וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תנ"צ אפרים ברכה, ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה, התאבד

ברכה נמצא ירוי בלבו ברכבו בסמוך לביתו שבמודיעין. מקורביו מספרים שהוא היה במצב נפשי קשה, לאחר שלאחרונה נבדקו עדויות נגדו במח"ש. ברכה הביא להרשעתו של הרב יאשיהו פינטו, ובימים האחרונים אמר למקורביו: "פינטו לא יירגע עד יום מותי"

צילום: גדעון צנטנר, מאצ'י הוף, יותם רונן, נועם מושקוביץ'; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה), תת-ניצב אפרים ברכה התאבד הבוקר (ראשון) בירייה. חובשים של מד"א מצאו אותו ירוי בלבו במכוניתו בסמוך לביתו שברחוב עמק האלה במודיעין. למקום הגיעה כל צמרת פיקוד המשטרה, ובראשם ממלא מקום המפכ"ל, ניצב בנצי סאו, וחבריו הקרובים של ברכה, הן בלהב 433 והן במטה הארצי.

מותו של ברכה, בן 55, נשוי ואב לארבעה, מגיע זמן קצר לאחר שבכלי התקשורת פורסם כי במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) בודקים עדות שמסרו הרב יאשיהו פינטו ואנשיו נגדו. כמו כן, בשבוע שעבר פרסם יואב יצחק באתר News1 כי עיתונאי "מעריב" אבירם זינו הגיע ביוזמתו למח"ש ומסר התכתבות שלו עם תנ"צ ברכה שבה מסר לו לכאורה מידע על פרשת מעונות ראש הממשלה וחקירה פלילית נגד שרה נתניהו, דבר שהתברר כלא נכון. מח"ש כלל לא זימנו את ברכה לחקירה ובמחלקה טוענים כי הבדיקה לא העלתה ממצאים פליליים כלל.

עוד על תנ"צ ברכה:
"ברכה אמר לי: 'אתה יודע מי זה הרב פינטו? לא חוקרים אותו'"
המשטרה לצד תנ"צ ברכה: "עדכן בזמן אמת על הצעת השוחד מפינטו"
תנ"צ אפרים ברכה נגד פינטו: "שקרן ומגה עבריין"

תנ"צ אפרים ברכה בבית משפט העליון, אוקטובר 2014. נועם מושקוביץ
היה במצב נפשי קשה. ברכה/נועם מושקוביץ

נוסף על כך, לאחרונה הקימו חסידיו של הרב פינטו עמוד פייסבוק ששמו "צדק תרדוף - למען האדמו"ר פינטו", ובו כתבו, בין היתר, כי גרר את הרב פינטו לפרשת השוחד שבגינה נגזר על הרב עונש מאסר. לאחר הפרסומים על חקירת מח"ש, הם חגגו: "סופו של ברכה במשטרה קרוב מאי פעם".

"פינטו לא יירגע עד יום מותי", אמר ברכה למקורביו בשבוע שעבר לאחר הפרסומים. חבריו סיפרו כי בימים אחרונים היה ברכה מצוי במצב נפשי קשה מאוד. עם זאת, איש מחבריו לא האמין שברכה, חוקר קשוח ומקצועי, יקרוס תחת הלחץ וישים קץ לחייו. במשטרה ובסביבתו של הרב מפנים אצבע מאשימה כלפי התקשורת: "אתם הרגתם אותו בגלל הפרסומים ובגלל ההדלפות מהרב פינטו. מילים הורגות", אמר קצין בכיר במשטרה.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
תת ניצב אפרים ברכה התאבד סמוך לביתו במודיעין, יולי 2015. ראובן קסטרו
הזירה שבה נמצאה גופתו של ברכה, הבוקר/ראובן קסטרו

עורכת הדין של ברכה, אפרת נחמני בר, סיפרה כי לא דיברה עמו בחודש האחרון. "אני חושבת שהיום הזה הוא יום קשה מאוד לשלטון החוק במדינת ישראל", אמרה עו"ד נחמני בר, "משום שהעובדה שקצין כמו ברכה בסופו של דבר כרע תחת מסכת הלחצים ההכפשות וניסיונות הסיכול הממוקד שהיה נתון להם תקופה ארוכה חייבת להטריד כל אדם שחפץ במשטרה לוחמת ללא חת בעלת יושרה ללא פגם ממש כפי תנ"צ ברכה היה". היא אמרה כי התרשמה ששורת גורמים בעלי אינטרס ברור חברו ויצרו סביבו "טבעת מתהדקת" והוסיפה: "לעתים דווקא אנשים ישרי דרך מתקשים במיוחד להתמודד עם מסכת כל כך קשה של הכפשות ושל רמיסת שמם הטוב".

גזר דין לרב יאשיהו פינטו, מחוזי תל אביב מאי 2015. מגד גוזני
"לא יירגע עד יום מותי". הרב פינטו/מגד גוזני

ברכה היה קצין מצטיין וניהל בשלוש השנים האחרונות מאבק עיקש במסגרת פרשת הרב פינטו. ב-2012 הוא דיווח למפקדיו כי הרב ניסה לשחד אותו בתמורה למידע על חקירות שבהן הוא ואנשיו היו מעורבים, והסכים להקליט אותו ואת הצעת השוחד באמצעות אשתו. לפני כשלושה חודשים הורשע פינטו במתן שוחד.

מחוץ לביתו של תת ניצב אפרים ברכה, מודיעין. ראובן קסטרו
מחוץ לביתו של ברכה, הבוקר/ראובן קסטרו

את שירותו במשטרה החל ברכה בסוף שנות ה-80 ביחידה המרכזית של מחוז תל אביב. שמו עלה לראשונה לכותרות בנובמבר 1995, בהיותו רב-פקד, כשמונה יחד עם סגן-ניצב נסים דאודי לעמוד בראש צוות החקירה של רצח ראש הממשלה יצחק רבין. ברכה חקר את רוצחו של ראש הממשלה, יגאל עמיר, ואת מי ששיתף עמו פעולה, והביא להעמדתו של עמיר לדין. במקביל, באותה תקופה היה אמון ברכה על הטיפול בכנופיית רמת עמידר, שבראשה עמדו האחים מטילי האימה יוסי ורוני הררי. למעשה, ברכה היה בין האחראיים להתפרקות הכנופיה ושליחת רבים מחבריה לכלא.

במהלך השנים התקדם ברכה בסולם הדרגות והתפקידים עד שהגיע לעמוד בראש חטיבת החקירות במשטרה, אז התפוצצה בתקשורת "פרשת פינטו". אף שנוקה מכל חשד בנושא, הרב פינטו חזר וטען כי ברכה קיבל ממנו כספים, ובשנה שעברה עתרה תנועת אומ"ץ לבג"ץ בדרישה לפתוח בחקירה נגדו בגין קשריו עם הרב. השופטים דחו את העתירה על הסף וקבעו באופן חד-משמעי כי תנ"צ ברכה פעל כראוי, עדכן בזמן אמת את מפקדיו על הצעת השוחד מצד פינטו ו"רבב לא דבק בו".

ב-2013 הוא מונה לראש יאח"ה, ומאז היה מעורב בשורת חקירות חשובות. הוא האזין ביסודיות כמעט לכל ההקלטות מלשכת הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי וגיבש תשתית להעמדתו לדין ב"פרשת הרפז", הוא חקר את חבר הכנסת לשעבר בנימין בן אליעזר בגין חשדות לקבלת שוחד וגיבש תשתית ראייתית להעמדתו לדין, והוביל את חקירת פרשת השחיתות במפלגת "ישראל ביתנו", שבמסגרתה נחקרו עשרות אנשי ציבור, ובהם סגנית השר פאינה קירשנבאום.

גלי גינת השתתפה בהכנת הידיעה.

תת ניצב אפרים ברכה התאבד סמוך לביתו במודיעין, יולי 2015. ראובן קסטרו
תת ניצב אפרים ברכה התאבד סמוך לביתו במודיעין, יולי 2015/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully