וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זורים פחד": למה נדרשים מבקשי המקלט להגיע לשימוע דווקא בדרום?

רשות האוכלוסין וההגירה דורשת מעתה ממבקשי המקלט להתייצב מידית במתקן "חולות" שבנגב ולא בלשכות ברחבי הארץ – מהלך שמצריך הוצאה כספית כבדה עבורם. המוקד לפליטים ומהגרים: "הסדר קשה, בלתי מתחשב ובלתי נגיש"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

ממאיסים את החיים: רשות האוכלוסין וההגירה דורשת ממבקשי מקלט הצפויים להישלח ל"חולות" להגיע לשימוע במתקן עצמו שבנגב. זאת, בניגוד לשימועים שנערכו עד כה בלשכה ייעודית בבני ברק ובלשכות בבאר שבע ובאילת.

מבקשי מקלט שהגיעו לחדש את אשרתם בשבוע האחרון בלשכות רשות האוכלוסין וההגירה קיבלו זימון למתקן חולות, אך למרבה ההפתעה נאמר להם כי גם את השימוע שלפני כניסתם למתקן יעברו במתקן עצמו, על כן עליהם להתייצב במקום מידית. זאת על אף שמדובר בהליך שבוצע בקלות במרכז הארץ, בבאר שבע ואילת.

שינוי נהלים זה אילץ רבים לעשות את כל הדרך למתקן, נסיעה שאורכת יותר משעתיים וחצי מכיוון תל אביב ושעות רבות עוד יותר למגיעים מצפון. חלק מהאנשים אולצו לעשות את הדרך בליווי משפחותיהם, חלקם עם ילדים קטנים שאמורים לשהות בבית הספר. כל זאת על מנת להוכיח כי הם בעלי משפחה - אחד הקריטריונים הפוטר אדם משהות במתקן. עלות הנסיעה מוערכת בכ-80 שקל למגיעים מאזור המרכז, מה שעלול להסתכם במאות שקלים עבור כל משפחה. אבסורד נוסף היא העובדה שנשים וילדים אינם מורשים להיכנס למתקן, על כן הם נאלצו לשהות בחוץ, בתנאי מזג אוויר קשים.

לקריאה נוספת:
"צביון העיר בסכנה": תושבי ערד מחרימים מעסיקי מבקשי המקלט
"למרות שהתנאים בחולות קשים מאוד, זה עדיף מאשר לישון על הכביש"
מאות מבקשי מקלט משתחררים ממתקן חולות; "לאן נלך עכשיו?"

פליטים במתקן חולות. מערכת וואלה!
"זריית פחד בקרב מבקשי המקלט". מתקן חולות/מערכת וואלה!

לצד הקושי הפיזי, הנוהל החדש מערים קשיים נוספים שעלולים למנוע ממבקשי מקלט לממש את זכויותיהם. כך, ביצוע השימוע במתקן חולות יקשה על מבקשי המקלט להביא עורך דין שייצגם בעת ההליך, שכן מדובר ביום עבודה שלם שידרוש עלויות כספיות שידם אינן משגת.

המוקד לפליטים ומהגרים פנה אתמול ליוסי אדלשטיין, ראש מנהל אכיפה וזרים ברשות, בדרישה לחדול מביצוע השימועים בחולות. לטענתם, מדובר בעוד צעד שנועד לטרטר את מבקשי המקלט, מדיניות שבג"ץ קבע לגביה כי היא בעייתית. "החלטת משרדכם לקיים שימועים לקראת מתן הוראת שהיה למתקן חולות, במתקן עצמו, מעלה חשד כבד לשיקולים זרים", כתבה עו"ד רעות מיכאלי, מנכ"לית המוקד לפליטים ומהגרים. "ראשית, הרי שמשמעותה של החלטה זו היא זריית פחד וחרדה בקרב קהילת מבקשי המקלט... על אחת כמה וכמה למי שנכלאו בעבר והכניסה למקום עלולה ליצור אצל חלק ממבקשי המקלט תופעות של פוסט טראומה, העלולות לפגוע פגיעה של ממש בשלומם".

עוד באותו נושא

השחרור מחולות נתן לי תקווה, אבל זה לא הפתרון האמיתי

לכתבה המלאה
בפעם השלישית: האם בג"ץ יאשר את החוק למניעת הסתננות?. שי מכלוף
משפחותיהם מובאות עד למתקן למרות שהכניסה אסורה לנשים ולילדים. הפגנה ליד "חולות"/שי מכלוף
"החלטת רשות האוכלוסין וההגירה מעלה חשד כבד לשיקולים זרים"

השערה נוספת שהעלה המוקד היא כי ברשות מעוניינים לבחור את הפורום שידון בעררים על החלטותיו. בתחילת השבוע נפתח בבאר שבע בית דין לעררים וכך כל הליכי הביקורת השיפוטית שיתקיימו בעקבות הוצאת זימונים לחולות יידונו בבית דין זה, מה שיקשה על מבקשי המקלט וכן יקל את העומס על בתי הדין לעררים בתל אביב וירושלים.

בדיון שנערך ביום שני בבג"ץ בנושא נגישות לשכת הרשות בנתב"ג, המצריכה הגעה באוטובוס והליכה רגלית של כ-15 דקות, ביקר בית המשפט בחריפות את הרשות והגדיר את הנגישות במקום כ"קשה". מצב זה, קבעה נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור, "מצביע על אי התחשבות מספקת, ואני נוקטת בלשון המעטה". נאור אף הורתה לרשות למצוא פתרון הומניטרי יותר.

בג"ץ קבע: אסור לכלוא מבקשי משפט לשנה - ללא משפט. צילום מסך
"הדרישה להגיע למתקן היא בלתי סבירה". הפגנת מבקשי מקלט בנגב/צילום מסך

"הדרישה להדרים עד למתקן חולות וכל זאת כדי לקיים שימוע לקראת הוצאת הוראת שהייה שעד לאחרונה ניתן היה לקיימו בבני ברק, באר שבע או אילת, היא דרישה בלתי סבירה" כתבה מיכאלי. "מדובר בהסדר קשה, בלתי מתחשב ובלתי נגיש בהרבה מן ההסדר עליו מתח בית המשפט ביקורת. אם השירות שניתן בנתב"ג אינו עומד בסטנדרטים בסיסיים, הרי שקל וחומר שהדרישה לשימוע בחולות אינה יכולה לעמוד".

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר: "מעת לעת עושה הרשות הערכת מצב לגבי צרכים מקצועיים והפיזיים, ובהתאם לכך מתקבלות החלטות. כך גם מתקבלות החלטות אם יש צורך בפריסה נוספת של לשכות לטיפול במקשי אשרות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully