וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם מדיני: "לא מפקפקים בכנותו של אובמה, אך חולקים על עמדתו"

אמיר תיבון, וושינגטון

6.8.2015 / 0:42

הגורם דחה את דברי נשיא ארה"ב, בנאומו להשגת תמיכה לקראת ההצבעה בקונגרס על הסכם הגרעין, ואמר כי הוא "מאפשר לאיראן להתקדם בשני מסלולים לפצצה". לדבריו, "הסרת הסנקציות תסכן את ישראל"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

גורם מדיני התייחס אמש (רביעי) לנאומו של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, שקרא לאזרחי מדינתו לתמוך בהסכם הגרעין בין איראן והמעצמות לקראת ההצבעה על כך בקונגרס. הוא הדגיש כי "ישראל אינה מפקפקת בכנותו של הנשיא אובמה, אך חולקת על עמדתו".

לדבריו, חרף הבטחתו של אובמה כי לטהראן לא תהיה פצצה גרעינית, ההסכם משאיר פתח המאפשר זאת. "ההסכם אינו חוסם את דרכה של איראן לפצצה. להיפך, הוא מאפשר לאיראן להתקדם בשני מסלולים לפצצה – בין אם תעמוד בהסכם, ובין אם תפר אותו", אמר.

הוא הוסיף כי "הסכם זה אינו מונע מלחמה, אלא מקרב אותה. זאת משום שהוא נותן לאיראן לגיטימציה בינלאומית לבניית תשתיות לייצור ארסנל של פצצות גרעין. ההסכם גם מממן את מכונת הטרור והתוקפנות של איראן במאות מיליארדי דולרים".

לקריאה נוספת:
נשק ההסברה החדש של נתניהו בנושא איראן - היריב הרצוג
מצנע: "הסכם הגרעין הוא עובדה, המאבק עם ארה"ב פוגע בנו"
המחלוקת על הסכם הגרעין קורעת את יהדות ארצות הברית

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, נואם באוניברסיטה האמריקנית בוושינגטון. אוגוסט 2015. רויטרס
לא מפקפקים בכנותו, אך חלוקים על דרכו באשר להסכם הגרעין. אובמה, אמש/רויטרס

המקור התייחס להסרת המגבלות הכלכליות על טהראן וההשלכות, לטענתו, ממהלך זה. "המצוקה הכלכלית של איראן מגבילה היום פיתוח יכולות הרס אלה, והסרת הסנקציות תזניק אותן לממדים שיסכנו את ישראל, האזור והעולם כולו", אמר.

גם הטענה כי איראן נמצאת תחת פיקוח נדחית על ידי הגורם המדיני. "ההסכם משאיר בידי איראן תשתית גרעינית שאינה נדרשת לצורכי שלום, אבל הכרחית לתכנית גרעין צבאית. מי שרוצה בתכנית גרעינית אזרחית אינו זקוק לאלפי צנטריפוגות שמעשירות אורניום. הטענה כאילו איראן לא תוכל להסתיר תכנית גרעין צבאית אינה עומדת במבחן המציאות. איראן כבר הצליחה להערים על הקהילה הבינלאומית ולבנות מתקנים גרעיניים סודיים בנתנז ובקום", הוסיף.

לדבריו, "ההישענות על האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני (NPT) אחרי 15 שנה כבלם להתחמשות גרעינית איראנית היא משענת קנה רצוץ. איראן כבר הפרה אמנה זו פעם אחר פעם".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

אובמה: "בלי הסכם והמשך סנקציות? זו פנטזיה"

הגורם אמר כי הכספים שיזרמו לאיראן יופנו למטרות טרור. "צודק הנשיא אובמה באומרו שאיראן בעלת נשק גרעיני מסוכנת הרבה יותר מאיראן שנהנית מהקלה בסנקציות. אלא שהעסקה מעניקה לאיראן גם יכולת לפתח נשק גרעיני וגם מאות מיליארדי הדולרים, שבאמצעותם היא תממן טרור מוגבר", סיכם.

בנאומו בפני האומה האמריקנית אמר אובמה כי חלק מהביקורת על ההסכם נובעת מבורות. "גם אחרי 15 שנה איראן לא תוכל להשתמש בתכנית הגרעין למטרות שלום כדי להשיג פצצה. יהיה פיקוח 24/7. כדי שאיראן תרמה היא צריכה לבנות יותר מבניין אחד או מתקן כמו בפורדו, היא תצטרך לעשות דבר שאף מדינה אחרת לא עשתה בעבר כשהייתה נתונה לפיקוח. הפקחים גם יוכלו להיכנס לכל אתר באיראן. לפני הסרת הסנקציות איראן תצטרך לנקוט בצעדים ממשיים. אם איראן תפר את ההסכם כל הסנקציות ישובו. ארצות הברית יכולה לעשות זאת לבד, ללא יתר המעצמות. אלה שאומרים כי אנו יכולים לא לחתום על הסכם ולהמשיך בסנקציות, חיים בפנטזיות", אמר.

(עדכון ראשון: 21:42)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully