וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה ל"מדינה האיסלאמית": האתגרים שעומדים בפני העולם החופשי

29.6.2015 / 10:00

כדי להתמודד עם טרור "המפגעים הבודדים", שמתודלק באידיאולוגיה של דאעש, מדינות מערביות מגבירות את תכניות הריגול אחר אזרחיהן. אופי פעילותו של הארגון האיסלאמיסטי מאלץ מדינות לבחור בין שמירה על עקרונותיהן - לשמירה על ביטחונן

צילום מסך

(הסרטון החדש ששבר את שיאי האכזריות של דאעש)

"אנחנו מחפשים אנשים בודדים ואם הם לא בודדים, אנחנו מנסים לבודד אותם"

לראשונה בהיסטוריה, התרחשו ביום שישי האחרון במקביל פיגועים בשלוש יבשות. כל פיגוע היה שונה בדפוס הפעולה, בכלי הנשק ובזהות הקרבנות, אולם שלושתם בוצעו על ידי מפגעים צעירים שהושפעו מהאידאולוגיה של "המדינה האיסלאמית" (דאעש). בצרפת, אדם בן 35 ערף את ראשו של המנהל שלו בחניון מפעל תעשייתי, וכשעה לאחר מכן פרץ ברכבו למפעל, ניסה לגרום לפיצוצים כימיים ותלה על גדר המפעל את הראש הכרות לצד שני דגלים של "המדינה האיסלאמית". בפיגוע הקשה בתולדות תוניסיה, בן 23 שלף קלצ'ניקוב ופתח במסע טבח של תיירים בעיירת הנופש סוסה. 38 נהרגו, ודאעש לקח אחריות. בכוויית, מחבל מתאבד סעודי בן 23 נכנס למסגד שיעי מרכזי ופוצץ עצמו. 27 נהרגו בפיגוע הקשה בתולדות המדינה ויותר מ-200 נפצעו. "מחוז נג'ד", ארגון שמסונף לדאעש, לקח אחריות.

בשלושת המקרים, המחבלים פעלו כ"מפגעים בודדים". שלושתם חוו משבר בחיים האישיים וחשו ייאוש, ניכור ושנאה, שתודלקו באידיאולוגיה דאעשית. עם זאת, שלושתם לא ביקרו מעודם ב"מדינה האיסלאמית", אלא הושפעו ונקשרו לדאעש מרחוק, כשהם מאמצים את הג'יהאד הסלפי במסגדים ובעיקר דרך הרשתות החברתיות.

שנה לאחר ההכרזה על החליפות האיסלאמית, מי שחשב שמדובר בארגון פרימיטיבי ונטול עוצמה צבאית מוצא את עצמו במציאות בה הביטחון האישי של תושבים בכל העולם מעורער. הרוח, האופי, האידיאולוגיה ותרבות הנגד של דאעש סוחפים רבים, ומציבים אתגר חסר תקדים בפני מדינות העולם החופשי.

עוד בוואלה חדשות:
דאעש הצליח לפגוע בנקודה הכי רגישה לתוניסאים
הפיגוע בתוניסיה: "המחבל צחק כמו אדם רגיל, ובחר במי לירות"
טרור חוצה גבולות: יותר מ-60 הרוגים בשלוש יבשות שונות

39 בני אדם נהרגו בפיגוע בתוניסיה, יוני 2015. רויטרס
זירת הפיגוע בתוניסיה/רויטרס

בכתבה שפורסמה שלשום בניו יורק טיימס, סיפרה אמריקנית צעירה כיצד דאעש ניסו לגייס אותה ברשת החברתית, מיד לאחר שהודיעה בטוויטר כי היא התאסלמה. אלכס, בת 23, סיפרה שבמשך חצי שנה הקדישו פעילי הארגון במדיה החברתית אלפי שעות במטרה לעודד אותה לשקוע בבדידות, ולהתחבר אליה באמצעות משפטים חמים ומנחמים. במקביל הם קירבו אותה לאיסלאם וניסו להטמיע אצלה את הרעיונות והרוח של דאעש. שייח מובין, שבעברו עבד כמגייס עבור דאעש, סיפר: "אנחנו מחפשים אנשים בודדים ואם הם לא בודדים, אנחנו מנסים לבודד אותם".

הטרור הפך להיות הרבה יותר עצמאי, ספונטני, מאולתר ומפוזר. הוא הרבה פחות מאורגן מבעבר וכבר לא נשלט בידי קבוצה אחת. באמצעות הרשתות החברתיות, יחידים שואבים השראה מהמעשים ומהרעיונות של דאעש ומתחברים למסרים של הארגון הרצחני, שמשתמש ברשתות החברתיות כדי לייצא את הדוקטרינה שלו. פעילי הארגון מנסים דרך הפייסבוק והטוויטר לגייס צעירים להצטרף לשורות הארגון בעיראק ובסוריה, או להישאר במדינתם, להתחמש ולעשות בה פיגועים.

"התרבות המערבית תעמוד במבחן גדול עקב המאבק העולמי בטרור"

המסמכים שהדליף לפני כשנתיים אדוארד סנודן חשפו את תכנית המעקב והריגול של הסוכנות האמריקנית לביטחון לאומי, NSA, אחר אזרחי ארצות הברית, ועוררו תדהמה וסערה ציבורית במדינה עקב החדירה לפרטיות. בעקבות הפרשה, "חוק הפטריוט", שבמסגרתו פעלה ה-NSA נגד אזרחי ארה"ב, לא חודש, ובתחילת החודש העביר הסנאט האמריקני את "חוק החירות". מרבית התקנות נותרו דומות, מלבד הבדלים טכניים. המודיעין האמריקני ימשיך לעקוב מקרוב אחרי כל אזרח שיעורר חשד או ייחשב מועד לפורענות.

"אנחנו עומדים למצוא את עצמנו מהר מאוד בעולם שנקרע מהמתח שבין עקרונות ליברליים כמו חופש הפרט לבין האינטרס הציבורי של שמירה על ביטחון הציבור", טען מרק פרלמן, פרשן בכיר של ערוץ France 24. לדבריו, "העולם הערכי של התרבות המערבית יעמוד במבחן גדול עקב המאבק העולמי בטרור".

בצרפת, יומיים בלבד לפני הפיגוע במפעל, אושר בפרלמנט חוק המעקב החדש שנולד בעקבות הטבח במערכת העיתון הסאטירי "שרלי הבדו". על פי החוק החדש, ספקי אינטרנט וחברות לאחסון אתרים מחויבים להתקין מערכת שמסננת את כל התנועה באתרים. אלגוריתם מיוחד יאתר כל פעילות חשודה, כמו צפייה בסרטונים של דאעש, ויקליט את כל הפעילות של אותו גולש ברשת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"כדי להתמודד עם הטרור במדינה, גופי הביטחון שלנו זקוקים לתוספת משמעותית במשאבים ובכוח האדם", אמרה לאחר אישור החוק חברת הסנאט הצרפתי קולט מלו. "הם פועלים כיום לפי סדרי עדיפויות, כשמקרים טריים מקבלים תעדוף, ומקרים ישנים יותר נזנחים".

אי אפשר שלא לחוש תחושת החמצה לאור הפספוס המודיעיני הצרפתי בשרשרת הפיגועים השנה. שני המחבלים בפיגוע ב"שרלי הבדו", האחים סעיד ושריף קואשי, התבטאו בעבר בעד ג'יהאד, ולמעשה היו חלק מקבוצה גדולה של צרפתים שנסעה לעיראק ו"התחנכה" שם ב-2003, עם הפלישה האמריקנית. הם שבו לצרפת והפכו לתאים רדומים של אל-קאעדה. תא גדול כזה נחשף ברובע ה-19 בפריז, ואליו השתייכו האחים קואשי וגם אמדי קוליבאלי, המחבל מהמרכול היהודי "היפר כשר".

בדיעבד התברר ששלושתם היו תחת מעקב של רשויות הביטחון לתקופה מסוימת, אך המעקב אחריהם נפסק לפני שביצעו את הפיגועים. גם המחבל מהפיגוע האחרון ביום שישי, יאסין סאלחי, היה תחת מעקב הרשויות בשנים 2008-2006, כשהתחבר למוסלמים פונדמנטליסטים. ב-2011 נעצרו בעיר ליון כמה חשודים בהשתייכות לארגון סלפי, בהם גם סאלחי, ששוחרר מפני ש"קשריו עם הארגון היו רופפים מדי מכדי להעמידו לדין". בשנה שעברה, אחד משכניו של סאלחי בעיר בזנסון דיווח למשטרה על ההקצנה שהוא עובר, על התחברותו לגורמים פונדמנטליסטים ועל שינויים באורח חייו. אולם לא היה די בכל זאת כדי להכניס אותו לרשימת המעקב.

את השינוי שמחלחל לחברה ולפוליטיקה בצרפת ביטא ראש הממשלה מנואל ואלס, כשאמר לאחר הפיגוע ביום שישי: "הטרור האיסלאמי שוב הכה בצרפת". זאת הייתה הפעם הראשונה שדמות פוליטית בכירה בצרפת השתמשה בביטוי "טרור איסלאמי" על חשבון המונח הנהוג, "ג'יהאד". ואלס נאלץ להבהיר לאחר מכן שהמאבק בטרור הוא מאבק בקיצוניים ולא במוסלמים, אבל מילותיו הראשונות כבר חלחלו וחשפו את מחשבתו הכנה.

האח הגדול מאוד

שירותי המודיעין הצרפתיים העריכו לפני חודש כי ישנם 1,500 אזרחים צרפתים ששוקלים להצטרף לרשתות טרור ולהגיע לעיראק ולסוריה. הנתונים התבססו על מידע שנאסף באמצעות מעקב אחר פעילותם של האנשים ברשתות החברתיות או אחר קשריהם האישיים. לפני כחודשיים, מקור ביטחוני בצרפת מסר כי "עד כה נהרגו יותר ממאה צרפתים שהצטרפו לדאעש ולחמו בעיראק ובסוריה".

בזכות רשת הגיוס החזקה של הארגון, "מספרם של האירופים שיתגייסו לשורות דאעש יגיע ל-10,000 עד סוף 2015", כך העריך ואלס לפני חודשיים. אכן, הבעיה הזו לא שמורה לצרפת בלבד. פיגועים נוספים, בדנמרק בחודש פברואר באחרון ובמוזיאון היהודי בבריסל לפני כשנה, לצד חופש התנועה של תושבי האיחוד האירופי מבהירים כי ההתמודדות עם הטרור היא בעיה כלל אירופית. לכן, תכנית מעקב לאומית אינה מספקת, והמדינות הבינו שעליהן לפעול יחד ולשתף מידע.

בחודש ינואר עבר בפרלמנט האירופי חוק "רישום שמות נוסעים" (PNR), שעורר מחלוקת רבה. לשון החוק קובעת כי "חברות תעופה יחויבו למסור למדינות האיחוד האירופי מידע על נוסעים הנכנסים או עוזבים את האיחוד במטרה לסייע למלחמה בטרור". בעקבות החוק, מדינות האיחוד החלו לשתף האחת את השנייה במידע על נוסעים חשודים. הצעת חוק זהה נדחתה על ידי הפרלמנט האירופי ב-2013, אבל הועלתה לדיון מחודש לאחר הפיגועים בפריז.

בשבוע שעבר, הודיע הארגון המשטרתי של מדינות אירופה, יורופול, כי יחידת האינטרנט שלה תחל לפעול בשיתוף הרשתות החברתיות הגדולות במטרה לאתר פעילים בולטים של דאעש, במטרה לחסום חשבונות של מגייסים ושל מפיצי תעמולה של "המדינה האיסלאמית". להערכת היורופול, ישנם 50-45 אלף חשבונות טוויטר שקשורים לדאעש, והם מעלים כ-100 אלף ציוצים ביום.

לוחמי דאעש מוציאים להורג שמונה אנשים במחוז סלאח א-דין בעיראק. טוויטר, צילום מסך
"עד כה נהרגו יותר ממאה צרפתים שהצטרפו לדאעש". לוחמי דאעש בעיראק/צילום מסך, טוויטר

הרשתות החברתיות נחשבות במערב למעוזי חופש הביטוי וחופש דעה, אולם הפיקוח עליהן הגובר עליהן, וההתחייבות שלהן לספק מידע לרשויות מודיעין וגופי בטחון, מאיימים על עקרון דמוקרטי יסודי – חירות הפרט. עם זאת, בצד השני ניצב איום ביטחוני, שמצדיק בעיני רבים את תקנות הביטחון המחמירות בארצות הברית ובאירופה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully