וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות החברות: לא ידענו על החקירה באזהרה של יו"ר רשות התעסוקה החדש

13.8.2015 / 13:42

עו"ד משה שמעוני, פעיל ש"ס ותיק, נחקר באזהרה לתיווך בשוחד בתיק הולילנד, אך התיק נגדו נסגר מחוסר ראיות. מבדיקת וואלה! NEWS עולה כי עובדה זו לא צוינה בחוות דעת היועמ"ש של משרד הכלכלה שלחץ לאשר את המינוי: "חקירה מלפני עשור"

השר אריה דרעי, ישיבת סיעת ש"ס, 13 ביולי 2015. יותם רונן
משרד הכלכלה היה בלחץ גדול לאשר את המינוי. השר אריה דרעי/יותם רונן

עו"ד משה שמעוני, מנכ"ל הקמפוס החרדי "קריית אונו" ולשעבר מנכ"ל משרד הדתות, מונה ביום שני ליושב ראש מועצת שירות התעסוקה במשרד הכלכלה. שמעוני נחקר בעבר באזהרה בפרשת הולילנד. היועץ המשפטי של המשרד לא ציין עובדה זו בחוות דעתו שהוגשה לוועדה לבדיקת מינויים ברשות החברות הממשלתיות.

במכתב ששיגרה הוועדה לשר הכלכלה אריה דרעי, שעליו חתומה יו"ר הוועדה השופטת בדימוס בלהה גילאור, נכתב כי היא מאשרת את המינוי של שמעוני, פעיל ש"ס ותיק וחתנה של עדינה בר-שלום, בתו של הרב המנוח עובדיה יוסף. "הוועדה מצאה כי מתקיימים במר משה שמעוני תנאי הכשירות הנדרשים בחוק החברות הממשלתיות, בכפוף להתחייבות להימנע מניגוד עניינים", נכתב בהודעה.

עוד בנושא משפט ופלילים:
"זו גזענות": 8 יהודים חשודים כי תקפו ערבי במוטות ברזל בבירה
פצוע מדקירת שליסל ב-2005: "מותר לאנשים לשנוא הומואים"
הרכב שהזמנתם מ"אלבר" עוכב במכס? ערכו ירד בתוך כמה ימים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

שמעוני נחקר באזהרה בעבר בפרשת הולילנד בעקבות טענות עד המדינה המנוח, שמואל דכנר, כי העסיק את שמעוני כיועץ בתשלום. לפי גרסת דכנר, תפקידו של שמעוני היה לשחד את סגן ראש עיריית ירושלים, יהושוע פולק, בשל הקשרים החבריים ביניהם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

דכנר סיפר בעדותו כי שמעוני שימש בעבר מנכ"ל משרד הדתות ועבד במשרד הפנים. הם הכירו דרך רבין, עוזרו של דכנר, כאשר שמעוני עבד אצל דודו של רבין, יעקב אפרתי, שהיה באותה עת מנכ"ל משרד הפנים, קודם לכן מנכ"ל משרד התשתיות וזוכה בפרשת הולילנד. שמעוני היה בעל משרד ייעוץ משלו, ודכנר, לדבריו, שכר את שירותיו מפני שידע כי הוא מקורב לפולק, שהחליף את אורי שטרית בתפקיד יו"ר ועדת המשנה לתכנון ובנייה, ונמצא עמו בקשרים ידידותיים ואישיים.

עוד סיפר דכנר כי ב-2003 שמעוני הביא אותו לפולק, ובהתאם להנחיית שמעוני דכנר עצמו הציג את שמעוני לפולק כנציגו, הואיל ופולק, על פי שמעוני, היה מאוד "פרנואידי" וסבר שהוא נרדף על ידי המשטרה. דכנר ציין בפני פולק כי שמעוני מייצג אותו בכל נושא ועניין וכי הוא מקווה שימצאו "שפה משותפת" לקידום פרויקט הולילנד, כפי שעבד בעבר עם נציגי העירייה.

עדות עד המדינה לא הספיקה כדי לבסס הרשעה

הוא המשיך וסיפר כי העסיק את שמעוני במשך כשנתיים וחצי–שלוש, לאורך כל התקופה של הכנת תב"ע ו' - תכנית הבנייה העירונית שבמסגרתה הוקם פרויקט הולילנד, וקיבל ממנו שכר חודשי בכפוף להצגת קבלות בגובה של כ-20 אלף שקלים בחודש. בהכרעת הדין ציין שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב כי שמעוני קיבל את השכר על היותו איש קשר בין דכנר לפולק.

מאוחר יותר פגש דכנר את אליעזר שמחיוף, סגן ראש העיר שהורשע בפרשה. לדברי דכנר, שמחיוף הציע לו עזרה, בדומה לעזרה שנותן פולק, ומסר לו באותה פגישה או בפגישה שלאחריה כי פולק אינו מעוניין להמשיך את ההסדר שלפיו הכספים מועברים אליו דרך שמעוני, וכי הוא מבקש שהכספים יועברו אליו דרך שמחיוף, והוא ופולק "יסתדרו ביניהם". עד לרגע זה, טען דכנר, פולק קיבל כספים ישירות באמצעות שמעוני.

יש לציין כי שמעוני ופולק לא נכתבו בכתב האישום בשל היעדר ראיות חיצוניות תומכות, מלבד עדותו של עד המדינה שאינה מספיקה על מנת לבסס הרשעה.

במענה לפניית וואלה! NEWS בשאלה כיצד בכל זאת עבר שמעוני את המכרז לתפקיד ממשלתי בכיר, אמרו ברשות החברות כי מדובר במידע שלא היה ידוע להם. "הוועדה לבדיקת מינויים בתאגידים ציבוריים קיבלה את החלטתה לאחר דיון מעמיק במידע שהוצג בפניה, על פי דרישות החוק", נטען. "המידע האמור לא הוצג לוועדה". ברשות החברות הוסיפו כי אם יתגלה מידע נוסף מלבד מה שידוע להם עד כה, "הנושא ייבחן בשנית".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

על פי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה, במקרים שבהם מועמד ביצע מעשים המעוררים ספק בדבר טוהר מידותיו, הדבר עשוי להיות שיקול לפסילתו מכהונה. המבחן הוא אם קיימות ראיות ברמה הנדרשת במשפט מנהלי בהוכחת מעורבות המועמד בביצוע עבירה. מאחר שבכתב אישום יש הוכחה לתשתית ראייתית, לא ניתן לאשר מינוי של אדם שהוגש נגדו כתב אישום או אף שעומדת נגדו חקירה פתוחה.

אמנם החקירה נגד שמעוני נסגרה, אולם ההחלטה התקבלה תוך מתיחת ביקורת, ובתקשי"ר נכתב כי כאשר החשד לביצוע עבירה הוא בנסיבות דומות למינוי, יש בכך כדי לנקוט מדיניות מחמירה. עוד נכתב בנהלים כי לוועדה אפשרות לדרוש מידע מהמרשם הפלילי, כולל תיקים שנסגרו, על מנת לבחון את הנושא. עם זאת, במקרה הזה הוועדה כלל לא ידעה על קיומה של החקירה הפלילית.

משרד הכלכלה: "חקירה מלפני עשור שנסגרה"

בבואה לדון במועמדות הוועדה מסתמכת על שני מקורות מידע: חוות דעת משפטית של היועץ המשפטי של המשרד הממשלתי הרלוונטי, במקרה הזה משרד הכלכלה, וכן הצהרת המועמד עצמו אשר עליו להעיד אם מתנהלת נגדו חקירה באזהרה ואם נערך מולו דוח מבקר. על השאלות שנשאל ענה שמעוני כראוי - אכן לא מתנהלת נגדו חקירה כרגע, אולם מי שתפקידו להציף מידע רלוונטי בנוגע לרישום פלילי וחקירה באזהרה שנסגרה הוא משרד הכלכלה והיועץ המשפטי שלו, מיכאל אסלן, שהמידע המדובר נעדר מחוות דעתו המשפטית.

ממשרד הכלכלה נמסר בתגובה: "חקירת משטרה, שהייתה לפני יותר מעשור, נסגרה מחוסר ראיות. חקירה כזאת אינה מסוג הדברים שהוועדה לבדיקת מינויים ברשות החברות מבקשת לחקור. בשאלון הסטנדרטי מטעם הוועדה לא נבדקים נתונים כאלה, ולכן מידע זה לא הובא בפני הוועדה. מעבר לכך, עו"ד משה שמעוני הוא אדם בעל רקורד ניהולי וניסיון רב, ואנו בטוחים שיפעל למען שיפור וייעול שירות התעסוקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully