וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשיפה: חמאס הציע לישראל הפסקת אש לחמש שנים

9.3.2015 / 12:38

פרסום ראשון: דיפלומטים מערביים העבירו לישראל מסרים מחמאס שלפיהם הארגון מעוניין בשקט לטווח ארוך בתמורה להסרת המצור על רצועת עזה. לידי וואלה חדשות הגיעה טיוטת ההצעה. בחמאס מצפים לתגובה לאחר הבחירות

צילום: רויטרס, שי מכלוף, דובר צה"ל, לע"מ; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ'

חמאס העביר לאחרונה שורה של מסרים לישראל שלפיהם הוא מעוניין בהפסקת אש ארוכת טווח שתישמר במשך שנים ארוכות, בתמורה להפסקת המצור על רצועת עזה - כך נודע לוואלה חדשות. בין היתר, התקיימו מגעים בנושא הפסקת האש בין בכירים בחמאס לבין דיפלומטיים מערביים שבמהלכם אף הגיעו הצדדים להבנות באשר לאופייה של ה"תהדיה". גורם מדיני בישראל אישר כי ההצעות הועברו לישראל והדגיש כי מדובר ביוזמה של חמאס לנוכח מצבו הקשה ברצועה.

כמה מהדיפלומטים ששמותיהם הוזכרו בהקשר זה, הם שליח האו"ם למזרח התיכון היוצא, רוברט סרי, והקונסול השוויצרי, פול גרנייה, שהפך לדמות מפתח במגעים מול חמאס. גרנייה ביקר ברצועת עזה לפני חודש ונפגש שם עם כמה מראשי הארגון, בהם מוסא אבו מרזוק, באסם נעים, ראזי חאמד ואחרים. זה אינו ביקורו הראשון של גרנייה בעזה בחודשים האחרונים.

עוד באותו נושא:
עוד סיבה למתיחות עם חמאס: צה"ל ירה למוות בדייג פלסטיני
כיבוש מוצבים ויציאה ממנהרות: בחמאס נערכים למלחמה הבאה
"הנסיך הירוק" של חמאס: מטרת ישראל אינה להרוג פלסטינים

סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, מוסא אבו מרזוק, בריאיון לסוכנות הידיעות רויטרס. קהיר, 10 אוגוסט 2014. רויטרס
בין ראשי הארגון שהיו שותפים לגיבוש הטיוטות. מוסא אבו מרזוק/רויטרס

במהלך השיחות עמו, הבהירו אנשי חמאס לגרנייה כי הם מוכנים להפסקת אש של חמש שנים לפחות (על פי גורמים שונים הועלתה אף הצעה להפסקת אש של 15 שנים), שבמסגרתה תיפסק כל הפעילות הצבאית "מעל ומתחת לאדמה", מצד חמאס וישראל. מנגד, יוסר המצור על הרצועה, כולל המגבלות על ייצוא, וישראל תאפשר את בניית הנמל הימי ושדה התעופה. גרנייה הציג את ההבנות הללו בפני בכירים באיחוד האירופי שעומדים בקשר עם ישראל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
רוברט סרי שליח האו"ם במזה"ת. מרץ 2014. נועם מושקוביץ
בין הדיפלומטים שקיימו מגעים עם חמאס. רוברט סרי/נועם מושקוביץ

בשיחות עם דיפלומטים אחרים, אף נרשמו הבנות שונות שיהוו בסיס לכאורה להסכם הפסקת אש. על פי אחת הטיוטות של הסכם אפשרי, שהגיעה לידי וואלה חדשות, כל צורות העימות הצבאי בין ישראל והפלסטינים יופסקו, וישראל תתחייב להסיר את המצור על עזה. תחת הסרת המצור, ישראל תתחייב לפתוח את כל המעברים סביב עזה ולאפשר כניסת כל הסחורות והחומרים הנחוצים לרצועה. כמו כן, היא תאפשר חופש ייצוא וייבוא מעזה ואליה ותתיר להקים נמל ימי ושדה תעופה. עוד נכתב בטיוטה הזו שה"תהדיה" תוכל להימשך בין שלוש לחמש שנים החל מהחתימה על ההסכם, אולם שני הצדדים יקבעו את משך הזמן שלה.

טיוטת ההסכם שהגיע לידי וואלה חדשות:

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

גורם בכיר בחמאס אישר בשיחה עם וואלה חדשות כי התקיימו שורה של מפגשים בין אישים שונים, דיפלומטים ואנשי עסקים, עם בכירים בארגון בנושא "תהדיה" ארוכת טווח. הוא גם אישר כי חמאס "לא יתנגד" לכך אם יוסר המצור. הבכיר אמר כי בארגונו מודעים לכך שדבר לא יקרה בישראל לפני הבחירות בשבוע הבא.

החזון של חמאס

עוד נודע כי כמה ימים לאחר ביקורו האחרון של גרנייה ברצועה, העביר חמאס לשליח הקוורטט, טוני בלייר, מסמך בשפה האנגלית שפורס את משנתו המתונה לכאורה. במהלך ביקורו של בלייר בעזה ב-15 בפברואר, הוא נפגש עם אנשי עסקים עזתים שהעבירו לו את המסמך בשם חמאס. המסמך, שמוצג כאן לראשונה, כולל אמירות מתונות מאוד יחסית לחמאס.

בין היתר, במסמך מציג חמאס את חזונו, שלפיו הארגון לא יתנגד למדינה פלסטינית בגבולות 1967 עם ירושלים כבירתה תוך שמירה על זכות השיבה (כלומר, לא יוכרז סיום הסכסוך והתביעות, אך לא תהיה דרישה לממש את זכות השיבה, א"י). כמו כן, על פי המסמך, חמאס מעוניין בשמירה על הרגיעה והשלמה של סוגיית הקמת הנמל ושדה התעופה באמצעות שיחות לא ישירות. נוסף על כך, המסמך מדגיש כי חמאס מחויב למסמך הפיוס הפלסטיני ולהסכמי הפיוס האחרים. במסמך מצוין גם כי חמאס מעוניין ביחסים טובים עם הקהילה הבינלאומית ורוצה לדבר עם הקהילה על כל הסוגיות שיכולות לסייע בשמירה על יציבות ושלום בינלאומיים. לבסוף, חמאס דורש לסיים את המצור על עזה, לפתוח את כל מעברי הגבול ולהאיץ את שיקום הרצועה ופיתוחה.

טיוטת ההסכם בשפה האנגלית:

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בלייר מצדו, לדברי גורמים פלסטיניים בכירים, העביר את המנשר לדיפלומט אמריקני בכיר. הבכיר בחמאס הודה כי עד כה לא התקבלה תגובת ישראל לרעיונות הללו, אולם לדבריו הוא מצפה לכך לאחר הבחירות.

מלשכתו של רוברט סרי נמסר: "אנו מכחישים שחמאס ביקש מסרי להעביר לישראל הצעה להפסקת אש ארוכת טווח בעזה. אנו מפנים אתכם להצהרתו של סרי ב-2 במרץ לאחר ביקורו האחרון בעזה, שבו הוא הדגיש את החשיבות של המאמצים לפתור את סוגיות היסוד בעזה, ובפרט הצורך להגיע להסכם על הפסקת אש ממושכת יותר על מנת לתמוך בשיקום מזורז ובר-קיימא של הרצועה. בהקשר זה, סרי דן ברעיון של רגיעה ארוכת טווח לצורך שיקום תחת המטרייה של ממשלת האחדות הפלסטינית, שאליה צריכים כל הפלגים הפלסטיניים להתחייב, תחת הנהגתו של אבו מאזן. האו"ם עודנו מודאג מכך שבהיעדר הפסקת אש ממושכת יותר, ומבלי שממשלת האחדות תישא באחריותה בעזה להוביל את השיקום שנע לאט מדי, עזה תיסוג לאחור במקום להתפתח".

לפניות לכתב אבי יששכרוף: aviissacharoff@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully