וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוון תקיים משאל עם על הסדר החוב, אירופה סירבה להארכת המו"מ

ראש הממשלה ציפראס כינה את ההצעה של בעלי חוב "משפילה". המשאל אמור להתקיים ב-5 ביולי - כמה ימים אחרי שהסדר החוב הנוכחי שלה מסתיים. שרי האוצר של אירופה גינו את ההחלטה: "סוגר את הדלת בפני המשך השיחות"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

יוון תערוך משאל עם ב-5 ביולי על הסדר החוב החדש עם בעלי החוב הזרים – כך הודיע הלילה (שבת) ראש הממשלה אלכסיס ציפראס. בנאום ששודר בטלוויזיה, הוא תיאר את הסדר החוב כ"משפיל" וגינה את נושיה הזרים של יוון על כך שהם דורשים ממנה לנקוט צעדי צנע "בלתי נסבלים".

הפרלמנט באתונה התכנס היום כדי לאשר את ההצעה לקיים משאל עם בנושא, כשבמקביל שרי האוצר של האיחוד, המתכנסים בבריסל, כבר כינו את ההחלטה הזאת "מצערת" וטענו כי בכך יוון "סגרה את הדלת" בפני המשך השיחות. השרים סירבו להאריך את הסדר החוב הנוכחי, שמסתיים ביום שלישי הקרוב - אותו יום שבו עליה לשלם את החוב שלה לקרן המטבע הבינלאומית - עד אחרי משאל העם. "נראה שהמשא ומתן הגיע לסיומו עם הכרזתו של ציפראס", אמר שר האוצר הגרמני וולפגנג שובלה. שרי האוצר הודיעו כבר כי ייפגשו ללא עמיתם מיוון, יאניס ורופקיס, שנמצא גם הוא בבריסל.

ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס בדיון בפרלמנט על משאל העם על הסדר החוב, 27 ביוני 2015. רויטרס
"הצעה משפילה". ראש הממשלה ציפראס בפרלמנט באתונה, היום/רויטרס

לפני דבריו הלילה של ציפראס, דחתה הממשלה את ההצעה שהוגשה על ידי הנציבות האירופית, הבנק המרכזי האירופי וקרן המטבע הבינלאומית בתום שעות של דיונים בבירת בלגיה. אם יוון תפשוט את הרגל, היא עלולה לצאת מגוש האירו, ולכך עלולות להיות השלכות כבדות על אירופה ועל הכלכלה העולמית.

"ההצעות האלו, שבבירור מפרות את החוקים האירופיים ואת הזכויות הבסיסיות לעבודה, לשוויון ולכבוד, מעידות על כך שמטרותיהם של חלק מהשותפים ומהמוסדות הן לא הסכם מעשי, אלא השפלה של עם שלם", אמר הלילה ציפראס בנאומו. "על העם להחליט כשהוא לא נתון לסחיטה", הוסיף.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
אנשים ממתינים בתור לבנק באתונה, יוון, אחרי ההכרזה על משאל עם על הסדר החוב, 27 ביוני 2015. רויטרס
אנשים ממתינים בתור לבנק באתונה, הבוקר/רויטרס

על יוון לשלם חוב של 1.5 מיליארד אירו לקרן המטבע עד 30 ביוני ואילו הייתה מקבלת את ההצעות שהוגשו לה, 15.5 מיליארד אירו היו עוברים לקופתה של אתונה, 1.8 מיליארד מהם באופן מידי. עם זאת, ממשלתו של ציפראס, שעומד בראש מפלגת השמאל הרדיקלי סיריזה, התבקשה לבצע רפורמות כואבות בכלכלה כתנאי להמשך הזרמת המזומנים לאוצר המידלדל של יוון.

המחלוקות העיקריות בין הצדדים נוגעות לסירובה של יוון לבצע קיצוצים בקרנות הפנסיה או במשכורות של המגזר הציבורי. כמו כן, נושיה הזרים של אתונה דורשים ממנה לבטל מענק מיוחד שניתן לפנסיונרים מעוטי הכנסה ולהטיל מע"מ נוסף על תרופות, על חשמל ועל מלונות ומסעדות. נוסף על כך, יוון דורשת התחייבות להקלה בחובות, אולם בעלי החוב שלה מסרבים לכך.

יוון נמצאת במיתון בשש השנים האחרונות ואחרי שניצח בבחירות בחודש ינואר, הבטיח ציפראס להביא לסיומו את משטר הצנע שהונהג במדינה כחלק מהסדר החוב. לטענת מפלגת השלטון, תנאי הסדר החוב הפכו את המדינה לענייה, גרמו לעלייה באבטלה – יותר מ-20% - ונכשלו בהפחתת החוב הלאומי התופח של יוון.

(עדכון ראשון: 17:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully