וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פה אחד: מועצת הביטחון אישרה את הסכם הגרעין עם איראן

20.7.2015 / 20:15

כל 15 חברות מועצת הביטחון הצביעו בעד ההסכם, ביניהן גם ירדן, המדינה הערבית היחידה במועצה. בעקבות האישור חלק מהסנקציות יוסרו בעוד כמה חודשים. נתניהו: "זה לא סוף פסוק"

ערוץ הכנסת

מועצת הביטחון של האו"ם אישרה היום (שני) פה אחד את הסכם הגרעין עם איראן כשכל חמש החברות הקבועות במועצה – ארצות הברית, רוסיה, סין, צרפת ובריטניה, שהן גם אלו שחתמו על ההסכם יחד עם גרמניה - הצביעו בעד ההסכם, בנוסף לעשר החברות האחרות במועצה. בין התומכות הייתה גם ירדן, המדינה הערבית היחידה במועצת הביטחון.

לפי ההסכם שאושר, לא תהיה הקלה במשטר הסנקציות שהושת על איראן בשל תכנית הגרעין שלה עד אשר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) תגיש דוח למועצה שמאשר כי טהראן נקטה את הצעדים שעליה התחייבה במסגרת העסקה שנחתה בווינה. ב-90 הימים הקרובים, המעצמות שחתמו על ההסכם לא אמורות לנקוט שום צעד נוסף, כשבתום התקופה עליהן להתחיל בהכנות להסרת הסנקציות עם הגשת הדוח שמיועדת לסוף השנה. לאחר זאת, יבוטלו שבע החלטות קודמות של המועצה בנושא ותוך עשור יבוטלו יתר ההחלטות.

כמו כן, במסגרת ההסכם, נקבע כי ניתן יהיה להטיל מחדש את כל העיצומים אם איראן תפר את ההסכם בעשור הקרוב. במקרה שמועצת הביטחון תקבל לידה תלונה על כך שטהראן לא מיישמת את התנאים שעליהם התחייבה, היא תצטרך להצביע תוך 30 יום ולאשר את המשך ההקלה בסנקציות. אם מועצת הביטחון תיכשל בהצבעה, העיצומים ישובו לתוקף מידית. זאת, כחלק מהמנגנון שפיתחה ארצות הברית ונועד למנוע מרוסיה ומסין - המחזיקות בזכות וטו ומקורבות לאיראן - לחסום את היכולת להטיל מחדש את הסנקציות.

מועצת הביטחון של האו"ם מצביעה על הסכם הגרעין עם איראן, 20 ביולי 2015. רויטרס
אישרה את ההסכם פה אחד. מועצת הביטחון, היום/רויטרס

שגרירת ארצות הברית באו"ם סמנת'ה פאוור טענה כי ההסכם יהפוך את העולם "לבטוח יותר". עם זאת, היא המחישה שיש עוד מרחק רב עד לכינון יחסים תקינים עם טהראן, כשאמרה: "ההחלטה לא משנה את הדאגה הבסיסית שלנו לגבי הפרות זכויות האדם שמבוצעות באיראן או לגבי חוסר היציבות שאיראן מפיצה, מתמיכה בשלוחות הטרור עד האיום החוזרים שלה נגד ישראל ועד פעולות נוספות באזור".

בתגובה, אמר השגריר האיראני באו"ם רלאמעלי חושרו כי דבריה של פאוור חסרי בסיס ואירונים. "המדינה שפלשה לשתי מדינות באזור שלנו ויצרה את הקרקע הפורייה עבור צמיחת הטרור והקיצוניות לא נמצאת במקום להטיל האשמות מסוג זה על המדינה שלי", השיב חושרו בפני המועצה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
ישיבת סיעת הליכוד, הכנסת, 20 ביולי 2015. נועם מושקוביץ
"הכשר למדינה שקוראת להשמדת ישראל". נתניהו בישיבת הסיעה בכנסת, היום/נועם מושקוביץ

בירושלים הבינו היטב כי אין כל סיכוי לשנות את תוצאות ההצבעה שנערכה היום, ולכן לא ניסו כלל לפעול בנושא. מיד לאחר קבלת ההחלטה, כינס שגריר ישראל באו"ם רון פרושאור, מסיבת עיתונאים שבה פנה לקהילה הבינלאומית. "לקהילה הבינלאומית יש היסטוריה גרועה למדי בקריאת המציאות ובזיהוי אסונות, גם כשהם ניצבים ממש מול עיניה", אמר. "היום, הענקתם פרס עצום למדינה המסוכנת ביותר בעולם. אני לא רוצה להיות זה שהורס את האופוריה, אבל מישהו צריך להגיד לכם שהמלך הוא עירום". עם זאת, בפועל, ישראל מרכזת את מאמציה כעת אל מול הקונגרס האמריקני ואינה מנסה כלל להשפיע על מה שיקרה בין כתלי מטה האו"ם בניו יורק.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום במליאת הכנסת כי החלטת מועצת הביטחון של האו"ם לאשר את הסכם הגרעין עם איראן היא לא סוף פסוק. "ביום שבו שליט איראן חוזר שוב על כוונתו להשמיד את מדינת ישראל, מועצת הביטחון של האו"ם נותנת הכשר למדינה שמפרה באופן שיטתי את החלטות מועצת הביטחון וקוראת להשמדתה של ישראל - מדינה חברה באו"ם", אמר נתניהו. "זהו לא סוף פסוק - כל עוד הסנקציות של הקונגרס האמריקני בתוקף, איראן תיאלץ לעשות בסופו של דבר ויתורים". ראש הממשלה הוסיף כי ההיסטוריה כבר הוכיחה כי גם כשהעולם מאוחד, הוא לא בהכרח צודק. "רק לפני כמה שנים הייתה הסכמה בינלאומית רחבה על הסכם הגרעין עם צפון קוריאה, והיום יש לה כתריסר פצצות גרעין", הוסיף.

שר הביטחון משה יעלון ושר ההגנה האמריקני אשטון קרטר בקריה בתל אביב, 20 ביולי 2015. רויטרס
קרטר ויעלון בקריה בתל אביב, היום/רויטרס

בתוך כך, שר הביטחון משה יעלון ערך היום ממסיבת עיתונאים משותפת עם שר ההגנה האמריקאי אשטון קרטר המבקר בישראל, ואמר כי ישראל חלוקה עמוקות עם ארצות הברית בסוגיית ההסכם עם איראן וחוששת מפני העתיד לבוא בעקבות החתימה עליו. יעלון ציין כי שתי המדינות דנות בפתיחות בנושא זה, כמו גם בנושאים אחרים, והבהיר כי גם המחלוקות העמוקות ביותר לא יקהו את הידידות הגדולה בין המדינות על כך, וכי היחסים עם ארצות הברית הם "אבן מרכזית בחומת הביטחון" של ישראל. "אין למדינת ישראל ידידת אמת גדולה יותר מארצות הברית של אמריקה, המהווה עבורנו גם משענת אסטרטגית", הוסיף יעלון.

גם באיראן הביעו הסתייגות ממהסכם לקראת ההצבעה באו"ם. מפקד משמרות המהפכה של איראן, מוחמד עלי ג'עפרי, אמר מוקדם יותר כי איראן לא תסכים להסכם שיגביל את יכולותיה הצבאיות. "חלקים מהטיוטה חצו בבירור את הקווים האדומים של הרפובליקה האיסלאמית, בעיקר בנוגע ליכולות הצבאיות של איראן", אמר לסוכנות הידיעות האיראנית "תסנים". "אין להחלטה כזאת כל ערך".

גם האיחוד האירופי אישר את ההסכם

לפני ההצבעה במועצת הביטחון, אישר האיחוד האירופי את העסקה. כחלק מהניסיון לשכנע את הקונגרס האמריקני ואת ישראל, הבהירו שרי החוץ שהתכנסו בבריסל כי לא הייתה אופציה טובה יותר מאשר ההסכם. "זהו הסכם מאוזן, שמשמעותו היא שאיראן לא תוכל לפתח פצצת אטום", טען שר החוץ הצרפתי לורן פביוס. "זהו הישג פוליטי משמעותי".

גם הממשל האמריקני יוכל להסיר מעל איראן סנקציות שהוטלו עליה מתוקף "צו נשיאותי", אם כי סנקציות שהוטלו על איראן מתוקף חקיקה בקונגרס, יישארו על כנן עד שהקונגרס האמריקני יחליט אחרת. ההצבעה בקונגרס תתקיים רק בתום פגרת הקיץ, בעוד כחודשיים.

הממשל האמריקני צפוי לטעון בפני חברי הקונגרס כי הסרת הסנקציות הבינלאומיות עלולה לגרום לכך שאיראן תהנה מרווח כלכלי אדיר מבלי להגביל את תכנית הגרעין שלה. זאת, אם ארצות הברית לא תסיר את הסנקציות שלה כפי שמחייב ההסכם, ואז מדינות אחרות בעולם יסירו את הסנקציות שלהן מעל איראן באופן חד-צדדי - ואילו איראן תוכל לטעון שארצות הברית הפרה את ההסכם.

(עדכון ראשון: 16:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully