וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד יום חולין: "אין רוח או גשם – רק כוח המשיכה יוריד האובך"

מומחים לאקלים הסבירו כי האבק נותר באוויר בכל רחבי המדינה משום שאין דבר שיעיף אותו או ישטוף אותו מאיתנו. הממונה על מערך הניטור הארצי: "הרוחות חלשות מאוד, אז האובך ישקע בהדרגה עד למוצאי שבת"

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: יאיר דניאל

בסיום היום האביך השלישי, לא ניתן לראות את הסוף: על אף שמזג האוויר ההביל והלח לא עוזב את רחבי ישראל כבר שלושה ימים, מומחים טוענים כי גם היום (שישי) יימשכו תנאי האקלים הקשים. "אם היו רוחות מזרחיות חזקות, ייתכן שהאובך היה מתפזר, אך האירוע מלווה ברוחות מזרחיות חלשות", הסביר פרופ' עודד פרוצ'טר מהמכללה האקדמית בית ברל.

לדבריו, האבק נותר באוויר משום שאין דבר שמזיז אותו. "תנאי מזג האוויר לא מאפשרים ירידת משקעים, אז האובך נשאר. למעשה, אין מה שיוריד את האבק - הדבר היחיד שיכול זה כוח המשיכה, אבל בגלל שהתנאים נותרים כפי שהם כבר כמה ימים, נמשכת זרימת האבק. אין מה שמפזר אותו, אין גשם שיוריד אותן וגם אין רוחות מערביות מנגד שינקו אותו".

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
נתניהו: "מיליונים בורחים מסוריה - ואירופה תוקפת את ישראל"
תיעוד: תקף באכזריות גבר שחשד בו בניהול רומן עם אשתו
מאה אלף שקל בפחות מיומיים: מגייסים כסף לעתידו של אחמד דוואבשה

אובך בתל אביב, 9 בספטמבר 2015. מגד גוזני
תל אביב/מגד גוזני

לדבריו, לרוחות המזרחיות תפקיד מהותי במזג האוויר הקשה. "הרוחות אמנם חלשות, אבל הזרימות מגיעות אלינו ממזרח, מאזור מדברי, ואין מה שאוחז את הגרגירים", הסביר. "בניגוד לסופות כאלה שבאות באביב ונבלמות על ידי צמחייה נמוכה וירוקה ואדמה לחה, אנחנו כעת אחרי קיץ יבש במיוחד שיבש את האדמה והרג את הצמחייה. זה טבעי, ולכן אין מה שאוחז את גרגירי הקרקע. ברגע שיש רוח חלשה זה מספיק להעלות את הגרגירים באוויר".

ד"ר לבנה קורדובה-ביז'ונר, הממונה על מערך הניטור הארצי, מסכימה עם פרופ' פרוטצ'ר ומסבירה כי במצב הזה רוחות חזקות או גשם, היו יכולים להיות מועילים על מנת לנקות את האבק. עם זאת, לדבריה, ייתכן שבסיום סוף השבוע תורגש הקלה. "נכון לעכשיו, אנחנו עדין בריכוזים גבוהים של חלקיקים נשימים באוויר, משמע, סיכון לבריאות הציבור", אמרה. "זה ישקע בהדרגה כי הרוחות מאוד חלשות. הצפי שהוא שלקראת סוף השבוע, במוצאי שבת, יחול שיפור".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אובך בחיפה, 10 בספטמבר 2015. ערן גילווארג
חיפה מבעד לאבק/ערן גילווארג

היא הוסיפה כי "ההשלכות הסביבתיות מקיפות אותנו מהאסתטיקה הכללית והראות, אבל מה שחשוב הוא ההשפעות הבריאותיות". "אנחנו רואים שיש פניות רבות יותר לחדרי מיון, פניות לרופאים בעקבות קוצר נשימה לחולים בסיכון, חולי לב, קשישים, ילדים ונשים בהריון. לכן במשרד להגנת הסביבה יצאנו בהתראה לשהות במבנים סגורים, ולאוכלוסייה הבריאה להימנע מפעילות ספורטיבית מאומצת. לתלמידים קראנו לשהות בהפסקות בכיתות ובמסדרונות ולקיים שיעורי ספורט באולמות ולבטל טיולים בחוץ".

גם פרופ' פרוטצ'ר הבהיר כי ההשפעות הבריאותיות של מזג האוויר הן קשות ביותר. "אנחנו רואים שמחלות בדרכי הנשימה הן נפוצות יותר בתקופה הזאת. יש הרבה מאוד מקרי הצטננות כרגע ושכיחות גבוהה של אסטמה וזה יימשך. כשיגיע החורף או כשתגיע זרימת רוח נגדית ממערב - זה ייפסק", אמר.

צביה ועופר בין הר הנגב לחולות המערב, 9 בספטמבר 2015. גל ביסמוט, רשות הטבע והגנים
נגב צהוב/רשות הטבע והגנים, גל ביסמוט

הטמפרטורות הלילה ימשיכו להיות גבוהות מהרגיל לעונה. ברמת הגולן הטמפרטורות ינועו בין 26 הלילה ל-40 מחר במהלך היום. בטבריה 45-30, בחיפה 34-26, בתל אביב 33-28, בירושלים 35-28, בים המלח 41-34, בבאר שבע 37-25 ובאילת יהיו 32 מעלות בלילה ו-42 מעלות מחר במהלך היום. ביום שבת הטמפרטורות עדיין יהיו גבוהות מהממוצע וביום ראשון אמנם תחול ירידה קלה, אך עדיין יהיה חם מהממוצע.

בתוך כך, חברת "ארקיע" הודיעה אמש כי בהתאם לתחזית מזג האוויר והאובך הצפוי, לא תתקיים פעילות בשדה התעופה באילת גם היום. הטיסות משדה דב ומתנב"ג לעובדה וממנה יפעלו כסדרן. מהחברה נמסר כי היא ממשיכה לספק הסעות לאילת משדה עובדה.

(עדכון ראשון: 23:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully