וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחלוקת על הסכם הגרעין קורעת את יהדות ארצות הברית

אמיר תיבון, וושינגטון

3.8.2015 / 11:38

גרג רוזנבאום, מנהיג ארגון המאגד יהודים התומכים במפלגה הדמוקרטית, סיפר על התגובות על התמיכה בעסקה: "אמרו לנו - הלווואי שהשם יענישכם". נוח פולק, שעומד בראש ארגון ימני, טוען: "הנשיא הבא יבטל את ההסכם"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

המחלוקת הפוליטית בנושא הסכם הגרעין עם איראן יוצרת קרע חסר תקדים ביהדות ארצות הברית, שלא בטוח שניתן יהיה לאחות – כך אמר אמש (ראשון) גרג רוזנבאום, מנהיג המועצה היהודית הדמוקרטית, הארגון המאגד את תומכיה היהודים של המפלגה הדמוקרטית בארצות הברית. רוזנבאום הוסיף כי "אנחנו מתקרבים לנקודה שבה יש מרחק גדול מדי בין הצדדים השונים לוויכוח, נקודה של גירושין ולא של פיוס".

רוזנבאום שוחח עם תא הכתבים המדיניים מישראל, שנמצא השבוע בוושינגטון לסדרת שיחות ותדרוכים בנושא הסכם הגרעין עם איראן. הבכיר הדמוקרטי, שמכהן במקביל גם בתפקיד בכיר בשדולה הפרו-ישראלית אייפא"ק, שפועלת להכשלת הסכם הגרעין עם איראן, סיפר כי לאחר שהארגון שבראשו הוא עומד, המועצה היהודית הדמוקרטית, הביעה תמיכה בהסכם הגרעין הבינלאומי, משרדיה הוצפו בנאצות ואיומים מתוך הקהילה היהודית. "כתבו לנו – אתם נאצים, אתם קאפואים, הלווואי שהשם יעניש אתכם על מה שעשיתם".

לדברי רוזנבאום, שמכהן גם במועצה הציבורית להנצחת זכר השואה בוושינגטון, "היו לנו מחלוקות בקהילה בעבר, אבל אף פעם לא הייתה תגובה כזו. אנחנו יכולים לחיות עם חילוקי דעות, אבל הוויכוח בנושא האיראני הגיע לנקודה שהיא מעבר לכל סוג של כבוד הדדי. זה לא מחלוקת על מדיניות, זה משהו אחר לגמרי. הפחד הגדול ביותר שלי הוא שאנחנו נתדרדר למקום של מלחמת אחים, מקום שממנו אי אפשר לנהל דיון אמיתי בתוך הקהילה, כי אין עם מי".

נשיא ארצות הברית ברק אובמה יולי 2015. רויטרס
"נכנס לתפקיד עם משימה ברורה למנוע מאיראן נשק גרעיני". אובמה/רויטרס

רוזנבאום הוסיף וסיפר כי "בקהילות יהודיות רבות יש ירידה בפעילות הקהילתית השוטפת בשבועות האחרונים כי אנשים לא רוצים להיכנס לוויכוחים על איראן. זה נושא כל כך טעון שיוצר כאלה מתחים, שאנשים פשוט אומרים - כל עוד הדבר הזה ממשיך, אני מעדיף לא לקחת חלק בפעילויות קהילתיות כרגע".

מול רוזנבאום התייצב נוח פולק, מנהל "ועדת החירום למען ישראל" - ארגון ימין יהודי שמזוהה עם מתנגדי הנשיא אובמה. פולק אמר כי "זה מצער לשמוע שיש מקרים כאלה של קללות, אבל לדעתי רוב הדיון עד כה על ההסכם עם איראן היה מהותי, באופן מפתיע. רוב המודעות בנושא דבקות בנושאים, בתוכן של ההסכם. יש דיון חשוב ולגיטימי על ההסכם הזה. המסר של הבית הלבן שהבחירה היא בין ההסכם הזה לבין מלחמה, פשוט לא נכון. הם בעצמם הרי התעקשו במשך שנתיים שעדיף שלא יהיה הסכם בכלל מאשר שיהיה הסכם רע".

פולק אמר כי הארגון שלו צפוי לתקוף במודעות חריפות חברי סנאט וקונגרס שיצביעו בעד הסכם הגרעין. "מחוקקים דמוקרטים שיתמכו בהסכם הזה לוקחים סיכון גדול. אובמה בעוד שנה וקצת כבר לא יהיה בבית הלבן, אבל להם יש קריירה פוליטית ארוכה. עוד שנה או שנתיים, איראן תוכל לנצל את כספי הסנקציות שהיא תקבל כדי להעביר נשק מתקדם לחיזבאללה. כאשר יפלו טילים בישראל, ואזרחים בתל אביב יירדו למקלטים, אנחנו נזכיר לציבור האמריקני איך בדיוק הצביעו הנציגים שלו. מי שיתמוך בהסכם הזה, שמחזק את חמאס וחיזבאללה, יצטרך לתת על כך דין וחשבון לבוחרים שלו".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
המנהיג הרוחני העליון של איראן, עלי חמינאי, יוני 2015. AP
"איראן תנצל את כספי הסנקציות כדי להעביר נשק לחיזבאללה". חמינאי/AP

הדיון בין פולק לרוזנבאום התנהל באופן מכובד ורגוע יחסית, ללא פרובוקציות או האשמות הדדיות, אולם אי אפשר היה לפספס את המתח הרב שנוצר בקהילה היהודית סביב הנושא. רוזנבאום ניסה להגן על ההסכם והסביר כי "אובמה נכנס לתפקיד עם משימה ברורה למנוע מאיראן נשק גרעיני. הנושא הגרעיני סומן מראש בתור הדבר הכי חשוב וההסכם שהושג חשוב כי הוא מרחיק את איראן מפצצה גרעינית באופן משמעותי ולתקופת זמן ארוכה. מי שמבקר את ההסכם הזה על כך שהוא לא כולל סוגיות אחרות, כמו טרור ואנטישמיות, מתעלם מכך שהייתה התעקשות להתמקד בנושא הגרעיני. לגבי הבעיות האחרות והחשובות מאוד שיש עם איראן, הנשיא אובמה התחייב שארצות הברית תמשיך לסייע לישראל להתמודד איתן, בין השאר באמצעות חבילת סיוע ביטחוני חדשה ומקיפה".

פולק ורוזנבאום, שמייצגים את שני צדי המתרס בוויכוח שקורע את הציבור היהודי-אמריקני, הסכימו שניהם כי הסיכויים לכך שהקונגרס האמריקני יכשיל את הסכם הגרעין הנם קלושים. שניהם העריכו כי יש סיכוי גבוה שהקונגרס יצביע נגד ההסכם, אולם סיכוי נמוך בלבד שמתנגדי ההסכם יגייסו מספיק קולות כדי לעקוף וטו נשיאותי שיטיל הנשיא אובמה. לצורך עקיפת וטו דרוש רוב של שני שלישים גם בסנאט וגם בבית הנבחרים – רף גבוה במיוחד.

"לנשיא כנראה יהיו מספיק קולות כדי לשמור על הווטו ולהעביר את ההסכם", העריך פולק. "אבל ההסכם בכל מקרה לא ישרוד אחרי נשיאותו של אובמה. הנשיא או הנשיאה הבאים ימצאו את עצמם מול איראן חזקה ותוקפנית, ולא תהיה להם ברירה להטיל עליה סנקציות חדשות, מה שכנראה יפורר את ההסכם כולו". עם זאת, הוא הוסיף שכדי לוודא שלנשיא הבא אכן תהיה לגיטימציה ציבורית בארצות הברית לבטל את ההסכם, "חשוב שיהיה רוב גדול בסנאט שיצביע נגד ההסכם הרע הזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully