וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התרגשות בקניה: אובמה בביקור נשיאותי ראשון במולדת אביו

במהלך ביקורו במדינה האפריקנית, ישתתף הנשיא בכנס יזמים עולמי וידון במאבק בטרור האיסלאמיסטי. סבתו של אובמה, שגרה בכפר קטן במדינה בירכה: "הוא אורח של נשיא קניה ובנה של האומה כולה"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

נשיא ארצות הברית ברק אובמה הגיע אתמול (שישי) לביקור נשיאותי ראשון בקניה, ארץ מוצאו של אביו. בביקורו זה הפך אובמה לנשיא ארצות הברית המכהן הראשון המבקר במדינה שבמזרח אפריקה. במהלך השהות בת ארבעה ימים באפריקה יבקר אובמה גם באתיופיה. מטרת ביקורו של הנשיא היא השתתפות בפסגת היזמות העולמית שנערכת בניירובי וכן פגישה עם מנהיגים עסקיים ומנהיגים מזרח אפריקניים. במהלך הביקור צפוי אובמה לשוחח עם נשיא קניה, אוהורו קנייתה, על המלחמה בטרור האיסלאמי, וכן לקדם את נושאי המסחר וההשקעות האמריקניות במזרח אפריקה.

סוזן רייס, היועצת לביטחון לאומי של אובמה, ציינה ביום רביעי כי הביקור הנוכחי היסטורי וחשוב לנשיא. "זוהי הזדמנות לתמוך לא רק ביזמות האפריקנית, אליה הנשיא מחויב מאוד, אלא גם לחזק ולהעמיק את הקשר שלנו עם אפריקה", אמרה רייס.

עוד בוואלה!NEWS:
דאעש פוזל לכיוון רוסיה: מגייס סטודנטים, ומבטיח "חיים טובים"
קרי: "אם הקונגרס ידחה את הסכם הגרעין, העולם יאשים את ישראל"
צפו: צעירה נעצרה לאחר שצעקה "מוחמד חזיר" באזור הר הבית

נשיא ארה"ב ברק אובמה עם נשיא קניה אוהורו קנייתה בעת ביקורו בקניה, יולי 2015. רויטרס
"נחזק את שיתופי הפעולה שלנו לאור המטרה המשותפת". אובמה עם נשיא קניה, אוהורו קנייתה/רויטרס

מאחר שקניה היא בעלת ברית חשובה במאבק נגד האיסלאם הקיצוני, מסעו של אובמה אל המדינה יאפשר לו לדון בלחימה בארגוני הטרור כמו א-שבאב, שנחשב לאחד החזקים באזור זה באפריקה, ובמשבר המתמשך בדרום סודאן.

נשיא קניה בירך על הביקור ואמר: "עבדנו בשיתוף פעולה צמוד עם סוכנויות אמריקניות במאבקנו בטרור, ואני בטוח שזהו שיתוף פעולה שיתחזק בעקבות הפגישה הנוכחית עם הנשיא". עוד ציין: "נחזק את שיתופי הפעולה שלנו משום שזוהי המטרה המשותפת שלנו להבטיח שקניה, כמו גם שאר העולם, יהיו חופשיים מאלו הרוצים לכפות את דעותיהם השליליות על כלל החברה".

קניה נמצאת בחזית הלחימה בארגונים האיסלאמיסטיים. אחת המתקפות החמורות שאירעו לאחרונה, קרתה בשטחה. בחודש אפריל תקפו מחבלים של א-שבאב אוניברסיטה במזרח המדינה ורצחו 148 בני אדם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
נשיא ארה"ב ברק אובמה עם אחותו למחצה אאומה אובמה בעת ביקורו בקניה, יולי 2015. רויטרס
"אם הוא יגיע, נהיה האנשים המאושרים ביותר בעולם". אובמה עם אחותו למחצה/רויטרס

בקרב רבים בקניה אחזה התרגשות של ממש בשל ביקור הנשיא, אף שזה יבלה במדינה רק שני לילות. עבורם, ההגעה לקניה הנה מעין "חזרה הביתה" של אובמה. ברחבי ניירובי הוצבו שלטי חוצות שבירכו את פניו של הנשיא ואזורים נרחבים בבירה שופצו וחודשו בשבועות האחרונים לכבוד הביקור. "אנחנו עובדים לפחות חמישה שבועות", אמר אחד הפועלים ששיפצו שדרה ראשית בעיר. "אנחנו מתכוננים לא רק בשביל אובמה, אלא בשביל כל הקנייתים", הוסיף.

אובמה יבלה בביקורו עם קרובי משפחה, אך לא יבקר בכפר הקטן קוגלו, שממנו הגיעה משפחתו ובו קבור אביו. סבתו בת ה-93, שרה אובמה, עדיין מתגוררת בכפר ומטילה ספק בכך שהנשיא יגיע לבקר. "הוא אורח של נשיא קניה והוא בנה של קניה כולה, לא רק של קוגלו", אמרה הסבתא. אחרים בכפר מאוכזבים מהעובדה שאובמה לא יגיע לבקר במקום. "אנחנו רוצים שהבן שלנו יבוא ויברך את סבתו. אם הוא יגיע, נהיה האנשים המאושרים ביותר בעולם", אמר אחד התושבים.

נשיא ארה"ב  ברק אובמה בעת ביקורו בקניה, יולי 2015. רויטרס
אזרחי קניה נרגשים מאוד לקראת ביקור הנשיא. אובמה מחבק ילדה קנייתית שמקבלת את פניו/רויטרס

חרף ההתרגשות הגדולה בקניה לקראת בואו של נשיא ארצות הברית, ישנם גם כאלו שלא מרוצים מהביקור. פעילי זכויות האדם באפריקה מצפים מאובמה לתת את הדעת בנוגע לזכויות אדם ולזכויות קהילת הלהט"ב ביבשת, דברים שלא בטוח יזכו להתייחסות. "יש אנשים שלא אוהבים את העובדה שלקח לו כל כך הרבה זמן להגיע לכאן כנשיא", אמר בריאן דולי, פעיל זכויות אדם. "הוא צריך להרוויח מעט פופולריות ולא לקחת אותה כמובן מאליו".

נסיעתו של אובמה לקניה לוותה בחששות ביטחוניים כבדים לאור פעילות הטרור הענפה במדינה. החשש עלה אמש אף יותר לאור פרסום זמני הנחיתה וההמראה של אובמה על ידי רשות התעופה בקניה. "אנשים ציפו לנסיעה הזו מאז שהוא נבחר לנשיא. אלו שרוצים לפגוע בו התכוננו במשך שבע שנים", אמר ג'ונתן וואקרו, ששימש מזכיר השירות החשאי של אובמה. עם זאת, אובמה נחת בניירובי כמתוכנן.

(עדכון ראשון: 23:06)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully