וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב פינטו נידון לשנת מאסר; "חטא והחטיא, שיחת והשחית"

בית המשפט החליט לקבל את דרישת הפרקליטות ולגזור על הרב שנת מאסר בפועל וקנס של מיליון שקל בגין שיבוש הליכי משפט, שוחד והצעת שוחד. השופט: "מעשיו נועדו לתקוע יתד טרויאנית במערכת אכיפת החוק". חסידיו תקפו צלמים מחוץ לאולם. דיווח מאולפן וואלה! NEWS

צילום: יותם רונן עריכה: ניר חן

לאחר אינספור תלאות, מחלות ועיכובים גזר היום (שלישי) בית המשפט המחוזי בתל אביב שנת מאסר בפועל על הרב יאשיהו פינטו, שהורשע במסגרת הסדר טיעון בשיבוש הליכי משפט, בשוחד ובהצעה לשוחד לתת-ניצב אפרים ברכה, ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה. עוד נגזר על פינטו לשלם קנס של מיליון שקלים. פינטו צפוי לערער על גזר הדין לבית המשפט העליון.

השופט עודד מודריק אמר בדיון כי מתחם הענישה הראוי לעבירות שביצע הוא שלוש עד שבע שנות מאסר, עונש חמור מזה שדרשה הפרקליטות להטיל על הרב - שנת מאסר אחת. עם זאת, לדבריו, ההסדר שנחתם עם פינטו סביר בשל התמורה - עדותו נגד ניצב ארביב. "בתוך מסגרת ההסדר הבאתי בחשבון את הנסיבות לזכותו של פינטו ואת טענות באי כוח הנאשם בדבר נסיבות אישיות כבדות משקל שבגינן אין לכלוא אותו", אמר השופט.

בפתח הדיון ציין השופט מודריק כי מדובר ברב "שחטא והחטיא, שיחת והשחית. הוא שילב אחרים, ובהם גם את אשתו למרות מצבה הנפשי הקשה". השופט הוסיף כי המקרה של פינטו חמור מזה של דודי אפל, משום שמעשים נועדו "לתקוע יתד טרויאנית במערכת אכיפת החוק".

גזר דין לרב יאשיהו פינטו, מאי 2015. גלי גינת, מערכת וואלה!
פינטו במתן גזר הדין, הבוקר/מערכת וואלה!, גלי גינת

עו"ד אייל רוזובסקי, המייצג את פינטו, אמר בתגובה על גזר הדין: "בית המשפט קבע שהוא מכבד את ההסדר, ועם זאת קבע את העונש לפי הרף העליון. אף שמתקיימות נסיבות אישיות במקרה כזה, ורף הענישה בהסדר נמוך מהמקובל, הוא לא מתחשב בכך. נלמד את ההחלטה ונחליט אחר כך מה לעשות. הרב התכוון לכבד את הסדר הטיעון מלכתחילה, ואיני חושב שהוא מתחרט".

עו"ד רחלי חזן פלדמן מפרקליטות מחוז תל אביב אמרה בתום הדיון כי עונש המאסר שנגזר על הרב ראוי. "המסר שיצא מבית המשפט היום הוא שגם אנשים חזקים בעלי קשרים ועוצמה ייתנו את הדין על מעשיהם", אמר עו"ד פלדמן. "השופט אמר שההסדר סביר והשיקול של בדיקת המידע נגד ארביב חשוב מאוד, ואנו סבורים ששיקול זה היה חשוב ביותר". היא עוד אמרה כי האינטרס הציבורי מגולם בעונש שהוטל על הרב. "זה לא סוד שבתיק זה היו התלבטויות ודילמות רבות, וגורמים שניסו להשפיע על מקבלי החלטות", הוסיפה עו"ד פלדמן.

חסידיו של הרב שהתאספו מחוץ לאולם בית המשפט הגיבו בתדהמה לגזר הדין. "התחילה מלחמת גוג ומגוג, אני מקווה שהרב יערער, זה ישאיר אותו עוד לפחות חצי שנה בחוץ", אמר אחד החסידים. הם ליוו את הרב לרכבו עם יציאתו מהאולם, ושם התפתחו עימותים בינם לבין צלמים ועיתונאים שביקשו לצלם את הרב. מצלמה אחת נשברה וחסידי הרב הכו צלם שניגש לצלם את הרב ברכבו ברמזור סמוך לבית המשפט.

גזר דין לרב יאשיהו פינטו, מחוזי תל אביב מאי 2015. מגד גוזני
גזר דין לרב יאשיהו פינטו, מחוזי תל אביב מאי 2015/מגד גוזני

על פי ההסדר שנחתם עם פינטו, הפרקליטות ביקשה עונש של שנת מאסר. ואולם פרקליטיו של פינטו, עורכי הדין איל רוזובסקי וצבי קלנג, טענו בין היתר כי אם ייכלא ולו ליום אחד, יהיה זה אסון לאור העובדה כי לאשתו של הרב בעיות פסיכיאטריות, וכי ילדיהם אף עלולים להילקח מהם. הם ביקשו להסתפק בעונש ללא מאסר.

באוקטובר 2012 נחקרו הרב פינטו ורעייתו במשטרת ישראל בחשד לניסיון לשחד ב-200 אלף דולר את ראש אגף החקירות במשטרה, אפרים ברכה. זאת, לשם קבלת מידע על בנוגע לחקירה אחרת המתנהלת בעניינם, שעסקה במעילה בכספי עמותת "חזון ישעיה".‏ בסוף שנת 2013 פנו פרקליטי הרב ליועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין, והציגו בפניו חומרים שלפיהם ניצב מנשה ארביב, מפקד יחידת להב 433, שבה נחקרו פינטו ואשתו, קיבל טובות הנאה מישראלים בניו יורק המקורבים לרב, בעת שארביב היה נספח משטרת ישראל בארצות הברית. בשל כך נאלץ ארביב להתפטר.

גזר דין לרב יאשיהו פינטו, מחוזי תל אביב מאי 2015. מגד גוזני
"שיחת והשחית". פינטו/מגד גוזני

בתמורה לעדותו של הרב, נחתם הסדר הטיעון עמו. חקירתו של ארביב תקועה כרגע, בין היתר בשל בעיות בירוקרטיות הנוגעות לבנו צחי, ששותף לכאורה לחלק מן העבירות ויש צורך לחקור אותו במקום מושבו באוסטרליה. נציגים מהמחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) טרם יצאו לאוסטרליה מאחר שהאישורים לכך מתעכבים.

עשרות חסידים מחוץ לבית המשפט המחוזי בתל אביב לקראת גזר דינו של הרב יאשיהו פינטו, מאי 2015. יותם רונן
חסידיו של הרב פינטו מחוץ לבית המשפט המחוזי בתל אביב, הבוקר/יותם רונן

מאז נחתם הסדר הטיעון, טען הרב כי מצבו הבריאותי מידרדר וכי עבר הליכים רפואיים סבוכים שמנעו ממנו פעם אחר פעם להגיע לבית המשפט ולהודות בעובדות כתב האישום המתוקן שבהן הורשע. רק כשאיימה הפרקליטות בבית המשפט לבטל את ההסדר הגיע פינטו לארץ, אולם חש ברע ואשפז את עצמו מיד עם הגיעו. זה לא עזר לו, ולמחרת כבר נאלץ להתייצב בבית המשפט.

מלבד התפתחויות אלו, במהלך המשפט הוגשו שתי עתירות לבג"ץ: האחת על ההסדר עצמו והשנייה על החלטת הפרקליטות שלא לחקור את תת-ניצב ברכה, חרף טענותיו של פינטו כי קיבל ממנו שוחד במקרים נוספים מלבד זה שתועד. בשני המקרים החליט בג"ץ לא להתערב, אולם מתח ביקורת על הפרקליטות כי "נתנו לעבריין להכתיב להם את החקירה".

(עדכון ראשון: 23:15)

לפניות לכתבת גלי גינת: gali.gnt@walla.com

גזר דין לרב יאשיהו פינטו, מאי 2015. מגד גוזני
גזר דין לרב יאשיהו פינטו, מאי 2015/מגד גוזני
גזר דין לרב יאשיהו פינטו, מאי 2015. מגד גוזני
גזר דין לרב יאשיהו פינטו, מאי 2015/מגד גוזני
גזר דין לרב יאשיהו פינטו, מאי 2015. מגד גוזני
גזר דין לרב יאשיהו פינטו, מאי 2015/מגד גוזני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully