וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כסף, נשק ואימונים: חמאס מחזר, איראן משחקת אותה קשה להשגה

9.8.2015 / 17:10

ארגון הטרור פועל באסטרטגיה מתוחכמת שנועדה להשיג מימון מערב הסעודית, וסיוע צבאי מטהראן. אלא שההנהגה האיראנית לא מרוצה מהחיזור הכפול, וכמחאה ביטלה ביקור של בכיריו בשטחה. חמאס כבר מאיים: "איראן תאבד קלף חשוב"

צילום: יותם רונן, רויטרס; עריכה: יאיר דניאל

(צפו בריאיון עם בכיר חמאס, חסן יוסוף, מתוך מגזין סוף השבוע של וואלה! NEWS)

במערכת הביטחון בישראל מעריכים כי "החיזור הכפול" של חמאס אחרי ערב הסעודית מחד, בהקשר המדיני, ואחרי איראן מנגד בממד הצבאי, נובע מאסטרטגיה מתוחכמת שנועדה לחלץ כמה שיותר משאבים בו-זמנית משני הצדדים. "אין פה מערכת דו-ראשית אף שזה מצטייר ככה", הסביר היום (ראשון) גורם ביטחוני בכיר, "חאלד משעל (ראש הלשכה המדינית של חמאס, א"ב) מודע היטב לעוצמתו של 'כוח אל-קודס' (הכוחות המיוחדים של משמרות המהפכה האיראניים, א"ב) ולתרומתו לזרוע הצבאית של החמאס בכסף, באימונים, בידע ובאמצעי לחימה. אבל, הוא מאוד רוצה גם לקבל כסף והשפעה מערב הסעודית".

עוד ידיעות בנושא בוואלה! NEWS
בכיר פלסטיני: "קריאות חמאס להבעיר את השטח - אומללות"
"לא מנהלים מו"מ על הפסקת אש עם חמאס"
הטרור היהודי משחק לידיו של חמאס

מנהיג איראן עלי חמינאי ומנהיג חמאס חאלד משעל. AP
קרוב-רחוק. חאלד משעל ומנהיג איראן עלי חמינאי/AP

מנגד, ועל אף המגמה השאפנית של חמאס לגזור קופון, דיווח היום המגזין האמריקני "האפינגטון פוסט" שאיראן ביטלה ביקור של בכירים בארגון חמאס, שתוכנן להיערך בקרוב במדינה. הביטול, שמהווה שלב חדש במשבר בין האיראנים לארגון הפלסטיני, נעשה בשל זעמה של טהראן על הביקור שערכו ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, ובכירים נוספים בארגון, לפני כשלושה שבועות בערב הסעודית, אויבתה המושבעת של איראן. לפי הדיווח, בכיר איראני מסר בימים האחרונים לנציגי חמאס את מחאתה של טהראן על ביקורו של משעל בריאד, ולאור העובדה שמשעל דחה הזמנות שהופנו לו בשנים האחרונות לבקר באיראן. לטענת הבכיר, הביקור נועד לשמש את הסעודים נגד איראן. גורם פלסטיני אישר את הדיווח בדברים לאתר "פלסטין עכשיו" המזוהה עם חמאס.

בכיר חמאס חליל אל-חיה אמר היום בתגובה כי חמאס ממשיך לקיים קשרים עם האיראנים, אך הזהיר כי אם איראן תפסיק את תמיכתה בארגון, "היא תאבד קלף חשוב בו היא נופפה במשך שנים". לעומתו, חסן יוסף, אחד ממנהיגי חמאס בגדה המערבית, ניסה להרגיע את הרוחות והסביר כי הביקור של באיראן לא בוטל, אלא יתקיים בדרג אחר. לטענתו, חמאס "לא נוטל חלק בבריתות ובמחנות שישנם במזרח התיכון, ולא משמש ככסות לאף גורם באזור".

לשקם את היחסים

מאז פרוץ אירועי "האביב הערבי" בשנת 2011, עושה חמאס מאמצים רבים כדי להמשיך "לשבת על הגדר" ולא לבחור צד בעימות המתעצם במזרח התיכון בין המחנה הסוני למחנה השיעי, על מנת שיוכל להמשיך ליהנות מתמיכה ומימון משני הצדדים. אך בפועל, התקררו יחסיו של חמאס עם המדינות המובילות את שני המחנות, איראן וערב הסעודית. הביקור המפתיע של משעל בריאד בחודש שעבר, במהלכו אף נפגש עם המלך הסעודי סלמאן, היה הראשון שערך מנהיג חמאס בערב הסעודית בשלוש השנים האחרונות. הוא התקיים בעקבות יוזמתו של המלך הסעודי החדש לשקם את יחסי הממלכה עם חמאס, במיוחד על רקע הסכם הגרעין בין איראן והמעצמות.

כלי התקשורת האיראניים תקפו בחריפות את חמאס לאחר הביקור שערכו מנהיגיו בערב הסעודית. לפני שבועיים הודה סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, מוסא אבו מרזוק, בראיון לרשת "אל-ג'זירה" כי איראן השהתה לחלוטין את הסיוע הנרחב שהעניקה לארגון.

מלך ערב הסעודית סלמאן. רויטרס
מלך סעודיה סלמאן/רויטרס

לדבריו, לחמאס קשה להתמודד עם היעדר הסיוע האיראני, והוא עושה מאמצים לשפר את הקשר עם טהראן. המשבר ביחסים בין איראן לחמאס החל בסוף 2011, אז נכנע הארגון ללחצי המדינות הערביות וניתק את קשריו את משטרו של בשאר אסד בסוריה, בעל בריתה של איראן, ונטש את לשכתו שישבה עד אז בדמשק.

המאמצים של חמאס - גם לכיוון סיני

במקביל, כך לדברי גורם ביטחוני בישראל, חמאס גם מתאמץ "למקסם את מערכת היחסים עם מצרים", וזאת כחלק מהקמפיין המקומי והאזורי שלו. מערכת היחסים הכפולה מתקיימת גם מול פעילי דעאש בסיני וברצועת עזה. בזמן שהוא מסייע במידע, באמל"ח ובסיוע רפואי לאנשי דעאש בסיני הוא נלחם באנשיו ברצועת עזה, שמפרים את הפסקת האש מול ישראל וקוראים עליו תיגר.

שיתוף הפעולה בין חמאס לדאע"ש מתפתח. מערכת וואלה
פעילי הזרוע הצבאית של חמאס/מערכת וואלה
"זה יתפתח ויש בזה פוטנציאל להסלמה"

בשלב זה פעילי דעאש ברצועת עזה לא מאורגנים, אך בניית הכוח במגמת שיפור, כך גם בניסיונות להפר את הסכם הפסקת האש בין חמאס לישראל. "זה יתפתח ויש בזה פוטנציאל להסלמה", אמר גורם ביטחוני בכיר בישראל. "הסלפים יורים, אנחנו מגיבים ואז החמאס יכול להגיב בעצמו. גם בקיץ 2014 חמאס לא רצה הסלמה - ולכן הוא חושש היום מהידרדרות".

לראייה, בסקר שנעשה לאחרונה ברצועה, 14% מהתושבים הביעו תמיכה בדעאש, בזמן שהממוצע במדינות ערב עומד על 7% בלבד. בנוסף לכך, חמאס מתקשה לספק מקורות תעסוקה ושירותים לציבור, כך לטענת הגורם, דבר שלא מועיל לתמיכה בו.

במקביל אומר גורם בכיר במערכת הביטחון, "חמאס ממשיכה לבנות את כוחה בתחום המנהרות, באוויר, בים וביבשה. הם הפיקו לקחים ממבצע צוק איתן. הם אומרים לעצמם: 'היינו בכיוון ועכשיו צריך לעשות יותר מכל דבר'". החמאס הגביר את קצב הייצור של פצצות המרגמה כי הבין את האפקט שלהן במבצע צוק איתן על היישובים סמוכי הגדר, אמר הגורם הביטחוני הבכיר והוסיף, כי החמאס לא מעוניינים בשלב זה בהסלמה אך חוששים מאוד מהתלקחות, "צה"ל תקף בעזה בתגובה לירי של הסלפים (אנשי הגיאהד העולמי המזוהים עם האידאולוגיה של דעא"ש א"ב) וחמאס לא הגיב. זה מסביר את המצב בו נמצא חמאס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully