וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השרים אישרו: ההחלטה על מתווה הגז עוברת לממשלה

הממשלה אישרה להעביר מידיו של שר הכלכלה דרעי את הזכות לפסול את המלצת הממונה על ההגבלים העסקיים, כדי שהממשלה כולה תישא באחריות לצעד. נתניהו: "נחוש לקדם פתרון ריאלי". דיווח לאולפן וואלה!NEWS

צילום: יותם רונן, עריכה: ניר חן

הממשלה אישרה היום (ראשון) בישיבתה השבועית להעביר לידיה את הסמכות להכריע בנוגע למתווה הגז הטבעי. מחר תתכנס מליאת הכנסת לאשר את המהלך. בישיבה בירושלים אישרו השרים לנשל את שר הכלכלה, אריה דרעי, מסמכותו להפעלת סעיף 52 לחוק הממונה על ההגבלים העסקיים. סעיף זה קובע כי במקרה שבו הממונה על ההגבלים העסקיים פוסל מהלך של הממשלה משיקולי תחרות במשק, אולם אותו מהלך מוגדר כחיוני לצורכי הביטחון האסטרטגיים של ישראל, אזי שר הכלכלה ראשי לבטל את החלטתו של הממונה ולהעביר את ההכרעה לידי הממשלה.

"בסוף השבוע אישרנו פה אחד בקבינט את האצת הפיתוח והרחבתם של שדות הגז הטבעי שנתגלו מול חופי ישראל. אני נחוש לקדם פתרון ריאלי שיביא גז למשק הישראלי", אמר בפתח הישיבה ראש הממשלה, בנימין נתניהו. "אני לא אכנע להצעות הפופוליסטיות שישאירו את הגז במעמקי האדמה. כבר ראינו מספיק מדינות שנכנעו ללחצים הללו, והגז נשאר באדמה - אסור לתת לזה לקרות כאן".

עוד בנושא:
4 נעצרו בהפגנת האלפים בתל אביב נגד מתווה הגז
עד אדי הדלק האחרונים: הפעילים שנאבקים על טריליון השקלים שלכם
נתניהו על מתווה הגז: "פתרון ריאלי, לא ניכנע לפופוליזם"

רוה"מ בנימין נתניהו בישיבת הממשלה. אוהד צויגנברג, פול צלמים
"לא אכנע להצעות הפופוליסטיות שישאירו את הגז במעמקי האדמה". נתניהו/פול צלמים, אוהד צויגנברג

במקרה של מתווה הגז, הממונה על ההגבלים העסקיים, דיוויד גילה, כבר הכריז כי הוא רואה במתווה הנוכחי "הסדר כובל", שיאפשר לחברות "דלק" ו"נובל אנרג'י" לבסס מעמד של מונופול בתחום הגז הטבעי. הדרך היחידה לעקוף את התנגדותו של גילה היא להכריז על מתווה הגז כנושא אסטרטגי ואז להפעיל את סעיף 52. אולם בישיבת הקבינט שהתקיימה בשבוע שעבר, דרעי הודיע במפתיע כי אין בכוונתו להפעיל את הסעיף, וביקש שההחלטה על הפעלת הסעיף במקרה הספציפי הזה תוטל על הממשלה כולה ולא עליו באופן אישי.

כמה משותפיו של דרעי לקבינט ביקרו את החלטתו ואמרו כי היא נובעת משיקולים פוליטיים בלבד. בישיבת הקבינט דרעי לא הביע התנגדות למתווה הגז או לעצם ההכרזה עליו כצורך אסטרטגי - הוא רק ביקש שהאחריות הישירה להפעלת סעיף 52 תורחק ממנו. זאת, כדי להדוף טענות מצד הארגונים החברתיים על כך שהוא כביכול "נטש" את האוכלוסיות החלשות במדינה, כפי שמבקרי מתווה הגז ודאי יציירו את ההחלטה בנושא.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ח"כ אריה דרעי, קבינט הדיור, יוני 2015. נועם מושקוביץ
ביקורת מצד שותפיו לקבינט. דרעי/נועם מושקוביץ

הבקשה של דרעי גורמת לתרעומת בממשלה, אבל בינתיים למעט שר אחד - השר להגנת הסביבה, אבי גבאי - אף שר לא הרים את קולו בנושא והביע התנגדות לאופן ההתנהלות סביב הסדר הגז. גם הפרסומים המטרידים שהופיעו בעיתונות בימים האחרונים - חשיפת "כלכליסט" על כך ששר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, החזיק במניות של נובל אנרג'י בשווי כמיליון דולר, וחשיפת "הארץ" כי איש העסקים שלדון אדלסון, בעל העיתון "ישראל היום", שלח מכתב בנושא הגז לראש הממשלה נתניהו - לא גררו תגובות כלשהן משרי הממשלה.

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד דינה זילבר קבעה הבוקר כי אין מניעה שראש הממשלה יעסוק בענייני מדיניות משק הגז. זאת, לאחר שביום שישי האחרון הביעו חברי הכנסת דב חנין (הרשימה המשותפת) וזהבה גלאון (מרצ) תרעומת על הפרסומים. הם פנו ליועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין בבקשה לפסול את נתניהו מלהכריע בעניין הגז, עקב ניגוד עניינים. "הקרבה בין ראש הממשלה לאדלסון והעובדה כי אדלסון תומך בו בפומבי ואף מחזיק בעיתון המזוהה עמו, מעלה חשש כי לראש הממשלה אינטרס ברור בקידום ענייניו של אדלסון ובהיענות לבקשותיו", כתבה גלאון.

שר האנרגיה והתשתיות הלאומיות, יובל שטייניץ, התראיין ביום חמישי האחרון לוואלה!NEWS והדף את טענות מתנגדי המתווה, שאותן הוא תיאר כשקריות. שטייניץ אמר כי בניגוד לטענת הממונה על ההגבלים העסקיים, המתווה המוצע דווקא כן יוביל לשבור את המונופול. בהנחה שלא יהיו הפתעות ורוב חברי הממשלה יתמכו במתווה, ההצבעה על העברת הסמכות להפעלת 52 למליאת הממשלה תעלה בהמשך השבוע להצבעה בכנסת, ואחריה תיסלל הדרך לאישור המתווה, למרות הביקורת הציבורית.

הפגנה נגד מתווה הגז ברחוב מנחם בגין בתל אביב, 27 ביוני 2015. יותם רונן
שוטרים עוצרים את אחד ממשתתפי ההפגנה, אתמול/יותם רונן

אמש השתתפו אלפי בני אדם בהפגנהבתל אביב נגד מתווה הגז הנרקם בין הממשלה לחברות הגז, תחת הכותרת "לא מקבלים הסכמים במחשכים – עוצרים את שוד הגז". המפגינים הניפו שלטים, ובהם הכיתוב "הגז שייך לאזרחים, שרי הממשלה - פודלים של תשובה", וקראו "זו לא תחרות, זאת חזירות". המפגינים התאספו בכיכר הבימה וצעדו לעבר קריית הממשלה, שם התקיים "הייד פארק", אירוע שבמהלכו עלו לנאום אזרחים המתנגדים למתווה. המשטרה עצרה ארבעה מפגינים וממטה מאבק הגז נמסר כי המשטרה פעלה באלימות כלפיהם.

(עדכון ראשון: 7:24)

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully