וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטייניץ: "מתווה הגז הוא כניעה לטייקונים? זה קשקוש"

25.6.2015 / 15:10

בקבינט החל הדיון בנושא הגז. שר האנרגיה והתשתיות דחה את הביקורת על המתווה המסתמן. "בשורה התחתונה, צריך להוציא את הגז מהים", אמר לוואלה!NEWS. ח"כ כבל: "ביבי - הלוביסט מספר 1 של תשובה"

צילום: עומר מאיר, עריכה: מתן חדד

(נתניהו בישיבת הממשלה: "אעשה הכול כדי להוציא את הגז מהאדמה")

בקבינט המדיני-ביטחוני החל אחר הצהריים (חמישי) דיון בנושא המתווה לפירוק מונופול הגז. בשבועיים האחרונים נמתחה ביקורת ציבורית חריפה על כך שדיון בנושא כלכלי קריטי כל כך מתקיים תחת מעטה הסודיות של הקבינט המדיני-ביטחוני, אולם בשיחה עם וואלה!NEWS דחה שר האנרגיה והתשתיות הלאומיות, יובל שטייניץ, את הטענות. "אחרי הדיון בקבינט, שיעסוק כמעט כולו בהיבטים הביטחוניים והמדיניים, אנחנו נפרסם את המתווה, יהיה שימוע ודיון ציבורי, ובסופו של דבר תהיה גם הצבעה בממשלה", טען שטייניץ.

שטייניץ דחה גם את הביקורת על המתווה המסתמן, שבמסגרתו יפורק באופן חלקי המונופול של חברות דלק ונובל אנרג'י. "להגיד שהמתווה לא מפרק את המונופול זו לא ביקורת, זה שקר", אמר שטייניץ. במסגרת המתווה, יצטרכו החברות למכור את מאגרי הגז הקטנים כריש ותנין לגורם שלישי, נובל אנרג'י תמשיך להחזיק במאגרים תמר ולווייתן – אם כי היא תוותר על חלק מהשליטה שלה במאגר תמר – ודלק תשמור על שליטתה במאגר לווייתן.

"אנחנו קובעים שבתוך כמה שנים יהיו בעלים נפרדים ללווייתן, לתמר ולכריש-תנין. היום יש רק בעלים אחד לכולם, ובתוך כמה שנים יהיו שלושה ספקים שיפעלו מול השוק המקומי. זו הדרך היחידה לשבור את המונופול", אמר. שטייניץ, שבמהלך כהונתו כשר האוצר דחף לקידום מסקנות ועדת ששינסקי, שבמרכזן הגדלת המס שישלמו חברות הגז, אמר בשיחה הבוקר כי חלק מהאנשים שתמכו בו במאבק נגד חברות הגז בעניין ששינסקי אומרים עכשיו שהמתווה הזה הוא כניעה לטייקונים. "זה קשקוש", טען שטייניץ. "בוועדת ששינסקי נלחמתי על כך שהציבור ירוויח ובגדול מהגז, אבל אם הגז לא יצא בכלל מהים, הציבור לא יראה מזה שקל. יש לצערי אנשים שמעדיפים שהציבור הישראלי יפסיד עשרות מיליארדים רק כדי לראות את הטייקונים נפגעים".

עוד על סערת הגז:
יחימוביץ': "תשובה ניסה להוריד אותי מהמאבק על הגז"
שטייניץ מנסה לשכנע שהגז האיראני מאיים על ישראל
פעילים הפגינו מחוץ לוועידת האנרגיה: "הגז שלנו בן ערובה"

שר האנרגיה יובל שטייניץ בביקור בתחנת הכוח דליה, 16 ביוני 2015. דוד קורן
"בסופו של דבר תהיה גם הצבעה בממשלה". שטייניץ בסיור בתחנת הכוח דליה, בשבוע שעבר/דוד קורן
"אם אנחנו כאלה פראיירים ועושים כאלה ויתורים לחברות הגז, למה אין פה עוד עשר חברות שמחפשות גז במים הכלכליים שלנו?"

מאז נכנס לתפקידו כשר האנרגיה הפכו המגעים עם חברות הגז על המתווה לתחום העיסוק המרכזי שלו. גם את הביקורת על כך שהמדינה עשתה ויתורים גדולים מדי לחברות הגז הוא דוחה בתוקף: "אם אנחנו כאלה פראיירים ועושים כאלה ויתורים לחברות הגז, למה אין פה עוד עשר חברות גז שמחפשות גז במים הכלכליים שלנו? למה בלבנון, ששם יש פחות גז, ובמצרים ובקפריסין יש חמש חברות בינלאומיות שקודחות, ואילו בישראל אף אחד לא בא? אומרים שעשינו ויתורים לחברות – אבל בפועל, בהתעקשות שלנו על הגבלת המחיר ועל כך שימכרו את המאגרים, דרשנו מהם להסכים לתנאים שלא קיימים בשום מדינה מערבית".

"בשורה התחתונה, אנחנו צריכים להוציא את הגז מהים", הדגיש שטייניץ. "עברו חמש שנים מאז גילוי חלק מהמאגרים, ודבר לא נעשה. בינתיים הציבור הישראלי פשוט מפסיד כסף. ההערכה היא שבמתווה הנוכחי, מדינת ישראל תקבל 150 מיליארד דולר בתקופה של כ-30 שנה. זה יותר מכל הסיוע האמריקני בעשורים האחרונים. זה סכום אדיר שישנה את חייו של האזרח בישראל, אבל כדי להביא אותו, אנחנו צריכים להתחיל להתקדם עם הגז".

מנגד, האשים ח"כ איתן כבל מהמחנה הציוני, כי "אין אזרח או אזרחית ישראלית שלא יודעים שביבי הוא הלוביסט מספר 1 של יצחק תשובה". הוא הוסיף: "זכויות אזרחי ישראל בנושא הגז יוכרעו רק בכנסת. עד שזה יקרה לא נשקוט ולא ננוח. החלטת הקבינט והממשלה היא הבטחה על הקרח". הוא המשיך ותקף את שר התשתיות שטייניץ ואמר כי הטענות שלו הן "לא יותר ממסך עשן המבקש להסתיר את אוזלת ידה והתנהלותה המבישה של הממשלה הנוכחית, כמו גם קודמתה, הן כלפי המשקיעים וביתר שאת כלפי אזרחי ישראל".

במטה מאבק הגז אמרו היום כי "ממשלת ישראל הגישה על מגש של זהב הסדר כניעה, הסדר ביטול עצמי, הסדר מחיקת כל אינטרס ציבורי, בפני טייקוני הגז. מונופול הגז כופף על ברכיהם את ממשלת ישראל והעומד בראשה. הליך ההסדר הוא כל כך סודי שעד עתה כל פרטיו הוסתרו מעיני אזרחי ישראל. ההסכם עם מונופול הגז שנסגר במחשכים, יזכר לדראון עולם כיום שבו השלטון מעל באמון אזרחיו, ומכר את עתידם".

מקווים למכור גז גם לטורקיה

הבוקר נחשף בעיתון "כלכליסט" כי שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, החזיק בשנת 2013 מניות בשווי כמיליון דולר בנובל אנרג'י. קרי פעל כדי לקדם בשנתיים האחרונות עסקאות גז בין ישראל לשכנותיה, מעורבות שנצבעת כעת באור בעייתי לנוכח הפרסום. שטייניץ אמר כי אינו מודע לפרטים הללו והוסיף כי קרי מעולם לא שוחח עמו על הסוגיה. עם זאת, הוא הוסיף כי הממשל האמריקני – לאו דווקא קרי באופן אישי – תומך בכך שהגז הישראלי יהפוך לכלי לחיזוק מעמדה של ישראל באזור, בין השאר באמצעות עסקאות גז עם ירדן, עם מצרים ועם מדינות נוספות.

"יש לזה חשיבות גדולה בהיבט של היחסים עם מצרים ועם ירדן. כבר שנים שאנחנו מנסים ליצוק משמעות כלכלית להסכמי השלום, מנסים ליצור מצב שבו זה ישתלם לאזרח הירדני או המצרי שיש שלום עם ישראל", הסביר שטייניץ. "עכשיו יש הזדמנות. הם צריכים אותנו כדי להוזיל את האנרגיה, אבל לא נוכל לעשות את זה אם לא נפתח את מאגרי הגז. זה אינטרס ישראלי מובהק, ומובן שגם לארצות הברית זה חשוב – לחזק את ציר השלום ישראל-מצרים-ירדן. אם בתוך שלוש-ארבע שנים ירדן תקבל גז מישראל ומחירי החשמל ירדו, ההוצאות של הממשלה שם ירדו, ואנחנו נוכל לתרום ליציבות של ירדן, שמתמודדת עם אתגרים עצומים נגד דאעש, המלחמה בסוריה ועוד".

הפגנות נגד מתווה הגז, יוני 2015. מור שאולי, מערכת וואלה! NEWS
"להגיד שהמתווה לא מפרק את המונופול זו לא ביקורת, זה שקר". הפגנה נגד מתווה הגז, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, מור שאולי

בימים האחרונים חודשו גם המגעים לקראת הסכם פיוס בין ישראל לטורקיה, ונראה כי גם בשיחות הללו יש לגז הטבעי תפקיד חשוב, שכן דרישות האנרגיה של כלכלת טורקיה הולכות וגדלות בשנים האחרונות. "אנחנו מקווים שאם טורקיה תתמתן, והיחסים קצת יפשירו, נוכל גם למכור גז לטורקיה", אמר שטייניץ. "זה משהו שעומד על הפרק, אבל זה דורש קודם כול שתהיה מוכנות אמיתית מהצד הטורקי לנורמליזציה של היחסים".

בהכנת הידיעה השתתפה דנה ירקצי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully