וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: "פרט לישראל, כל מדינה בעולם תומכת בהסכם הגרעין"

אמיר תיבון, וושינגטון

5.8.2015 / 19:26

נשיא ארצות הברית נאם בוושינגטון במטרה לשכנע את אזרחי המדינה לתמוך בהסכם שהושג בין איראן והמעצמות. לדבריו, "אני מבין את נתניהו, אך הוא פשוט טועה. אנחנו מודעים לחששותיה הביטחוניים"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

נשיא ארצות הברית ברק אובמה נאם הערב (רביעי) ב"אמריקן יוניברסיטי" שבוושינגטון, בירת ארצות הברית, במטרה להגן על הסכם גרעין שהושג בחודש שעבר בין איראן ושש המעצמות. אובמה ינסה בנאומו לחבר בין הסכם הגרעין למסורת אמריקנית ארוכת שנים של קיום שיח עם מדינות אויבות.

אובמה נאם והדגיש את חשיבות הדיפלומטיה ביחסים בינלאומיים. "20 שנה אחרי סוף מלחמת העולם השנייה, הרעיון של מלחמה גרעינית היה אמיתי. עם כל האיומים שאנו חווים היום, קשה להעריך עד כמה יותר מסוכן היה אז העולם. לאור האיומים האלה נאמר כי עלינו לנקוט בפעולה צבאית מול הסובייטים. הנשיא הצעיר (קנדי) הציע דבר אחר - הוא דחה את הקשר בין ביטחון למלחמה. הוא הבטיח עקרונות משמעותיים לדיפלומטיה האמריקנית, שקוראת לשלום המתבסס על פיתוח הדרגתי של מוסדות. משבר הטילים בקובה נפתר ללא שימוש בכוח. האמנות שחייבו שיתוף פעולה בין ברית המועצות וארצות הברית בנושא החימוש נחתמו. יצרנו מצב שבו המלחמה הקרה נפתרה ללא ייריה אחת", אמר.

לקריאה נוספת:
אובמה: אם הסכם הגרעין ייכשל, נידרדר למלחמה עם איראן
נתניהו ליהודי ארה"ב: "התנגדו להסכם המסוכן עם איראן"
גורמים בממשל: נסייע לישראל להיאבק בטרור שאיראן מממנת

אובמה החזיר לנתניהו: "טעות היסטורית? לא שמעתי מה החלופה שלך". רויטרס
"דברו עם חבר הקונגרס שלכם". אובמה/רויטרס

"ההסכם שנחתם בין המעצמות ואיראן נבנה על יסודות הדיפלומטיה החזקה. השגנו הסכם שמונע נשק גרעיני מאיראן. הוא לא פותר את כל הבעיות, ולא את כל בעיותינו עם איראן, אך הוא משיג דבר משמעותי ועל כן זהו הסכם טוב. אני רוצה לדבר אתכם על ההסכם הזה ועל העימות המשמעותי ביותר שהיה מאז ההחלטה לצאת למלחמה בעיראק. עד ספטמבר, תשמעו הרבה טיעונים נגד ההסכם, הממומנים על ידי עשרות מיליוני דולרים. אם זה נשמע לכם מוכר, זה אכן כך – מי שקרא לצאת למלחמה עם עיראק, כעת מתנגד להסכם".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

"רק מדינה אחת מתנגדת להסכם - ישראל"

ההתקדמות של תכנית הגרעין אכן הוקפאה, כמות הצנטריפוגות חדלה מלגדול. למעשה, הסכם הביניים הצליח טוב כל כך עד שמשתמשים בה כדי לקרוא להתנגד להסכם הסופי

בהמשך אמר אובמה: "השאלה היא לא אם למנוע מאיראן נשק גרעיני, אלא איך. גם לפני שנכנסתי לתפקיד אמרתי כי לאיראן לא יהיה פצצה גרעינית במשמרת שלי. שמתי את כל האופציות על השולחן, כולל האופציה הצבאית. התחלנו בדיפלומטיה ולא רק בגלל מחיר המלחמה. ב-2009 אמרנו לאיראן כי הדרך הדיפלומטית אפשרית. איראן לא הסכימה. מה שעבד הוא היכולת שלנו להטיל סנקציות מטעם האו"ם וחברותיה. הסנקציות אינן קלות, וחלק משותפנו איבדו מיליארדי דולרים בגללן. הייתה זו דיפלומטיה קשה אשר הגבירה את הלחץ על איראן. כאשר העולם היה לצדנו, הכלכלה באיראן כשלה. היה לכך תפקיד ב-2013 כשהעם האיראני בחר ממשלה חדשה.

"נפתח פתח ואיראן הגיעה לשיחות. לאחר סבב שיחות איראן נאותה להסכם בנובמבר 2013, אשר מקפיא את פיתוח הסכם הגרעין כך שהמעצמות יכלו להתחיל בדיונים מבלי לחשוש שאיראן מנסה להרוויח זמן. כשהגענו להסכם הביניים הזה אמרו כי מדובר בטעות היסטורית. המבקרים טעו. ההתקדמות של תכנית הגרעין אכן הוקפאה, כמות הצנטריפוגות חדלה מלגדול. למעשה, הסכם הביניים הצליח טוב כל כך עד שמשתמשים בו כדי לקרוא להתנגד להסכם הסופי".

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, נואם באוניברסיטה האמריקנית בוושינגטון. אוגוסט 2015. רויטרס
"גם אחרי 15 שנה איראן לא תוכל להשיג פצצה גרעינית". אובמה/רויטרס

אובמה הדגיש כי איראן נתונה לפיקוח הדוק מצד הקהילה הבינלאומית. "למרות הביקורת המשכנו בדיונים. ביולי הגענו להסכם: איראן לא תוכל לרכוש פלוטוניום, כור המים הכבדים באראק יוחלף בכזה שלא מייצר פלוטוניום לנשק, איראן לא תבנה מתקן מים כבדים למשך 15 שנה. איראן גם לא תוכל לרכוש אורניום מועשר. איראן לא תעשיר אורניום למשך 15 שנה לפחות, ואיראן תיפתר מ-98% מהאורניום המועשר שלה המאפשר ליצור פצצה. גם אחרי 15 שנה איראן לא תוכל להשתמש בתכנית הגרעין למטרות שלום כדי להשיג פצצה. יהיה פיקוח 24/7. כדי שאיראן תרמה היא צריכה לבנות יותר מבניין אחד או מתקן כמו בפורדו, היא תצטרך לעשות דבר שאף מדינה אחרת לא עשתה בעבר כשהייתה נתונה לפיקוח. הפקחים גם יוכלו להיכנס לכל אתר באיראן. לפני הסרת הסנקציות איראן תצטרך לנקוט בצעדים ממשיים. אם איראן תפר את ההסכם כל הסנקציות ישובו. ארצות הברית יכולה לעשות זאת לבד, ללא יתר המעצמות", אמר.

הוא הוסיף כי יש רק מדינה אחת בעולם המתנגדת להסכם עם איראן. "ההסכם הזה הוא לא רק ההסכם הטוב ביותר, אלא הוא הסכם פירוק הנשק הגרעיני הכי טוב שאי פעם דנו עליו. בגלל שזה כזה הסכם טוב, כל המדינות תומכות בהסכם מלבד ישראל. מועצת הביטחון של האו"ם תמכה בו פה אחד, יותר ממאה שגרירים אמריקניים לשעבר תמכו בו. הייתי צריך לעשות הרבה פניות כנשיא (כדי לשכנע מדינות אחרות), אבל בשאלה אם זה הסכם טוב או רע לא הייתי צריך לעשות זאת", אמר.

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, נואם באוניברסיטה האמריקנית בוושינגטון. אוגוסט 2015. רויטרס
"הפיקוח על איראן הדוק וקיים 24/7". אובמה/רויטרס

בדבריו תקף גם את איפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בקונגרס. "לפני שהדיו הספיק להתייבש, הרוב הרפובליקני הודיע על התנגדותו. לוביסטים הפכו פתאום למומחי גרעין ומאתגרים את מסקנותיו של מוניז (ארנסט מוניז, שר האנרגיה האמריקני ומומחה לפיזיקה גרעינית). אבל אם חוזרים על הטענות הללו, הם יכולים לצבור תומכים", אמר.

"הפקחים יוכלו להיכנס למתקנים גם אם איראן תתנגד. ההודעה על הפיקוח תהיה בתוך 24 שעות, וב-24 ימים הבאים נעקוב אחרי המתקנים האלה. אם איראן תרמה, אנו יכולים לאתר זאת ונעשה זאת.

"בנוגע להגבלות הפגות אחרי 15 שנה, אני מבהיר – האיסור על השגת פצצה גרעינית הוא תמידי. זה נכון כי חלק מההגבלות הנוגעות לתכנית הגרעין למטרות שלום נמשכת 15 שנה, אך כך זה עובד. אמנות מול ברית המועצות נמשכו חמש שנים. במצב הנוכחי, אם תוך 15 שנה איראן תנסה לבנות פצצה, לארצות הברית יהיו כלים טובים יותר לאתר זאת ולהגיב – כולל אפשרות צבאית. ללא ההסכם, התרחישים שעלולים לקרות עוד 15 שנה יקרו עוד חצי שנה".

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, נואם באוניברסיטה האמריקנית בוושינגטון. אוגוסט 2015. רויטרס
"לא לחתום על הסכם ולהמשיך בסנקציות? זו פנטזיה". אובמה/רויטרס

נשיא ארצות הברית טען כי חלק מהביקורת נובעת מחוסר הבנה. "הביקורת האחרונה היא הרעיון שיש הסכם טוב יותר. המבקרים האלה בורים בנוגע לחברה באיראן. הסנקציות לבדן לא יגרמו לאיראן לפרק את כל מתקניה הגרעיניים. הממשל האיראני או האופוזיציה באיראן לא יסכימו למה שהם מכנים כניעה של הריבונות. בעלות בריתנו, אירופה, סין ורוסיה לא יסכימו להמשיך את הסנקציות לפי הכתבות של הקונגרס האמריקני. הדיונים לא התבססו על כך שלאיראן לא יוכל להיות גרעין למטרות שלום. אלה שאומרים כי אנו יכולים לא לחתום על הסכם ולהמשיך בסנקציות, חיים בפנטזיות", אמר.

לדבריו, אם ההסכם ייכשל בקונגרס, טהראן היא זו שתרוויח. "אנו לא יכולים להכתיב את מדיניות החוץ והכלכלה של כל מעצמה בעולם. אם הקונגרס ידחה את ההסכם, לאיראן תהיה יכולת להמשיך בתכנית הגרעין תוך הסרה של כמה סנקציות. אם הקונגרס ידחה את ההסכם, יהיה הסכם טוב יותר – לאיראן", אמר.

"דחייה של הקונגרס משאירה אותנו עם אופציה אחת – עוד מלחמה במזרח התיכון. אני לא אומר את זה כדי להיות פרובוקטיבי. ללא ההסכם, איראן תוכל לשפר את יכולותיה. זמן הפריצה שלה, שהוא כרגע די נמוך, יצטמצם לאפס. למישהו יש ספק כי הקולות שנשמעים עכשיו נגד ההסכם לא יבקשו להפציץ את המתקנים הללו? לא יהיו חלופות למלחמה אם נדחה את כל האופציות הדיפלומטיות. המלחמה אולי לא תקרה מחר או בעוד שלושה חודשים, אך בקרוב. הנה האירוניה – פעולה צבאית לא תהיה אפקטיבית יותר מלמנוע מאיראן נשק גרעיני. לא רק אנחנו אומרים את זה, גם הישראלים אומרים כי פעולה צבאית תגרום לדחייה של כמה שנים. יש כמה מתנגדים שמקבלים את האפשרות של מלחמה. למעשה הם טוענים כי התקיפות יהיו מהירות ולא כואבות. אבל אם למדנו משהו מהעשור האחרון הוא שמלחמות בכלל, ומלחמות במזרח התיכון בפרט, הן הכול חוץ מפשוטות".

"אין הבטחה שזה יצליח, אבל זה יהיה טוב לאיראן, לארצות הברית ולעולם. אם איראן לא תפעל בדרך זו ותפר את ההסכם, יהיה לנו שפע של יכולת להגיב"

הוא הוסיף כי הוא אינו חושש מפעולה צבאית, אך זה לא המקרה. "כמפקד הצבא לא נמנעתי משימוש בכוח כשצריך. הורתי על פעולות צבאיות בשבע מדינות. אם איראן לא תלך על פי ההסכם יכול להיות שלא תהיה לנו אלטרנטיבה. אך איך נצדיק לחיילנו, לדורות הבאים ולעולם יציאה למלחמה ללא לנסות להגיע להסכם?", אמר.

"רק כי הקיצונים האיראניים מאחלים מוות לאמריקה זה לא אומר שזה מה שכל האיראנים מאמינים בו. למעשה, לקיצונים הכי נוח עם הסטטוס קוו והם הכי מתנגדים להסכם. לרוב של העם האיראני יש כוח לגרום לממשלה ללכת בדרך פחות קיצונית ואנו צריכים לתת להם את האפשרות הזו. אין הבטחה שזה יצליח, אבל זה יהיה טוב לאיראן, לארצות הברית ולעולם. אם איראן לא תפעל בדרך זו ותפר את ההסכם, יהיה לנו שפע של יכולת להגיב. ההסכמים שהשיגו קנדי ורייגן עם ברית המועצות כללו הסכמה להפחתה של ארסנל הנשק האמריקני, וזה לא כלול בהסכם הזה. הצהרתי כי איראן לא תשיג נשק גרעיני והבהרתי כי האופציה הצבאית אמיתית, ואני יודע שמי שיחליף אותי יעשה אותו הדבר".

בנימין נתניהו ליהודי ארה"ב: "התנגדו להסכם המסוכן עם איראן". צילום מסך
"מבין את נתניהו, אבל הוא טועה". דברי אובמה בנאומו על הסכם הגרעין/צילום מסך

"כחבר של ישראל לאורך כל הקריירה שלי, אני מעריך את הדאגה לה. אף אחד לא יכול להאשים את ישראל על הסקפטיות במשא ומתן עם איראן, שיש בה מנהיגים שמכחישים את השואה ומכינים את הקרקע לטילים המכוונים לתל אביב. ישראל חייבת להיות זהירה ולהתעקש על כך שהיא לא יכולה לסמוך על אף אחד בנוגע לביטחונה, גם על ארצות הברית. עלינו להקשיב לספקות שלהם ברצינות. ישראל יכולה להגן על עצמה מול כל איום קונבנציונאלי".

"אנו יכולים להגביר את התמיכה רק כדי לאפשר להגביר את הביטחון של ישראל. לחברים של ישראל ולעם בישראל אני אומר כי נשק גרעיני מסוכן יותר לישראל ולעולם מאשר איראן ללא סנקציות. אני חושב שנתניהו טועה. אני מאמין כי זהו אינטרס אמריקני וישראלי, וכנשיא ארצות הברית זה יהיה מחובתי לפעול על פי דעתי".

"אם הקונגרס ידחה את ההסכם, אנו נאבד את האמינות של ארצות הברית כמובילת הדיפלומטיה"

אובמה סיכם את דבריו ואמר כי ארצות הברית חזקה לא בשל יכולותיה הצבאיות. "אני יודע שקל לפנות אל האנשים ולהשמיע איומים. אבל אף אחד מהטיעונים האלה לא מחזיק. הם לא החזיקו ב-2003 (מלחמת עיראק) וגם לא עכשיו. אותה המחשבה שהוכחה כשגויה הובילה למלחמה ולנזק. ההסכם לא דורש אמון, הוא מוודא כי איראן לא תשיג הסכם. אנו חיים בעולם מסובך. זהו גם עולם בעל איומים מתמידים, שבו אלימות ואכזריות נפוצה. בעולם זה ארצות הברית נשארת החזקה ביותר ואני מאמין שנישאר כאלה בעוד עשורים. אך אנו אומה אחת ומה שמבדיל אותנו והופך אותנו ליוצאים מן הכלל זה לא שימוש בעוצמה צבאית", אמר.

"מאז מלחמת העולם השנייה השתמשנו בכוחותינו כדי לאחד את האומות במערכת הבינלאומית. הובלנו אבולוציה של המוסדות הבינלאומיים כדי למנוע את הפצת הנשק המסוכן, כדי לקדם התקדמות. בנינו קואליציה וכעת יש מולנו פתרון שימנע מאיראן להשיג נשק גרעיני ללא שימוש במלחמה. כאמריקנים אנו צריכים להיות גאים. אני קורא לקונגרס לזנוח שיקולים פוליטיים. אם הקונגרס ידחה את ההסכם, אנו נאבד את האמינות של ארצות הברית כמובילת הדיפלומטיה. קנדי הזהיר ממש כאן, שהרדיפה אחר השלום לא דרמטית כמו השאיפה למלחמה, אך היא חשובה הרבה יותר. אמריקנים יקרים, דברו עם חבר הקונגרס שלכם".

ראש הצוות האמריקני למו"מ: שוקלים הגדלת הסיוע לישראל

ונדי שרמן, שהייתה ראש הצוות האמריקני למשא ומתן עם איראן, אמרה היום במהלך שימוע בסנאט האמריקני כי ממשלת ארצות הברית מוכנה לדון בתוספת לסיוע הביטחוני לישראל בעקבות הסכם הגרעין. לדבריה, ממשל אובמה מוכן לדון בתוספת לסיוע הביטחוני, כאשר ראש הממשלה בנימין נתניהו יהיה מוכן לכך.

הנאום התרחש באותה האוניברסיטה שבה הנשיא ג'ון קנדי ערך את נאומו המפורסם שבו קרא להשתמש בדיפלומטיה כדי לפתור את משברי המלחמה הקרה ולפרק את הנשק הגרעיני. זאת ועוד, הנאום נערך ביום השנה לחתימת האמנה למניעת ניסויים גרעיניים, שנחתמה ב-1963 בין ברית המועצות, ארצות הברית ובריטניה.

הצוות האמריקני בשיחות הגרעין, וינה, יולי 2015. רויטרס
שוקלים הגדלת הסיוע הביטחוני לישראל. קרי ושרמן/רויטרס

הבית הלבן הרבה לאחרונה להשוות בין האמנה שעליה חתם קנדי עם ברית המועצות והסכם הגרעין עם איראן. דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט אמר כי מדובר בשני הסכמים דיפלומטיים המדגישים את "האפקטיביות של דיפלומטיה חזקה וחכמה, גם עם אויבינו, כדי לקדם את האינטרסים הנוגעים לביטחון הלאומי של ארצות הברית".

הנאום של אובמה הוא חלק מקמפיין נרחב הקורא לאומה האמריקנית לתמוך בהסכם. זאת, לקראת הצבעת הקונגרס בחודש הבא שתכריע אם לקבל או לדחות את ההסכם ההיסטורי. אתמול הציג יו"ר ועדת יחסי החוץ של בית הנבחרים האמריקני, אד רויס, את הצעת החוק לדחיית הסכם הגרעין. חברי הקונגרס המתנגדים להסכם ינסו להעביר את הצעת החוק בקונגרס עד ה-17 בספטמבר – המועד שבו יצטרך הקונגרס להחליט אם הוא דוחה או מקבל את ההסכם.

אובמה לארגונים היהודיים: "ההסכם טוב לארה"ב וישראל"

אמש נפגש אובמה עם מנהיגי ארגונים יהודיים בארצות הברית וקרא להם לתמוך בהסכם בהסכם. אובמה הדגיש כי הסכם הגרעין עם איראן אינו מושלם, אבל הוא "טוב מאוד לביטחון הלאומי של ארצות הברית ושל ישראל", כלשונו. "אותם אנשים שמתנגדים להסכם כעת, התנגדו גם להסכם הביניים עם איראן בשנת 2013, ואמרו שהוא לא יעבוד", אמר ורמז לכך שממשלת ישראל תקפה בחריפות את הסכם הביניים כאשר הוא נחתם בנובמבר 2013, אולם בהמשך הביעה רצון שהוא יימשך, ושרים בממשלה אף טענו שישראל תרמה לניסוחו הסופי.

אובמה אף הדגיש בדבריו כי אם ההסכם ייכשל, המצב מול איראן ידרדר למלחמה, ותיאר את השלבים שיעברו בדרך מהכשלת ההסכם ועד למצב שלא תהיה לארצות הברית ברירה אלא להיכנס למלחמה מול איראן, כדי למנוע ממנה לפרוץ לפיתוח נשק גרעיני. עוד הוסיף אובמה כי מלחמה עם איראן תגרור שימוש שלהם בחיזבאללה למתקפות א-סימטריות על אוכלוסייה אזרחית בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully