וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוצבים, עמדות תצפית ומגדלי שמירה: "חמאס מכין הפתעות"

11.8.2015 / 16:38

סיור לאורך הגבול עם רצועת עזה מלמד כי במקביל לשיקום המבני של הארגון אחרי "צוק איתן", חמאס מאיץ את היערכותו לאורך גדר המערכת: "מנסה להראות ש'יש סדר חדש בשטח'". במקביל, מעצרו לאחרונה של פעיל הארגון חשף: הזרוע הצבאית לא ויתרה על תקיפה דרך מנהרה

צילום: יותם רונן, רויטרס; עריכה: יאיר דניאל

(צפו בריאיון עם בכיר חמאס, חסן יוסוף, מתוך מגזין סוף השבוע של וואלה! NEWS)

אנשי חמאס ברצועת עזה עברו תהליך הפקת לקחים ארוך וסדור אחרי מבצע "צוק איתן". בשלב הראשון הוא תחקר את האירועים השונים, הדיח מפקדים ומינה חדשים. לאחר מכן הוא בנה את כוחו מחדש, הקים פלוגות, גדודים וחטיבות על בסיס המסקנות שעלו מהתחקירים ופתח במסע אימונים נרחב לכוחות היבשה והים, ולמפעילי כלי הטיס.

במקביל, החל חמאס לבנות כביש לאורך גדר המערכת של צה"ל ברצועת עזה ובסמוך אליו הקים מוצבים. בחודשים האחרונים קיבל חמאס יותר מ-30 מיליון דולר מאיראן, אותם הוא משקיע בין היתר בתשתיות הכוללות כבישים, מוצבים, עמדות תצפית גלויות, מגדלי שמירה, וכן הצבת קרוואנים, בנייה ושיקום של בתים בגובה שלוש קומות והצבת אמצעי תצפית מתקדמים שהוצבו על מבנים ועל מגדלים.

לקריאה נוספת:
הטרור בגדה מודל 2015: "חובבני", ללא מבוקשים ובעזרת חברים
כסף, נשק ואימונים: חמאס מחזר, איראן משחקת אותה קשה להשגה
גורם מדיני: בכיר חמאס שאחראי לחטיפת הנערים עזב את טורקיה

עמדת חמאס, סמוך לקיבוץ ניר עם, אוגוסט 2015. לירון מולדובן
מחדש תשתיות. מגדל תצפית של חמאס, סמוך לקיבוץ ניר עם/לירון מולדובן

קצב בניית העמדות של חמאס התגבר בחודש האחרון, ולעתים אף נבנית קבוצה של עמדות מסוגים שונים באותו אזור. לדוגמה, מול קיבוץ כפר עזה הוקמו בשטח הפלסטיני שלוש עמדות. אתמול בבוקר הגיעה למקום משאית ועליה מנוף, והנהג הניח ציוד ואמצעים להקמת עמדה בשטח הפלסטיני במרחק של 200 מטרים מגדר המערכת. "חמאס בנה בחלק מהמקומות עמדות וצירי תנועה במרחק של מאה מטרים מהגדר, שזו הפרה בוטה של ההבנות בין הצדדים", אמרו קצינים באוגדת עזה. "הוא מתגרה, מנסה להראות ש'יש סדר חדש בשטח'. הוא גם עושה לא מעט פעולות מאיימות, כמו התקרבות לגדר ותנועות מהירות".

שלוש עמדות חמאס במרחק קצר מהגדר אחת ליד השנייה בגבול הרצועה, אוגוסט 2015. אמיר בוחבוט, מערכת וואלה!
העמדה בסמוך לגדר המערכת/מערכת וואלה!, אמיר בוחבוט

לא ברור בשלב זה אם הכסף האיראני או גדילת היקף חומר הבנייה שנכנס לשיקום רצועת עזה הם שעודדו את הזרוע הצבאית של חמאס להאיץ את קצב הקמת התשתיות הצבאיות לאורך קו הגבול, הכוללת גם הקמת מנהרות. בפיקוד הדרום מעריכים שחמאס חזר לשקם מנהרות ישנות ולבנות מנהרות מתוחכמות, וכי היקפן יהיה גדול מבעבר.

"אם נופתע נדע להגיב במהירות"

כוחות חמאס נעים על הצירים באמצעות מכוניות, אופנועים ועגלות ואפילו הולכים ברגל. אחד הקצינים סיפר כי בתחילת תהליך ההתעצמות של חמאס העריכו באוגדת עזה כי העובדה שאנשי הארגון ועמדותיו גלויים בשטח היא נקודת תורפה עבורו משום שצה"ל עוקב אחריהם. עם זאת, ככל שהתגבר תהליך הקמת העמדות בשטח הבינו הקצינים הבכירים כי "חמאס מכין לצה"ל הפתעה". זאת חרף העבודה שהארגון איננו מעוניין בשלב זה בהסלמה מול צה"ל.

עמדת חמאס, סמוך לקיבוץ ניר עם, אוגוסט 2015. לירון מולדובן
"מכין לצה"ל הפתעה". עמדת חמאס ליד קיבוץ ניר עם/לירון מולדובן

"ברור לכולם שהכוחות הקבועים של חמאס שמסיירים לאורך הגדר יכולים להפתיע את צה"ל בתוך קצר מאוד ולהפוך מכוח מגן לתוקף בשטח הישראלי", אמר קצין מאוגדת עזה. "אף אחד אינו פוסל את האפשרות שברגע אחד הם יפתחו מנהרה בשטח הישראלי כשאנחנו נהיה עסוקים בלעקוב אחרי כוחות הבט"ש (הביטחון השוטף – א"ב) שלהם. לכן כולם כאן נערכים להפתעה טקטית, ואם נופתע שנדע להגיב במהירות".

מגדל של החמאס בגבול הרצועה, אוגוסט 2015. אמיר בוחבוט, מערכת וואלה!
מגדל של החמאס בגבול הרצועה, אוגוסט 2015/מערכת וואלה!, אמיר בוחבוט

מנגד, אוגדת עזה בצה"ל תשלים בקרוב הקמת מערך תשתיות חדש שתוכנן על בסיס לקחי מבצע "צוק איתן" בעלות של עשרות מיליוני שקלים. התכנית שנמצאת בעיצומה כוללת חידוש צירי תנועה לאורך גדר המערכת ובשטחים המקבילים לה, הקמת צירי תנועה חדשים, עמדות ירי, עמדות תצפית ואמצעי איסוף רבים. הפרויקט שמוביל מפקד האוגדה, תת-אלוף איתי וירוב, וראש מנהלת הגדר, תת-אלוף ערן אופיר, כולל גם שטחי כינוס הממוקמים מחוץ לטווח פצצות המרגמה וברדיוס ההגנה של "כיפת ברזל" ורמפות לטנקים.

פעיל חמאס: "הציר נועד למתקפת פתע נגד ישראל"

בתוך כך, היום הותר לפרסום כי כתב אישום הוגש לפני כשבועיים נגד פעיל חמאס אבראהים עאדל שחאדה שאער, תושב רפיח בן 21, בגין חברות ופעילות בהתאחדות בלתי-מותרת, ניסיון רצח, מגע עם סוכן חוץ, אימונים צבאיים אסורים ועבירות שונות בנשק. שאער נעצר בתחילת יולי בפעולה משותפת של שב"כ והמשטרה בחשד שעסק בין היתר בהקמת מנהרות התקפיות בגבול הרצועה. שאער סיפר לחוקריו כי הכביש החדש שנסלל בסמוך לגבול הרצועה צפוי לשמש לטובת מימוש מתקפת פתע נגד ישראל בסיוע כלי רכב שידהרו לעבר הגבול.

בחקירתו בשב"כ הודה שאער כי היה מעורב באופן אישי בהכשרות בנושאי לחימה, פיקוד, שימוש באמצעי לחימה מתקדם וחבלה. במהלך הליחה במבצע "צוק איתן" הוא פעל במחלקת התמיכה והלוגיסטיקה של חמאס וסייע בהעברת ציוד צבאי ומטענים ללוחמים בשטח. כמו כן, הוא עסק בהנחת מטענים נגד טנקים וסייע בתצפיות.

בצה"ל מאשרים: חמאס תכנן מגה פיגוע ממנהרות בתוך ישראל. רויטרס
חמאס משתמש בסיוע המועבר לעזה לצרכים צבאיים. פעילי הארגון במנהרה ברצועת עזה/רויטרס

שאער חשף בחקירתו מידע רב בנוגע לפעילות חמאס ברפיח, ובפרט בנוגע לתכנית הפעולה של חמאס בחירום וכוונותיה להשתמש במנהרות לתקיפת ישראל. הוא עוד מסר פירוט רב על המנהרות של חמאס באזור רפיח, ובהן מנהרה שנחפרה לכיוון מעבר כרם שלום. הוא עוד מסר לחוקריו מידע בנוגע לפעילות גורמים בכירים בחמאס ובנוגע לקשר בין הארגון לבין איראן, שבמסגרתו מועברת לרצועה תמיכה צבאית, הכוללת כסף, אמצעי לחימה מתקדמים וציוד אלקטרוני, כמו מכשירים לשיבוש תדרים המשמשים לטובת הפלת מזל"טים ישראלים בשמי הרצועה.

במהלך חקירתו פירט שאער גם בנוגע יכולות של חמאס בתחום הנ"ט, הנ"מ והתצפיות, לשינויים בתורת הלחימה של חמאס ולהרכב החוליות הצבאיות לאחר מבצע "צוק איתן". לדבריו, חמאס משתמש באמצעים ובחומרים המוכנסים לרצועה במסגרת מאמצי השיקום לצרכים צבאיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully