וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מנותק מהמציאות": הקרע בין לוקר לצמרת צה"ל יהיה קשה לאיחוי

22.7.2015 / 8:20

ממצאי הוועדה לבחינת תקציב הביטחון חושפים את הדם הרע בין הצדדים. אלופים במטכ"ל מאשימים את לוקר במסקנות "המתאימות למציאות בשוויץ", בעוד בסביבת האחרון מפנים אצבע מאשימה למערכת הביטחון

צילום: תקשורת שר הביטחון, עריכה: מתן חדד

אלוף (במיל') יוחנן לוקר, שמסקנות הוועדה לבחינת תקציב הביטחון שבראשה עמד פורסמו אתמול (שלישי), נשאל השבוע במהלך תדרוך עם כתבים צבאיים לגבי דעתו על האמירות שנשמעו בימים האחרונים נגדו ונגד חבריו לוועדה, שלפיהן ההמלצות שהגישו הן כמו "כדור בין העיניים". משפט זה הצטרף לטענה כי בחצי השנה האחרונה לא נפגשה הוועדה עם הרמטכ"ל, רב-אלוף גדי איזנקוט, ועם אלופי המטה הכללי, על מנת לדון בהתפתחויות הביטחוניות האזוריות והשפעותיהן, ובתכנית הרב-שנתית "גדעון" שאותה מקדם הצבא.

לוקר שמר על איפוק וממלכתיות, אך נראה היה שהסוגיה הפריעה לו עד מאוד. "המכנה המשותף של הוועדה הזו, עם הניסיון האדיר שיש לכולם, היא הגשת המלצות שנועדו לחזק את מערכת הביטחון. זו המהות", אמר.

עוד בוואלה!NEWS:
ראש הממשלה יידרש להכריע: דוח לוקר או "תכנית איזנקוט"?
הפרקליטות הצבאית: חלקים מדוח לוקר לא חוקיים
כחלון מבהיר: מסקנות דוח לוקר ייושמו כבר בתקציב הקרוב

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשלב זה התערב בשיחה אחד מחברי ועדת לוקר, נשיא ומנכ"ל "אלביט מערכות", יוסי אקרמן. לדבריו, יש מי שניסו להפוך את עניין הוועדה לסוגיה אישית, דבר שאותו הוא דוחה על הסף. אקרמן הוסיף כי האלוף במילואים לוקר עצמו ייצג את צה"ל בצורה טובה מאוד בדיוני הוועדה, והקשר עם צה"ל היה רציף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
אלוף (מיל) יוחנן לוקר מגיש את דוח הועדה לבחינת תקציב הביטחון לראש הממשלה בנימין נתניהו, 7 ביולי 2015. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
נשאר ממלכתי. לוקר מגיש את הדוח לראש הממשלה נתניהו, אתמול/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום
לוקר שקל שלא להגיע לטקס הענקת דרגות לידידו עמיקם נורקין, כדי למנוע מתיחות עם הצמרת הביטחונית

ואולם, התחושה באולם הדיונים לגבי הדם הרע שנוצר בין חברי ועדת לוקר לאלופים במטה הכללי ובכירים במשרד הביטחון נותרה בעינה. האחרונים תיארו בימים האחרונים את המלצות לוקר "מפלות לרעה", "לא חוקיות", "בלתי ניתנות ליישום", "מנותקות מהמציאות", ו"מתאימות למציאות בשוויץ".

מנגד, גורמים המצויים בתהליכי עבודת הוועדה אמרו השבוע כי לא זכו לשיתוף פעולה מלא עם נציגי משרד הביטחון, בשונה משיתוף הפעולה עם הצבא - מה שיצר את אווירת המתיחות. אנשי לשכת שר הביטחון חשבו כי ההמלצות ידונו לפני הפרסום בפני השר, וחברי הוועדה הבינו את המנדט שהם קיבלו מראש הממשלה לגמרי אחרת.

עם זאת, גם מול צה"ל נוצרה אי-נעימות. גורמים המקורבים ליוחנן לוקר אף סיפרו כי הוא שקל שלא להגיע לטקס הענקת דרגת אלוף לידידו עמיקם נורקין, שהתמנה לאחרונה לראש אגף התכנון, כדי למנוע מתיחות מיותרת בצמרת הביטחונית ברגעי הטקס.

אלוף (מיל) יוחנן לוקר מגיש את  דו"ח הוועדה לבחינת תקציב הביטחון לראש הממשלה בנימין נתניהו מתאריך ה-07.07.15. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
"שבוע לפני פרסום הדוח הם ביקשו לפגוש את שר הביטחון על מנת להכשיר את ההמלצות". חברי ועדת לוקר עם ראש הממשלה נתניהו, אתמול/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

בסביבה הקרובה של הרמטכ"ל דאגו להדגיש כי בין איזנקוט לבין לוקר קיימת "הערכה הדדית" וכי השבוע הם שוחחו בשתי הזדמנויות שונות, אך הוסיפו כי המטה הכללי הצטער על כך שחברי הוועדה לא התאמצו להכיר את פרטי התכנית הרב-שנתית של צה"ל, "גדעון". אחד מבכירי המטכ"ל אמר: "אנחנו באים עם המלצה שהוכנה במשך ארבע השנים האחרונות, והיא נשענת על שלוש תכניות רב שנתיות. הושקע בה מאמץ רב".

בנוסף לכך, גורמים במערכת הביטחון מתחו ביקורת על התנהלות הוועדה וסיפרו כי שר הביטחון דיבר שעתיים בלבד בפני חבריה. על הטענה כי הם לא זכו לשיתוף פעולה מלא מצד אנשי משרד הביטחון, אמר גורם ביטחוני: "שבוע לפני פרסום הדוח הם ביקשו לפגוש את שר הביטחון על מנת להכשיר את ההמלצות. הפגישה נדחתה כי נושאים חשובים ומהותיים דורשים דיונים מקצועיים. לא ניתן להסתפק בפגישה אחת, אחרי שהדוח כבר נכתב".

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully