וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טרור חוצה גבולות: יותר מ-60 הרוגים בשלוש יבשות שונות

27.6.2015 / 0:15

בניגוד לפיגועים היום-יומיים בסוריה ובעיראק, המתקפות בצרפת, בתוניסיה ובכוויית גרמו למנהיגי העולם להזדעזע. ואולם, אין דרך למנוע מצעירים קיצוניים לתקוף גם מדינות יציבות, ללא פתרון המשברים במזרח התיכון

צילום: רויטרס עריכה: מתן חדד

יותר מ-60 בני אדם נהרגו ועוד מאות נפצעו בשלושת הפיגועים שאירעו אתמול (שישי) בצרפת, בתוניסיה ובכוויית. על אף שטרם ברור אם יש קשר ביניהם, ראש ממשלת בריטניה דייוויד קמרון מיהר להודיע כי יכנס ישיבת חירום שתדון במתקפות הקטלניות, שהתרחשו בשתי מדינות ערביות יציבות יחסית ובמדינה מערבית. בניגוד לפיגועים היומיומיים שמתרחשים בסוריה, בעיראק, בתימן ובלוב – מדינות הנמצאות באנרכיה כבר שנים – תקריות קטלניות אלו, שבהן נפגעים גם תיירים מערביים שהגיעו לנפוש בחופי הים התיכון, הדליקו פעם נוספת נורה אדומה בקרב מנהיגי המערב.

למרות העובדה שתקיפת המפעל בעיירה ליד ליון שבדרום-מזרח צרפת הסתיימה בצורה קלה הרבה יותר מגל הטרור שפקד את פריז בחודש ינואר, ראש הממשלה של צרפת, מנואל ואלס, כבר הכריז: "אנחנו שוב תחת מתקפה". רק ביום רביעי אישרה האסיפה הלאומית במדינה את הרחבת סמכויות סוכנויות הביטחון, שיוכלו עתה לצותת לחשודים בטרור ללא צו של בית משפט ולעתים אף לעקוב אחרי שיחות טלפון ואחרי הודעות באזור שלם. לנוכח העובדה שהמחבל שערף את ראשו של איש עסקים וחרת עליו כיתובים בערבית היה מוכר לרשויות, קולם של המתנגדים לחוק הבעייתי צפוי להיות חלש עכשיו עוד יותר.

לקריאה נוספת בנושא
טרור בעיירת נופש בתוניסיה: 27 הרוגים, רובם תיירים
צרפת: מתקפת טרור במפעל גז, גופה כרותת ראש נמצאה במקום

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מושפעת מחוסר היציבות בלוב. גופות במלון שהותקף בתוניסיה, אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך

עם זאת, בתוניסיה המקרה שונה - לפי כוחות הביטחון, אחד המחבלים שפתח באש לעבר מלון בעיירת הנופש סוסה, היה סטודנט שלא היה מוכר לרשויות. ולכן, גם עם הפעלת אמצעי מעקב נרחבים והידוק הפיקוח על צעירים הנוטים לרעיונות קיצוניים, לא ניתן לעצור פיגועים מסוג זה.

בימים האחרונים פרסם ארגון "המדינה האיסלאמית" הודעה ובה הפציר במוסלמים ברחבי העולם לתקוף מטרות לרגל הרמדאן ונראה ששני התוקפים בתוניסיה, שאחד מהם חוסל והשני נמלט, נענו למסר שעובר במהירות ברשתות החברתיות. דאעש כבר קיבל אחריות על הפיגוע הקטלני הקודם במדינה הצפון-אפריקנית, שאירע בחודש מרץ האחרון במוזיאון הלאומי, ומלחמת האזרחים המשתוללת בלוב השכנה צפויה להמשיך לפגוע ביציבות של תוניסיה המסתמכת על ענף התיירות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
שוטר סמוך לזירת הפיגוע במפעל "אייר פרודקטס" באזור ליון שבצרפת, יוני 2015. רויטרס
גם עם אמצעי מעקב נרחבים, לא ניתן למנוע כל פיגוע. זירת המתקפה בצרפת, אתמול/רויטרס

על פיגוע ההתאבדות במסגד השיעי בכוויית, שבו נהרגו לפחות 24 בני אדם ויותר מ-200 איש נוספים נפצעו, מיהר הארגון הסוני הקיצוני לקבל אחריות. ואולם, לדאעש אין נוכחות של ממש בנסיכות שבמפרץ הפרסי והצהרה מטעמו אינה מעידה על תשתית של ממש במדינה שיודעת יציבות ביטחונית מאז מלחמת המפרץ הראשונה. הארגון, שמתקשה לשלוט באזורים שבידיו בסוריה, בעיראק ובלוב, מנסה במקביל לזרוע הרס במדינות יציבות יותר במזרח התיכון ולגרום לסכסוך בין הסונים לשיעים שם.

בימים הקרובים ידונו באירופה ובמערב באיום הטרור הגלובלי ובצעדים שיש לנקוט כדי למגר אותו, כפי שקרה אחרי פיגועים גדולים אחרים. בכינוס של האיחוד האירופי בבריסל, שדן בכלל במשבר החוב של יוון, מיהרו ראשי המדינות לגנות את המתקפות שהתקיימו בשלוש יבשות שונות. "הברבריות תמיד תיאלץ להתמודד הדמוקרטיות המאוחדות ביניהן", כתב ראש ממשלת ספרד מריאנו רחוי בטוויטר שלו. "בקרב הזה, על כל האנשים הטובים להתאחד, לא משנה במה הם מאמינים".

זירת פיגוע ההתאבדות במסגד שיעי בכוויית, יוני 2015. רויטרס
לדאעש אין תשתית של ממש במדינה. המסגד השיעי בכוויית שהותקף בפיגוע, אתמול/רויטרס

"התשובה לכך תהיה אחדות גדולה יותר והבהרה כי בברית בין הציביליזציות השונות לא יכול לקרות מצב שבו ניתן יהיה להשתמש לרעה בדת כדי להפריד בינינו", הצהירה היום שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני. המנהיגים צפויים להבטיח כי יגבירו את מאמציהם במלחמה בדאעש ובארגונים קיצוניים נוספים, אך סדרת הפיגועים היום הוכיחה פעם נוספת כי לא ניתן למנוע מכמה אנשים חדורי אידיאולוגיה לתקוף גם אזורים המרוחקים ממוקדי הסכסוך.

ללא פתרון המשברים המתמשכים בעיראק, בסוריה וביתר המזרח התיכון, לארגונים דוגמת דאעש יהיה קל להמשיך ולהסית צעירים לתקוף מדי יעדים במערב ובמדינות אחרות, ולהזכיר להם שבסוריה, למשל, מדי יום נהרגים עשרות בני אדם, שלא זוכים כמעט להתייחסות בוועדות פסגה מפוארות ביבשת הישנה.

(עדכון ראשון: 20:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully