וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שופטי בג"ץ נגד נתניהו: "מי בעל הבית האמיתי במשרד הבריאות?"

יהושע בריינר, כתב לענייני משפט

11.8.2015 / 10:26

בדיון בעתירה נגד מינוי סגני השרים במעמד של שרים תקפו השופטים את הטענה שסגן שר הבריאות ליצמן אינו זה שמנהל בפועל את המשרד. "מדוע לא צייתו להנחיה של היועץ המשפטי לממשלה?", תמה השופט חנן מלצר

צילום: עומר מירון, ערוץ 10; עריכה: מתן חדד

(ליצמן תקף את החלטת בג"ץ: "המדד הוא האם המשרד עובד או לא")

חמשת שופטי בג"ץ ממשיכים בביקורת הקשה נגד ראש הממשלה בעניין מינוי ח"כ ליצמן לסגן שר הבריאות. במהלך דיון שנערך הבוקר (שלישי) בעתירת מפלגת יש עתיד נגד מינוי סגני השרים במעמד של שרים, העלו השופטים טענות נגד מינויו של ליצמן לתפקיד, ואילו המדינה המשיכה לטעון כי ראש הממשלה נתניהו הוא שר הבריאות בפועל. "אלה מילים נהדרות שאתם אומרים, שמי ששולט אפקטיבית ומהותית הוא ראש הממשלה וסגן השר רק פועל מטעמו", אמר השופט אליקים רובינשטיין, "אבל שאני אבין, מי בעל הבית האמיתי במשרד הבריאות?".

השופט ניל הנדל היה חריף עוד יותר: "המתווה הנוכחי חושף את הבעייתיות. זה נוגד את ההיגיון שהשר יפנה לסגן השר כדי לשקול עניינים שקשורים למשרד הבריאות". השופט חנן מלצר, שבדיון הקודם היה הבולט מבין השופטים בחריפותו, המשיך גם בדיון הזה להתנגד לעמדת המדינה. "רק השבוע היה כאן דיון בעניין מינוי מנכ"ל משרד הבריאות, וראינו שמי שמינה את המנכ"ל היה סגן השר ליצמן, ואילו במינוי מנכ"ל משרד החוץ ראש הממשלה היה מי שמינה, כשר החוץ. גם אתם מסכימים שאין דבר כזה סגן שר במעמד של שר".

רובינשטיין המשיך ותהה: "מה יהיה ביום יום? תלכו עכשיו לכל בית חולים ותשאלו מי בעל הבית? למי בית החולים בא בצעקות כשאין לו מכשיר MRI? האם לסגן השר או לראש הממשלה? האם השר בפועל איננו באמת הרב ליצמן?". כראיה לדבריהם ציינו בין היתר השופטים את העובדה שבניגוד ליתר סגני השרים, ליצמן הצטלם עם שרי הממשלה בתצלום השרים המסורתי, ושנכח בטקס חילופי השרים במשרד הבריאות. "אפשר היה לפתור את כל הדיון הזה אם הרב ליצמן היה מחליט שהוא יהיה שר הבריאות", הוסיף השופט רובינשטיין.

עוד בוואלה! NEWS:
ארבעה ימים בלי מים ומעלית - בגלל טעות של חברת חשמל
בת 16 נפלה אל מותה בעכו, ככל הנראה בזמן שתלתה כביסה
בכיר ברשות הפלסטינית: אבו מאזן יבקר באיראן בחודשיים הקרובים

ח"כ יעקב ליצמן, הכנסת, מאי 2015. נועם מושקוביץ
"אפשר היה לפתור את כל הדיון הזה אם היה מחליט שהוא יהיה שר הבריאות". ליצמן/נועם מושקוביץ

למרות הדברים המשיכה נציגת המדינה, שרון רוטשנקר, לעמוד על כך שראש הממשלה הוא שר הבריאות בפועל. "אין סגן שר במעמד של שר, לא הלכה ולא למעשה. מי שהחליט גם על מינוי המנכ"ל היה ראש הממשלה. זה נעשה בהמלצת סגן השר ובהחלטת ראש הממשלה", אמרה רוטשנקר. "האחריות בכל העניינים היא של שר הבריאות, שחושב שניתן לנהל כך את משרד הבריאות". רובינשטיין קטע אותה ושאל: "מה עם הנראות?".

השופט מלצר המשיך בביקורת וטען כי למעשה ראש הממשלה פעל בניגוד למכתב ששלח היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, ובו כתב עוד לפני מינויו של ליצמן כי יש בעיתיות משפטית במינוי סגן שר במעמד של שר. "מדוע לא צייתו להנחיה של היועץ המשפטי לממשלה?", תמה השופט. על כך השיבה נציגת המדינה: "אין סגן שר במעמד של שר במשרד הבריאות. השר מבקש להיעזר בסגן שלו בקשת של עניינים, אבל האחריות ושיקול בדעת היא של השר".

בתחילת יולי פסק בג"ץ כי ראש הממשלה אינו יכול לשמש במקביל שר, ולפיכך יצטרך נתניהו להחליט אם לחוקק חוק עוקף בג"ץ או למנות שרים שיקבלו את ארבעת התיקים שבידיו. ליצמן הגיב בזמנו על החלטה בתמיהה. "אני לא מבין את ההתעסקות בתואר. האדם עושה את התפקיד ולא הפוך", אמר. "אם אני מנהל טוב את המשרד, מה העניין התואר שלי?"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully