וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: "ההתנגדות לדיון עם איראן נשמעת טוב - אך לא משיגה דבר"

נשיא ארצות הברית תקף המתנגדים להסכם הגרעין ואף השווה אותם לפוליטיקאים שתמכו ביציאה למלחמה בעיראק: "דיפלומטיה חזקה יכולה לתת תקווה". בתוך כך, שר הכלכלה הגרמני המבקר באיראן כדי לדון בשיקום היחסים לאחר ההסכם נפגש עם רוחאני וזריף

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, תקף הערב (שלישי) את הפוליטיקאים שיצאו בפומבי נגד הסכם הגרעין בין איראן והמעצמות ואמר כי "במקום לדחות את הרעיון של קיום שיח עם יריבינו, דבר שלעיתים נשמע טוב אך לא משיג דבר, אנו רואים כי דיפלומטיה חזקה יכולה לתת תקווה ולפתור את הבעיה במקום למהר לתוך סכסוך נוסף".

אובמה אף השווה את המתנגדים להסכם לאותם אנשים שמיהרו לקרוא ליציאה למלחמה עם עיראק בשנת 2003. "חלק מהפוליטיקאים והפרשנים שמיהרו כל כך לדחות את האפשרות של פתרון דיפלומטי לסוגיית הגרעין האיראני, הם אותם האנשים שכל כך מיהרו לתמוך במלחמה בעיראק ואמרו כי הדבר ייקח רק כמה חודשים", אמר הנשיא האמריקני בכנס בפנסילבניה של ותיקי מלחמות במדינות זרות.

"אנו שומעים את ההד של אותה מדיניות ומחשבה שהכשילה אותנו בעבר", הוסיף אובמה וציין כי ההסכם עם איראן מציע "דרך חכמה ואחראית יותר להגן על הביטחון הלאומי שלנו" . עם זאת, הוא הדגיש כי הוא אינו חושש מיציאה למבצעים צבאיים נגד מטרות הפוגעות בביטחון ארצות הברית. "למי שפוגע באמריקנים לא יהיה מקום מפלט".

נשיא ארצות הברית ברק אובמה בנאום בכנס ותיקי המלחמות במדינות זרות בפנסילבניה, יולי 2015. רויטרס
"ההסכם מציע דרך חכמה ואחראית יותר להגן על הביטחון הלאומי שלנו". אובמה, היום/רויטרס

בתוך כך, שר הכלכלה של גרמניה זיגמר גבריאל ממשיך את ביקורו באיראן ודן עם בכירים שונים על חידוש היחסים הכלכליים בין שתי המדינות לאחר הסרת הסנקציות במסגרת הסכם הגרעין. אתמול נפגש גבריאל עם נשיא איראן חסן רוחאני, עם שר החוץ מוחמד ג'וואד זריף ועם שר הנפט ביג'אן זנגנה.

בריאיון לרשת טלוויזיה גרמנית אמר גבריאל כי הוא דן עם הבכירים בצורך להכיר בזכות הקיום של מדינת ישראל. "שוחחנו על מצב זכויות האדם במדינה והבהרתי כי זכות הקיום של ישראל הוא תנאי חיוני בעבור גרמניה", אמר גבריאל בריאיון לרשת ARD הגרמנית. "כמובן, הדבר לווה בהתנגדות, איך אין זה הגיוני שנבוא לכאן רק בשביל הכסף". במסיבת עיתונאים שהתקיימה אתמול לאחר פגישתו של גבריאל עם זריף, האחרון לא התייחס לנושא ההכרה בישראל אך אמר: "יש לנו עמדות פוליטיות שונות, אך אנו יכולים לדון בכך".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
שר הכלכלה הגרמני זיגמאר גבריאל עם נשיא איראן חסן רוחאני, יולי 2015. AP
שר הכלכלה הגרמני גבריאל בפגישתו עם נשיא איראן רוחאני, אתמול/AP

בפגישה עם שר הנפט של איראן אותת גבריאל כי פגישה של ועדה כלכלית שבה ינכחו שרים גרמניים ואיראניים תתקיים בשנה הבאה בטהראן. שר הנפט זנגנה אמר כי "אין מדינה בעולם שבה ישנה גישה כה קלה וזולה לפטרו-כימיכלים. אני מקווה שחברות גרמניות ואיראניות ישובו לנהל קשרים".

ביקורו של גבריאל לווה בביקורת במדינתו. "שר הכלכלה שלנו רוצה למצוא הזדמנויות כלכליות לחברות גרמניות כמה ימים אחרי חתימת ההסכם. מדובר בדבר המסכן את האזור", אמר ראש אגף הנוער בממשלת קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, המבקר בישראל. "השותפים הישראלים שלנו כועסים על הדרך הקלה שבה מסתכלים על תפקידה של איראן באזור".

שר החוץ של צרפת לורן פביוס מגיע לשיחות הגרעין בווינה, 27 ביוני 2015. רויטרס
יבקר באיראן בשבוע הבא. שר החוץ הצרפתי פביוס/רויטרס

במשך עשרות שנים גרמניה הייתה שותפת המסחר הגדולה ביותר של איראן באירופה. בשנה שעברה היקף הייצוא לאיראן עמד על 2.4 מיליארד אירו, ולשכת המסחר והתעשייה במדינה חוזה כי תוך כמה שנים ההיקף יכול לגדול ל10- מיליארד.

כמו כן, היום הודיע שר החוץ של צרפת, לורן פביוס, כי יבקר באיראן. זאת, לאחר 12 שנים שבהן לא ביקר שר חוץ צרפתי במדינה. הוא ציין כי על אף הקו הקשוח שבו נקטה צרפת במהלך השיחות, הדבר לא יפגע בחברות צרפתיות שיבקשו לחדש את הקשרים עם איראן לאחר הסרת הסנקציות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully