וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תומכי הסכם הגרעין בארה"ב "מגייסים" בכירים ישראלים לשעבר

23.7.2015 / 8:25

שדולת השמאל היהודית-אמריקנית ג'יי סטריט הפיצה בקרב חברי הקונגרס מסמך עם ציטוטים חיוביים על ההסכם, בין היתר של עמי אילון ואפרים הלוי. זאת, אל מול ניסיונות השדולה הפרו-ישראלית איפא"ק לשכנע את המתלבטים להתנגד להסכם

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

אחרי שהסכם הגרעין בין איראן לבין שש המעצמות אושר פה אחד בתחילת השבוע במועצת הביטחון של האו"ם, המהמורה האחרונה שנותרה הינה הדיון בקונגרס האמריקני, שיצא לדרך השבוע. הבית הלבן ומחלקת המדינה תדרכו את חברי הקונגרס והסנאט לקראת ההצבעה, ובמקביל החלו ארגונים המתנגדים להסכם להפעיל לחצים על חברי הקונגרס ה"מתנדנדים" כדי לשכנעם להצביע נגד ההסכם.

השדולה הפרו-ישראלית איפא"ק וארגוני ימין יהודיים בארצות הברית פועלים כדי לשכנע את חברי הקונגרס להתנגד להסכם, ועושים זאת כשהם מסתמכים על דבריהם של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון משה יעלון, יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג ודוברים רשמיים אחרים של מדינת ישראל. הצד השני, של תומכי ההסכם, מפיץ בקרב חברי הקונגרס רשימת ציטוטים של ישראלים שתומכים בהסכם, רובם בכירים לשעבר במערכת הביטחון.

לקריאת נוספת:
יו"ר בית הנבחרים האמריקני: נעשה הכול כדי לסכל את הסכם הגרעין
אובמה: "ההתנגדות לדיון עם איראן נשמעת טוב - אך לא משיגה דבר"
קרי: "הצהרותיו של חמינאי בנוגע לארה"ב מטרידות מאוד"

עמי איילון. צילום: דותן גור, מערכת וואלה! NEWS
מצוטט במסמך שהפיצה שדולת השמאל ג'יי-סטריט בעד ההסכם. ראש השב"כ לשעבר עמי איילון/מערכת וואלה! NEWS, צילום: דותן גור

את קריאת התיגר על איפא"ק מובילה שדולת השמאל היהודית-אמריקנית ג'יי סטריט, שהפיצה קובץ עם ציטוטים חיוביים על ההסכם תחת הכותרת "מומחי ביטחון ישראליים תומכים בהסכם הגרעין". במסמך מצוטטים בין היתר ראש השב"כ לשעבר, אלוף (מיל') עמי איילון, ראש המוסד לשעבר, אפרים הלוי, אלוף (מיל') ישראל זיו ופרופ' עוזי אבן, לשעבר מבכירי הכור בדימונה. בנוסף, ברשימה מופיעה גם ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני), שדווקא התבטאה נגד הסכם הגרעין.

המסמך של ג'יי סטריט מצטט גם חוות דעת של "המועצה לשלום וביטחון", המאגדת מאות בכירים לשעבר בצה"ל ובזרועות הביטחון האחרות של ישראל. בהערכה נכתב כי "למרות שההסכם שנחתם בווינה בין המעצמות לבין איראן אינו אופטימלי, הוא אמור להסיר את האיום המידי של 'פריצה' איראנית לעבר פצצת גרעין בטווח של חודשים. ההסכם צפוי להאריך את תקופת ה'פריצה' לטווח של שנה, וזאת למשך לפחות עשר שנים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

"ההסכם טוב לישראל וימנע מאיראן להפוך למדינה גרעינית בשנים הקרובות"

כמו כן, מצוטט בקובץ אלוף (מיל') יצחק בן ישראל, ראש סוכנות החלל הלאומית, שאמר בראיון לוואלה!NEWS בשבוע שעבר כי לא רק שהסכם עם איראן אינו רע, אלא הוא אף טוב לישראל, שכן הוא ימנע מאיראן להפוך למדינה גרעינית ב-15 השנים הקרובות. מצד שני, בן ישראל אמר גם כי "איראן עדיין ממשיכה לעשות טרור. זו מדינה רעה, תומכת בארגונים קיצוניים, מסכסכת בין כולם במזרח התיכון ומחוצה לו ואחרי כל זה מקבלת פרס כי היא ויתרה על הגרעין. אז מה יחשבו מדינות עוינות אחרות? וכאן נמצאת הבעיה של ישראל ובנימין נתניהו".

במקביל להפצת הציטוטים של בכירי הביטחון לשעבר בקרב חברי הקונגרס, ג'יי סטריט וגופים אחרים התומכים בהסכם מנסים לקדם דיווחים בתקשורת האמריקנית בנושא, כדי לשנות את הרושם שלפיו בישראל ישנה "אחדות דעים מוחלטת" בנושא הסכם הגרעין. שלשום התפרסם ריאיון נרחב בנושא עם עמי איילון באתר ה"דיילי ביסט", ואילו אמש פורסמה בעיתון "וושינגטון פוסט", שגישתו כלפי הסכם הגרעין חשדנית יחסית, כתבה תחת הכותרת "כיצד הסכם הגרעין טוב לישראל, על פי ישראלים שיודעים על מה הם מדברים".

נתניהו: "ישראל אינה מחויבת להסכם הגרעין". עומר מירון
מסרב לדון עם האמריקנים על חבילה ביטחונית נרחבת לישראל. בנימין נתניהו/עומר מירון

בשלב הבא, ג'יי סטריט וגופים אחרים התומכים בהסכם מקווים להביא את חלק מבכירי מערכת הביטחון לשעבר שהתבטאו בעד ההסכם לשיחות אישיות עם חברי הקונגרס והסנאט, כדי להראות להם שלא כולם בישראל שותפים לביקורת הנחרצת של נתניהו בנושא. במקביל, תומכי ההסכם מתכוונים להדגיש את העובדה שלא רק אישי ביטחון לשעבר אינם שותפים לגישתו של נתניהו כלפי ההסכם אלא גם גורמים בכירים שעדיין נמצאים בתוך מערכת הביטחון.

הפערים בין נתניהו לבין חלק מראשי מערכת הביטחון בלטו בתחילת השבוע על רקע ביקורו בישראל של שר ההגנה האמריקני, אשטון קרטר. בשעה שנתניהו מסרב בתוקף לדון עם האמריקנים על חבילה ביטחונית נרחבת שישראל תקבל, כדי להתמודד עם הזרמת הכספים הצפויה של איראן לחיזבאללה ולחמאס, במערכת הביטחון יש מי שדוחפים לנקוט בגישה הפוכה ולקבל כבר עכשיו התחייבויות מעשיות מהאמריקנים שיחזקו את צה"ל לקראת העימות הבא. נתניהו דבק בגישתו כיוון שהוא סבור שאם ייכנס למשא ומתן עם הממשל על מה שהוא מכנה "חבילת פיצוי", הדבר יסמן לחברי הקונגרס שהוא השלים עם ההסכם.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully