וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דאעש הצליח לפגוע בנקודה הכי רגישה לתוניסאים

28.6.2015 / 9:19

הדמוקרטיה בתוניסיה אמנם פורחת, אך דווקא היא מאפשרת לארגונים קיצוניים להרים ראש ולהכות במקור ההכנסה העיקרי של המדינה: התיירות. איך הפכה תוניסיה לקרקע פורייה עבור עלייתו של דאעש?

צילום: צילומי חובבים שפורסמו באתר "מוזאיק" בתוניסיה, עריכה: גדי וינסטוק

(תיעוד: השניות שאחרי חיסול המחבל בתוניסיה)

פיגוע הטרור בעיירת הנופש סוסה ביום שישי האחרון פגע לתוניסיה בנקודה הכי רגישה וחשובה לכלכלת המדינה - התיירות. אך יש מי שלא יופתע מעליית כוחם של ארגונים סלפיים קיצוניים. במדינה שבה פרץ האביב הערבי - הדמוקרטיה פורחת, אך דווקא היא מאפשרת לארגונים אלו לפעול.

מהפכות האביב הערבי החלו בתוניסיה בדצמבר 2010. בעקבות המהומות ודרישת ההמון לזכויות, לחופש ולדמוקרטיה במדינה, פרצו מהומות דומות בכל רחבי העולם הערבי. התוצאה חד-משמעית: כל המאבקים האחרים כשלו. אנרכיה פרצה במזרח התיכון וארגונים ג'יהאדיסטים משליטים טרור. בסוריה, בעיראק, בלוב ובתימן פרצו מלחמות אזרחים עקובות מדם עם מאבקים אלימים על השלטון. במצרים היה ניסיון לתחילתה של דמוקרטיה אולם גם ניסיון זה דוכא במהפכה שהחזירה את המדינה למשטר רודני. המחאות כשלו גם בבחריין, בערב הסעודית, בסודאן, באלג'יריה, במאוריטניה וברשות הפלסטינית. לעומת זאת, בירדן, במרוקו, בכוויית, בלבנון ובעומאן המחאות גרמו לשינויים חוקתיים

ואולם, רק במקום אחד תוצאות האביב הערבי מורגשות במיוחד - במקום שבו הכול התחיל. תוניסיה שהשלימה את המהפכה ב-2011 ואימצה חוקה חילונית, ליברלית ושוויונית בינואר 2014, הצליחה להפוך לדמוקרטיה משגשגת. באוקטובר האחרון נערכו בתוניסיה בחירות דמוקרטיות ראשונות מאז זכתה המדינה לעצמאות ב-1956. מערכת הבחירות הייתה מופת לדמוקרטיה - בבחירות לפרלמנט זכתה מפלגת "נידא" החילונית, המתונה, המודרנית והפרו-מערבית, ובבחירות הראשונות אי פעם לנשיאות ניצח מנהיג המפלגה - אל-באג'י א-סבסי.

עוד ידיעות מהעולם:
סן פרנסיסקו: פצוע מירי במצעד הגאווה; שני חשודים נעצרו
יוון תקיים משאל עם על הסדר החוב, אירופה סירבה להארכת המו"מ
טרור חוצה גבולות: יותר מ-60 הרוגים בשלוש יבשות שונות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גופות על החוף בפיגוע בסוסה, יום שישי/מערכת וואלה!, צילום מסך

אך לדמוקרטיה יש גם מחיר. רפובליקת ויימאר נבנתה על חוקה מאוד ליברלית ומתקדמת, ובכך אפשרה אנרכיה שהסתיימה בעליית הנאצים לשלטון. בדומה לכך, הדמוקרטיה החדשה של תוניסיה מאפשרת לתנועות הסלפיות בראשות ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) ולאידיאולוגיה שהן מפיצות במסגדים ובמדיה החברתית לפרוח. עלייתו של דאעש מניחה את קיומה של תוניסיה בסכנה.

במהלך 2013 נרצחו בתוניסיה שני פוליטיקאים ליברליים והממשלה הוציאה מחוץ לחוק את התנועה הסלפית המקומית "אנסאר א-שאריעה". החלטה זו הביאה לפרוץ מהומות בין הארגונים הסלפים לכוחות הביטחון בעיר קירואן, שהיא מעוז האיסלאם הסוני הרדיקלי ומושכת אליה קנאי דת רבים מהעולם הערבי. קירואן, שמוכרת כאתר מורשת עולמי של אונסק"ו, הפכה בשנתיים האחרונות לאזור של עימותים בין לוחמים סלפים לבין צבא תוניסיה.

ב-2014 יותר מ-3,000 תוניסאים עזבו את המדינה והצטרפו לדאעש

שלשום הוכיח דאעש את כוחו באזור, כשמחבל רצח 39 בני אדם, רובם תיירים, בפיגוע הקשה בתולדות תוניסיה. המחבל סיף א-דין א-ריזקי, בן 23 שלמד הנדסת חשמל וכונה "אבו יחיא אל-קירואני" גדל והתחנך בקירואן. דאעש קיבל אחריות על הפיגוע, כשפרסם תמונה של המחבל לצד הודעה: "חייל בח'ליפות האיסלאמית, אבו-יחיא אל-קירואני, הצליח לחדור למלונות ולהרוג קרוב ל-40 אנשים, רובם ממדינות שנלחמות במדינה האיסלאמית".

תחת הדמוקרטיה החדשה שמנסה לזקוף ראש בתוניסיה, ביסס עצמו דאעש כארגון הסלפי החזק במדינה ואכן תוניסיה היא יצואנית הלוחמים לדאעש המובילה בעולם. רק בשנת 2014 יותר מ-3,000 ג'יהאדיסטים תוניסאים צעירים עזבו את המדינה והצטרפו לשורות דאעש בעיראק, בסוריה ובלוב השכנה. במקביל, רבבות חברי דאעש נשארים בתוניסיה ושואפים להקים בה מדינה איסלאמית. המסר של דאעש לתומכיו פשוט: "אם אתם לא מסוגלים להגיע למדינה האיסלאמית, תתחמשו עצמאית ותעשו פיגועים במדינות שלכם".

דאעש מצליח להפיץ את מסריו ולייצא את האידיאולוגיה הגי'האדיסטית באמצעות נוכחות בולטת במדיה החברתית. אך יתרה מכך, הוא מצליח באמצעות המדיה לגייס צעירים ולהטיף להם את תורת הארגון, ערכיו ודפוסי פעולתו. אם בעבר נדרשו תומכי דאעש להגיע לעיראק ולסוריה כדי להיות חלק מהארגון, היום המסרים מועברים בפייסבוק, בטוויטר ובוואטסאפ. ולראייה: המחבל התוניסאי הוציא דרכון רק לפני שנתיים, ומעולם לא יצא מגבולות מולדתו.

המחבל מהפיגוע בתוניסיה, יוני 2015. מתוך הדיילי מייל, צילום מסך
"המדינה נמצאת תחת איום". המחבל סיף א-דין א-ריזקי אחרי הפיגוע/צילום מסך, מתוך הדיילי מייל

"המדינה והממשלה נמצאות תחת איום", אמר שלשום הנשיא א-סבסי לאחר הפיגוע. "לא ננצח במלחמה הזו אם לא יהיה שיתוף פעולה ואחדות מצד כולם". הוא התחייב לסגור 80 מסגדים במדינה ש"מפיצים שנאה ומקדמים טרור", לטענתו, וקרא לעזרה מהמערב בהתמודדות מול הטרור.

הטרור שפגע בתוניסיה בשישי האחרון אינו זר למדינה. הארגון הקיצוני מוציא לפועל התקפות טרור נגד הצבא, המשטרה וכוח נאט"ו על בסיס שבועי. מה שהפך את פיגוע הטרור האחרון ליוצא דופן הוא פגיעה ב"בטן הרכה" של המדינה - ענף התיירות שמהווה 15% מהתוצר הלאומי הגולמי של תוניסיה. הפיגוע שלשום היה השני בתוך שלושה חודשים של דאעש באתר תיירות מרכזי. לפני שלושה חודשים ביצעו שלושה חברי הארגון פיגוע במוזיאון הלאומי "בארדו" בבירה תוניס. 22 בני אדם נרצחו, מתוכם 20 תיירים מספרד, מבריטניה, מצרפת, מאיטליה, מפולין, מבלגיה, מאוסטרליה, מיפן ומקולומביה. בחודשים שלאחר מכן, אפריל ומאי, הצטמצמה התיירות בתוניסיה ב-25%. עוד לפני הפיגוע שלשום נרשמה ירידה של 10% בהכנסות מתיירות בקיץ הנוכחי לעומת הקיץ שעבר.

בפיגוע בעיר החוף הציורית סוסה, שמרכזת 36% מאתרי הנופש במדינה, נטבחו 15 בריטים, גרמני, בלגי ואירית. 80 אלף צרפתים, 30 אלף גרמנים ו-20 אלף בריטים בילו בסוף השבוע בתוניסיה. אחרי הפיגוע נפתח גל עזיבה מיידי של רבבות מהם, והמלונות בסוסה נותרו ריקים. עשרות טיסות מתוכננות לתוניסיה מרחבי אירופה במהלך הקיץ הקרוב - בוטלו. בשנה שעברה הגיעו יותר משישה מיליון תיירים לתוניסיה. השנה צפויה ירידה משמעותית של כמות המבקרים. מדובר במכה כלכלית אדירה למדינה והצלחה גדולה לארגון הקיצוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully