפרסומים על כך שהאיראנים יפקחו על עצמם, אמר שר האנרגיה יובל שטייניץ: "מדובר בחידוש עולמי וחשיבה מחוץ לקופסה שיש לברך עליה. נותר רק לתהות: האם הפקחים האיראנים יצטרכו גם הם להמתין 24 ימים לפני שיוכלו לגשת לבקר באתר ולחפש ראיות מפלילות?"

שוטרי חמאס בטקס הסיום של הקורס בעזה, יוני 2015. רויטרס
שוטרי חמאס במפגן ברצועה/רויטרס

ארצות הברית הגיבה גם היא הערב לפרסום .דובר המועצה הלאומית לביטחון לאומי נד פרייס אמר כי ארצות הברית "סומכת על תוכניותיה של סבא"א לחקור את ההיבטים הצבאיים של תוכנית גרעין של איראן".

מאז פרוץ אירועי "האביב הערבי" בשנת 2011, עשה חמאס מאמצים רבים כדי להמשיך "לשבת על הגדר" ולא לבחור צד בעימות המתעצם במזרח התיכון בין המחנה הסוני למחנה השיעי, על מנת שיוכל להמשיך ליהנות מתמיכה ומימון משני הצדדים. אך בפועל, התקררו יחסיו של חמאס עם המדינות המובילות את שני המחנות, איראן וערב הסעודית. הביקור המפתיע של משעל בריאד בחודש שעבר, במהלכו אף נפגש עם המלך הסעודי סלמאן, היה הראשון שערך מנהיג חמאס בערב הסעודית בשלוש השנים האחרונות. הוא התקיים בעקבות יוזמתו של המלך הסעודי החדש לשקם את יחסי הממלכה עם חמאס, במיוחד על רקע הסכם הגרעין בין איראן והמעצמות.

השתתפן בהכנת הידיעה: אבי יששכרוף ואילן זלאיט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully