וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דאעש פוזל לכיוון רוסיה: מגייס סטודנטים, ומבטיח "חיים טובים"

אחרי עוד מקרה של סטודנטית ממוסקבה שהצטרפה לארגון הטרור הסוני, חשפו ברוסיה נתונים מטרידים: כ-8% מהלוחמים בדאעש הם רוסים. התעמולה הקיצונית משפיעה על צעירים שמחפשים עתיד. "המספרים הופכים מטרידים מאוד"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(תיעוד: כוחות הקואליציה תוקפים מטרות של דאעש בעיראק)

במהלך השבועיים הראשונים של יוני, זכתה ורוורה קראולובה, סטודנטית בת 19 מאוניברסיטת מוסקבה, ביותר זמן מסך בטלוויזיה הרוסית מאשר הנשיא ולדימיר פוטין. אף שכל מה שהיה ידוע זה שהיא לומדת ערבית, ולמרות היעדר כל קשר שלה למזרח התיכון – ההיעלמות שלה מהבירה הרוסית תפסה כותרות ראשיות. הסיבה: נטען כי הצעירה החליטה לנסוע לסוריה במטרה להצטרף לארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש).

הסיפור שלה זכה לכיסוי אדיר בתקשורת הרוסית, עד שהיא נתפסה לא רחוק מגבול טורקיה-סוריה. אחרי שנמצאה היא הוחזרה לאדמת רוסיה, והתקבלה בזרועות אביה המודאג, שהיה זה אשר הודיע על היעלמותה. אלא שהמקרה הזה של קראולובה, כך מתברר, אינו יחיד – ואולי מצביע על תופעה. שבועיים אחרי שובה של קראולובה, נעלמה מרים איסמעילובה, אף היא בחורה צעירה הלומדת באוניברסיטה נחשבת במוסקבה. גם במקרה זה עלה החשד שהיא בדרכה לחבור לכוחות דאעש במזרח התיכון. נוסף על כך, התקבלו עדויות על סטודנטים אחרים באוניברסיטאות ברחבי רוסיה שעזבו את המדינה כדי להצטרף לכוחות ארגון הטרור הסוני.

עוד בנושא
בתגובה לפיגועים: מטוסי קרב טורקיים הפציצו עמדות דאעש בסוריה
דיווח: "ישראל העבירה מסוקי קרב לירדן כדי להילחם בדאעש"
בנט: "מי שעושה הסכמים עם איראן היום, יעשה אותם מחר עם דאעש"

ורוורה קראולובה, סטודנטית רוסיה מאוניברסיטת מוסקבה שניסתה להתגייסה לדאעש. פייסבוק, צילום מסך
קראולובה/צילום מסך, פייסבוק

גורל אותם צעירים רוסים אינו ידוע, ולא ברור אם הם עמדו במשימתם להצטרף לשורות דאעש. עם זאת, ההתעניינות התקשורתית בסיפורים הללו, גרמה לבכירים בממשל הרוסי לחשוף נתונים אודות מספר האזרחים הרוסים שידוע כי החליטו להילחם בשם "המדינה האיסלאמית". הסוכנות הפדרלית של רוסיה העריכה כי לא פחות מ-8% מלוחמי דאעש הם בעלי אזרחות רוסית. "המספרים הופכים מטרידים מאוד", אמר סגן שר החוץ הרוסי אולג סירומולטוב לפני כשבועיים. "נכון לעכשיו, כ-2,200 בני אדם מרוסיה לוקחים חלק בפעילות הצבאית (של דאעש) בסוריה ובעיראק", הצהיר.

מדוע דווקא רוסיה?

מומחה במרכז המחקר "קרנגי" שבמוסקבה, אמר כי רוסית היא השפה השלישית הכי מדוברת בקרב לוחמי דאעש, אחרי ערבית ואנגלית. נוסף על כך, נמצא שבשנה האחרונה עשה ארגון הטרור מאמצים להגביר את התעמולה שלו בקרב דוברי השפה הרוסית. בחודש מרץ החל דאעש להעביר את שידורי הרדיו שלו "אל-בייאן" גם ברוסית, ובמאי הופץ המגזין של הארגון ברוסית - Furat. עוד באותו החודש, פרסמה רשת התקשורת של הארגון מגזין אחר תחת השם Istok (המקור).

לוחם דאעש מנופף בדגל הארגון בסוריה. רויטרס
לוחם דאעש בסוריה/רויטרס

גורמים רשמיים ברוסיה, וכך גם אנשים המעורים בנושא, מסכימים כי התעמולה של דאעש הפכה עם הזמן ליותר ויותר אפקטיבית. אלה מציינים כי לא מעט מבין אלה שעזבו את המדינה לטובת הצטרפות לארגון הטרור יצאו מאזורים בדרום רוסיה, שבהם קהילות מוסלמיות גדולות. סטודנטים וצעירים מגויסים לא פעם דרך הרשתות החברתיות, תוך שהם זוכים בהבטחות מצד המגייסים לחיים טובים יותר ולחיבוק חם מצד דאעש.

התופעה נפוצה במיוחד בקווקז, שם כבר התרגלו לשמוע על חמושים שהצטרפו לדאעש. חבל דגסטאן שבדרום רוסיה הוא זה שממנו יוצאים הכי הרבה אנשים לטובת חבירה ל"מדינה האיסלאמית", כך לפי ורוורה פרקומנקו, מומחית ב-International Crisis Group, ארגון שעורך מחקרים ומייעץ למדינות על עימותים אלימים בשטחן. עוד נמצא כי רבים מהמתגייסים מגיעים מצ'צניה ומצפון אוסטיה. לדברי המומחית, לא מדובר רק באנשים פשוטי יום: "עניים או עשירים, בעלי השכלה או לא, האנשים הללו לא הולכים רק כדי להילחם אלא גם כדי לחיות שם, להתחתן ועוד". הדיווחים האלה הובילו פרשנים ופקידי ממשל כאחד, להשמיע את דאגתם בנוגע לרשת הגיוס של דאעש ברוסיה, כמו גם את האפקטיביות של התעמולה שהארגון מכוון לקהלים רוסיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully