וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל הביעה דאגה ממכירת נשק מתקדם למדינות המפרץ

אמיר תיבון, וושינגטון

4.8.2015 / 0:25

בכיר ביטחוני אמריקני סיפר כי ישראל הביעה חשש מהעברת "יכולות מפתח" למדינות המפרץ כפיצוי על ההסכם עם איראן. הבכיר התחייב כי "בכל תסריט נשמור על היתרון האיכותי של ישראל"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

ישראל הבעיה דאגה בפני הממשל האמריקני מהעברת "יכולות מפתח" צבאיות למדינות המפרץ, כחלק מהניסיון של הממשל לפצות את אותן מדינות על הסכם הגרעין עם איראן – כך אמר אתמול (שני) בכיר ביטחוני אמריקני. הבכיר שוחח עם תא הכתבים המדיניים מישראל, ואמר כי הממשל האמריקני נחוש לשמור על היתרון האיכותי של ישראל בתחום הצבאי. לדבריו, "יש יכולות מפתח שבכירים ישראלים לא רוצים שיגיעו לידי מדינות המפרץ". הנושא עלה לדיון במהלך ביקורו של שר ההגנה האמריקני, אשטון קרטר, בישראל לפני כשבועיים.

הדברים נאמרים על רקע ביקורו של שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, במדינות המפרץ. רק היום הבטיח קרי כי וושינגטון ומדינות המפרץ יפעלו יחד כדי לסכל פעולות של איראן שיערערו על ביטחון האזור. זאת, בתום שיחות עם ששת שרי החוץ של מדינות המפרץ בדוחא, בירת קטאר. כמו כן, קרי, שאמש ביקר בקהיר, הבטיח להגביר את משלוחי הנשק למדינות המפרץ, כחלק מניסיון של הממשל האמריקני להפיג את החשש מפני השלכות הסכם הגרעין.

עוד בנושא:
קרי למדינות המפרץ: נגביר מכירת הנשק ופיתוח מערכות הגנה מטילים
המחלוקת על הסכם הגרעין קורעת את יהדות ארצות הברית
קרי הגיע למצרים: "הסכם הגרעין יהפוך את האזור לבטוח יותר"

(עדכון ראשון: 20:00)

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב ברק אובמה בפגישתם בבית הלבן בוושינגטון, אוקטובר 2010. AP
ראש הממשלה נתניהו עם נשיא ארה"ב אובמה בבית הלבן/AP

הבכיר האמריקני דחה בתוקף את ההאשמה שהשמיע שר הביטחון, משה יעלון, לפני כשבועיים, לפיה "ישראל רואה באיראן את הבעיה באזור, ואילו ארצות הברית רואה באיראן חלק מהפיתרון". לדברי הבכיר האמריקני, "אנחנו לא רואים באיראן חלק מהפיתרון. אנחנו לא מצפים מאיראן להשתנות באופן משמעותי בעקבות ההסכם הזה. אנחנו מקווים שאולי יום אחד בעתיד הם ישנו את התנהגותם, אבל בינתיים אנחנו נושאים ונותנים על נושא ביטחוני קריטי, ואנחנו הולכים לדרוש מהם דין וחשבון ושקיפות בנושא הספציפי הזה".

בנוגע לדיווחים על כך שארה"ב הציעה לישראל "חבילת פיצוי" ביטחונית בעקבות ההסכם עם איראן, הבכיר הביטחוני האמריקני אמר כי בפועל, מדובר בחלק משיחות ארוכות טווח בין המדינות על הסיוע הביטחוני לישראל. לדבריו, "יש שיחות בינינו על מזכר הבנות ביטחוני חדש ושימור היתרון האיכותי של ישראל. השיחות הללו נמשכות זה זמן רב, והן יימשכו גם בעתיד. היחסים בינינו הם כל כך עמוקים וחזקים שזה לא משנה אם אנחנו מקיימים את הדיון הזה עכשיו או בעוד חודשיים". האמירה האחרונה חשובה במיוחד, שכן היא מסמנת שהממשל האמריקני לא יפחית את היקף הסיוע לישראל לאחר שיסתיים הדיון בקונגרס על הסכם הגרעין בחודש ספטמבר.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

"יחסי הביטחון מעולם לא היו חזקים יותר"

הבכיר הביטחוני הדגיש כי בכל תסריט שהוא, ארה"ב תישאר מחויבת לשמור על היתרון האיכותי של ישראל, כמדיניות המחויבת מתוקף חקיקה. "זה נכון גם לגבי דברים שאנחנו מוכרים לישראל וגם לגבי דברים שאנחנו לא מוכרים למקומות אחרים, כדי לוודא שישראל תשמור על העליונות הזו. ישראל היא היחידה שתקבל מטוסי אף-35. זו המדיניות שלנו וזה ימשיך להיות כך". עוד אמר הבכיר האמריקני כי "יחסי הביטחון שלנו מעולם לא היה חזקים כל כך. אומרים את זה כל הזמן, אבל זה באמת נכון – וזה קורה למרות המתחים הפוליטיים. מערכת היחסים היא חסרת תקדים מבחינת ההיקף והעומק שלה".

שר החוץ משה יעלון ושר ההגנה האמריקני אשטון קרטר, 20 ביולי 2015. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
שר החוץ האמריקני קרטר בביקורו בישראל עם שר הביטחון יעלון/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

לסיכום, הבכיר הביטחוני האמריקני הדגיש כי "אנחנו מחויבים לישראל. אנחנו בני-ברית, והמשמעות של בן-ברית היא שאם אתם מותקפים, אנחנו עומדים לצדכם. אנחנו משתמשים בביטוי 'בן ברית' בצורה קמצנית, כי יש לו משמעות חשובה עבורנו".

בתוך כך, חבר הקונגרס הדמוקרטי אדם שיף, אחד מחברי הקונגרס היהודים הבכירים ביותר, הודיע היום כי הוא תומך בהסכם הגרעין עם איראן. שיף אמר בראיון למגזין "אטלנטיק" כי ההסכם משפר את מצבן הביטחוני של ארה"ב וישראל. תמיכתו בהסכם מגדילה את הסיכוי של הנשיא אובמה לגייס מספיק קולות דמוקרטיים בבית הנבחרים להעברת ההסכם. מצד שני, האתר "פוליטיקו" פירסם כי הסנאטור הדמוקרטי צ'אק שומר, אחד היהודים הבולטים בסנאט, קרוב להודיע על הצבעה נגד ההסכם, מה שיסבך את מצבו של הנשיא אובמה בסנאט. לקשיים של הנשיא מצטרף סקר שפורסם היום לפיו 58% מהציבור האמריקני מתנגד להסכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully