וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמים בממשל: נסייע לישראל להיאבק בטרור שאיראן מממנת

אמיר תיבון, וושינגטון

4.8.2015 / 17:09

בשיחות עם כתבים מדיניים אמרו הגורמים כי גם אחרי הסכם הגרעין, ארה"ב "תעמוד לצד ישראל" בנוגע לאיום הצבאי מטהראן. בכיר בממשל יגיע ארצה בחודש הבא לדיונים בנושא. גורם אמריקני צינן את החשש בירושלים מהכסף שיופשר לאיראנים: "רוב הסכום ייועד למשכורות"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(קרי: ההסכם יהפוך את האזור לבטוח יותר)

גם אחרי הסכם הגרעין, הממשל האמריקני מחויב לסייע לישראל ולמדינות ערב להיאבק בטרור במימון איראני במזרח התיכון, בדגש על פעילות חיזבאללה בגבול הצפון - כך עולה משיחות שקיימו בכירים בממשל אובמה עם תא הכתבים המדיניים מישראל. בחודש ספטמבר אף צפוי לבקר בישראל פקיד בכיר בממשל לשיחות תיאום בנושא, שיתמקדו לא רק בהיבטים צבאיים של העניין.

הפגישות עם הבכירים התקיימו ביממה האחרונה, ולקחו בהם חלק בין היתר גם אנשים המקורבים לנשיא אובמה. המחויבות לסייע לישראל מול "האיום הקונבנציונלי" עלתה בכל הפגישות כנושא מרכזי עבור הממשל. אחד הבכירים התחייב: "אנחנו נעמוד לצד ישראל ונעבוד עם ישראל", למרות המחלוקת העמוקה בין הצדדים בנושא הסכם הגרעין.

עוד ידיעות מדיניות בוואלה! NEWS
שר האנרגיה האמריקני: אם הייתי ישראלי, הייתי תומך בהסכם הגרעין
ישראל הביעה דאגה ממכירת נשק מתקדם למדינות המפרץ
המחלוקת על הסכם הגרעין קורעת את יהדות ארצות הברית

התמיכה האמריקנית צפויה לבוא לידי ביטוי בשיחות עם מערכת הביטחון הישראלית על חבילת סיוע ביטחוני חדשה. זאת, אף שראש הממשלה בנימין נתניהו מתנגד לשיחות בנושא בעת הזו, לפני ההצבעה בקונגרס על ההסכם בחודש הבא. בנוסף, האמריקנים מעוניינים להדק את שיתוף הפעולה למניעת העברות כספים ונשק מידי איראן לחיזבאללה ולקבוצות טרור נוספות באזור.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה בנאום בכנס ותיקי המלחמות במדינות זרות בפנסילבניה, יולי 2015. רויטרס
הפגישות כללו גם מקורבים לנשיא עצמו. ברק אובמה/רויטרס

בכיר אמריקני שביקר לאחרונה במדינות המפרץ סיפר כי "יש שיפור בנכונות של מדינות המפרץ לפעול בנושא הכספי, אחרי שבמשך שנים, חלק גדול מהפעילות הכספית של משמרות המהפכה וגורמים אחרים, עברה דרכן. אנחנו שמחים על כך. אין לנו ספק שהאיראנים ינסו להעביר כעת כספים, אבל יש דרכים לפעול בנושא, וחשוב לתאם פעילות משותפת".

"הרבה מהחובות של האיראנים זה משכורות ותשלומי פנסיה לאזרחים שלהם"

בתשובה לשאלת וואלה! NEWS על היקף כספי הסנקציות שישתחררו לידי איראן בעקבות ההסכם, אמר אותו בכיר בממשל כי המספרים שהזכירו שרים בממשלת ישראל, כמו 150 מיליארד דולר, הם מוגזמים. "איראן תקבל 56 מיליארד דולר לכל היותר", העריך. "יש להם עוד 20 מיליארד שזה כספים שכבר נמצאים במדינה שלהם. זה הרף העליון".

הוויכוח בסוגיה הזו הינו משמעותי, שכן לממשלת איראן יש חובות בהיקף של עשרות מיליארדי דולרים. "הרבה מהחובות האלה זה משכורות ותשלומי פנסיה לאזרחים שלהם", הסביר הבכיר האמריקני. הפער הגדול בין ההערכה האמריקנית להערכה הישראלית לגבי גובה הסכום שאיראן תקבל מיידית עם הסרת הסנקציות, משפיע גם על ההערכה לגבי כמה תוכל איראן להשקיע מחוץ למדינה.

"הם צריכים להשקיע יותר מ-120 מיליארד דולר רק כדי להביא את תשתיות הנפט והגז שלהם למצב סביר", הוסיף הבכיר האמריקני. "אין לנו ספק שהם ינסו להוציא כסף למיליציות וארגוני טרור באזור, ואנחנו הולכים להגביר את הפעילות שלנו בנושא הזה, אבל צריך להסתכל על התמונה המלאה". יש לציין כי גם במערכת הביטחון הישראלית יש מי שסבורים כי ההתמקדות העיקרית של איראן עם הפרשת כספי הסנקציות תהיה בבעיות הפנימיות שמאיימות על המשטר בטהראן.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully