וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם השינוי בהוראות הפתיחה באש של צה"ל מבלבל את הלוחמים?

17.8.2015 / 7:39

בפיגוע הראשון בשבת, ניסו תחילה לנטרל את המחבל באמצעות אלה. בפיגוע השני, מיד פתחו באש כדי להרגו. ההבדל בתגובות הלוחמים מדגיש את חוסר האונים אל מול ההנחיה שהופצה לאחרונה, לפיה ניתן לירות רק במצב של סכנת חיים. דובר צה"ל: "בשני המקרים הלוחמים פעלו כמצופה"

צילום: קודס נט, חטיבת דוברות המשטרה, עריכה: טל רזניק

שני פיגועים התרחשו בסוף השבוע, שבמהלכם נדרשו לוחמי צה"ל ומג"ב לפתוח באש ולפגוע במחבלים.

במקרה הראשון הגיע מחבל לעבר כוח במחסום בל, בסמוך לכביש 443, ביקש מים מהחיילים ותוך כדי שלף סכין ודקר אחד מהם. מעדויות חיילים התברר כי אחד הלוחמים שלף אלה והיכה את המחבל בעת המעשה ורק לאחר מכן שלף רובה, ירה בו ופגע בידו. עם זאת, הלוחם בשטח לא מיהר לירות לעבר המחבל, אלא ירה באוויר ורק לאחר מכן ירה על מנת לפגוע.

במקרה השני, בפיגוע בצומת הבתות שבשומרון, פעל כוח מג"ב באופן מהיר בהרבה. ברגע שזיהה אחד הלוחמים שמדובר בפיגוע, הוא פתח באש לעבר המחבל על מנת לנטרלו - והרג אותו. התגובה המהירה זכתה לשבחים הן ממפקד משמר הגבול, ניצב עמוס יעקב, והן מצד שר הביטחון משה יעלון.

עוד בנושא:
ח"כ פרי על גל הפיגועים: "האווירה לוהטת בגלל ההסתה ההדדית"
לוחם מג"ב שנפצע בפיגוע בשומרון: "תוך שנייה הבנו שזה פיגוע"
אין פרטנר? "היורש" של אבו מאזן יהיה מתאם הפעולות בשטחים

לוחם משמר הגבול שהרג את המחבל מהפיגוע בצומת הדתות, בסמוך לצומת תפוח. חטיבת דובר המשטרה, חטיבת דובר המשטרה
לוחם משמר הגבול שהרג את המחבל מהפיגוע בצומת הבתות. שר הביטחון שיבח את תגובתו המהירה/חטיבת דובר המשטרה, חטיבת דובר המשטרה

ההבדלים בתגובה לשני האירועים מחדדים את הבלבול שחשים חלק מהלוחמים כתוצאה מנהלי הפתיחה באש. בשבוע שעבר פרסם אלוף פיקוד המרכז, רוני נומה, "הוראת שעה" למפקדים ולחיילים המשרתים בגזרת יהודה ושומרון, במטרה לחדד את הנושא.

על פי המסמך, רק אם נשקפת סכנת חיים ממשית ניתן לפתוח באש. כך למשל, אם פלסטיני מתקרב לעבר הכוח כשבידו בקבוק תבערה רשאים הלוחמים לירות לעברו כדי להגן על עצמם, אך אם אותו פלסטיני השליך את בקבוק התבערה ונמלט מהמקום אסור לירות עליו, מאחר והוא איננו מהווה עוד גורם מסכן. לדברי צה"ל, מדובר בחידוד נהלים בלבד על רקע האירועים האחרונים, וההוראות עצמן לא השתנו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
מח"ט בנימין ירה למוות בפלסטיני שיידה לעברו אבן באזור מעבר קלנדיה, יולי 2015. דובר צה"ל
כלי הרכב של אל"מ שומר, לאחר שנרגם באבנים, בחודש שעבר/דובר צה"ל

אלא שחיילים רבים נותרו מבולבלים. חלקם שאלו מפקדים שהקריאו את ההוראה כיצד ההנחיות מתיישבות עם מעשהו של מפקד חטיבת בנימין, אלוף-משנה ישראל שומר, שירה בחודש שעבר בנער פלסטיני שיידה אבנים לעבר הג'יפ שלו והרג אותו. המפקדים הבהירו בתדריכים כי מהתחקיר עולה שאל"מ שומר חש בסכנת חיים ממשית וירה כדי לנטרל את האיום.

כשהקשו הלוחמים ושאלו כיצד ניתן לומר שמפקד החטיבה היה בסכנת חיים, כאשר הירי בוצע כשהפלסטיני היה במנוסה, נאמר כי בסרטון של "בצלם" שהתפרסם בכלי התקשורת ניתן לראות רק חלק מהתקרית, ובפועל, מיידה האבנים לא מיהר לעזוב את המקום והמשיך להוות איום.

מנגד, אחרי האירוע נחקר מח"ט בנימין באזהרה במצ"ח. זאת, על אף שקיבל גיבוי מאלוף הפיקוד נומה על האופן שבו תפקד. גורם צבאי המעורה בחקירה אמר בחודש שעבר לוואלה! NEWS כי התיעוד לוקה בחסר, וכי בעת המרדף הקצר אחרי הפלסטיני בן ה-17, הסתובב האחרון לעבר אל"מ שומר בעודו מחזיק דבר מה והעלה את חששו של הקצין.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה לדברים: "לנוכח הערכת המצב הופצה הוראת שעה המחדדת את אופן ההתמודדות של הכוחות, מול איומים שאינם מהווים סכנת חיים ממשית ומידית. לעומת זאת, מתחקור ראשוני עולה כי בשני המקרים חשו הלוחמים בסכנת חיים, ופעלו כמצופה מהם בהתאם להוראות הפתיחה באש. נציין כי בשני המקרים התקיים תחקור מבצעי מלא".

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully