וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל במסר חשאי לרשות: לא מנהלים מו"מ על הפסקת אש עם חמאס

אבי יששכרוף, רמאללה

5.8.2015 / 10:14

מקורות ישראליים ופלסטיניים אישרו לוואלה! NEWS כי בניסיון להפיג את החשש ברשות מפני מגעים של ממשלת נתניהו עם הנהגת הארגון, הובהר שאין כוונה לגבש כעת הפסקת אש זמנית. בכיר חמאס: "על ישראל להסכים להצעות"

צילום: רויטרס, שי מכלוף, דובר צה"ל, לע"מ; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ'

(מרץ האחרון: חמאס הציע לישראל הפסקת אש לחמש שנים)

ישראל העבירה מסר לרשות הפלסטינית שלפיה היא אינה מנהלת כל סוג של משא ומתן עם חמאס על הפסקת אש ארוכת טווח. זאת בעקבות החשש של הרשות כי ממשלת נתניהו מנהלת עם הנהגת חמאס בעזה שיחות חשאיות מאחורי הקלעים על "תהדיא", הפסקת אש זמנית, לחמש שנים. במהלך שיחות בין בכירים ישראלים ופלסטינים בשבועות האחרונים הביעו נציגי הרשות את הסתייגותם ממהלך שכזה ומההשלכות שלו על מעמדה של הרשות בעיני הציבור הפלסטיני.

בניסיון להרגיע את יו"ר הרשות, אבו מאזן, הבהירה ישראל מצדה שאין שיחות שכאלה ואין גם כוונה להגיע להסכם "תהדיא" עם חמאס בנסיבות הנוכחיות. ממשרד ראש הממשלה לא התייחסו לדברים, אולם מקורות ישראלים ופלסטינים אישרו את המידע לוואלה! NEWS.

עוד בוואלה! NEWS:
אובמה: אם הסכם הגרעין ייכשל, נידרדר למלחמה עם איראן
השיחות בין דרעי לכחלון נקלעו למבוי סתום: "יצביע נגד התקציב"
ריבלין: רגע לפני שקוראים "נאצי" - לזכור שבצד השני יש בן אדם

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקבל את פניו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן במעונו בירושלים ספטמבר 2010. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
ניסיונות הרגעה. נתניהו ואבו מאזן/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

לפני כמה חודשים נחשף בוואלה! NEWS כי חמאס העביר מסרים לישראל בדבר נכונותו להפסקת אש של חמש שנים באמצעות מתווכים שונים, ובהם שליח האו"ם למזרח התיכון, רוברט סרי, ודיפלומטים אחרים, כמו שליח קטאר לשיקום עזה, מוחמד אל-אמעדי - שביקר בישראל ונפגש עם מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי. סרי מצדו טען כי הוא זה שגיבש את ההצעה. ההצעה כללה את פתיחת מעברי הגבול בין ישראל לעזה, הקמת נמל ימי צף ואף שדה תעופה בהמשך. עם זאת, בישראל לא השיבו להצעה ובכל פעם מחדש התעלמו מהמסרים שהגיעו מכיוון חמאס.

חסן יוסף, בכיר חמאס בגדה, לאחר שחרורו מהכלא הישראלי, ינואר 2014. AP
"תשובת חמאס להצעות הפסקות האש חיובית". חסן יוסוף/AP

גם בימים האחרונים ממשיכות לעבור לישראל הצעות ברוח דומה, ובחמאס מתנהל דיון גלוי כמעט בדבר הצורך להגיע להסכם הפסקת אש עם ישראל כדי לשפר את מצבה של רצועת עזה. התפיסה המנחה את ישראל בנקודה זו קשורה אמנם לנזק התדמיתי שייגרם לרשות הפלסטינית ולחיזוק מעמדו של חמאס, אך בעיקר לסירובה של מצרים למהלך שכזה בגלל חששה מפני התחזקות מעמד חמאס, בעל הברית של האחים המוסלמים והיריב המרכזי של השלטון המצרי.

המסרים הישראליים לרשות הועברו בסדרה של פגישות חשאיות, שתכליתן הייתה להוריד את מפלס המתיחות בין רמאללה לירושלים וההערכה של אבו מאזן שישראל עושה יד אחת עם חמאס במטרה להחלישו. אחד מראשי חמאס בגדה, שייח חסן יוסוף, אמר בריאיון לוואלה! NEWS ממשרדו ברמאללה כי להערכתו, "תשובת חמאס להצעות השונות (לתהדיא - א"י) היא חיובית. עם זאת, הפסקת אש ארוכת טווח חייבת להיות נגד פתרון כל הבעיות שנגרמו מהמלחמה והובילו אליה". לדבריו, "הגורמים האירופיים שרצו לתווך במטרה להאריך את הפסקת האש (הקיימת בשטח - א"י) לא קיבלו עד כה תשובה חיובית מישראל. על ישראל לקבל את היוזמה להפסקת אש ולהאריך אותה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully