וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פעילים הפגינו מחוץ לוועידת האנרגיה: "הגז שלנו בן ערובה"

26.5.2015 / 12:21

עשרות מחו על המתווה המסתמן לפירוק מונופול הגז, שבגינו התפטר הממונה על רשות ההגבלים העסקיים. גילה דיבר בוועידה: "המתווה החדש לא יביא לתחרות". כחלון הוציא עצמו ממעגל מקבלי ההחלטות בעניין הגז. ריאיון לאולפן וואלה!NEWS

צילום: דוד קורן, עריכה: ניר חן.

(נתניהו על פרישת גילה: "אנחנו הולכים קדימה")

יום לאחר הודעתו הדרמטית של הממונה על רשות ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, על התפטרותו, הגיעו היום (שלישי) עשרות פעילים חברתיים אל הוועידה הלאומית של המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה במלון הילטון בתל אביב למחות על מה שהם מכנים "שוד הגז הלאומי", ואי ייצוג האינטרסים של הציבור בנושא. המפגינים קראו קריאות "תשובה חזיר את הגז תחזיר", "זו לא תחרות, זו חזירות" ו"משה כחלון, תתעורר".

המפגינים קראו לבאי הכנס, ובהם שר התשתיות הנכנס, יובל שטייניץ, ראש המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' יוג'ין קנדל, ובכירים בתחום הגז ובכירים בחברות הממשלתיות, כמו הממונה על התקציבים באוצר, אמיר הלוי, ויו"ר המכון הישראלי לאנרגיה, יוסי רוזן, להגן על האינטרס הציבורי. "שר האנרגיה והתשתיות נמצא בפנים בכנס. הוא צריך לדעת שהוא דואג לאינטרס הציבור ולא לאינטרס של הטייקונים". אמרה גלי פרוינד, מהפעילות שהגיעו להפגין. "כולם מדברים על רגולציה כאילו זאת טעות. היא אמורה להגן על כולנו, אך הבעיה היא שיש אנשים שלוקחים את הגז שלנו בן ערובה".

עוד על התפטרות גילה:
התנועה לאיכות השלטון: "התפטרות גילה - אות קלון לנתניהו"
שוק ההון על התפטרות גילה: "השוק כבר הבין לאן הולך משק הגז"

הפגנה נגד גזל הגז ובעקבות התפטרות דיויד גילה, מלון הילטון, ת"א, מאי 2015. דרור עינב
"זו לא תחרות, זו חזירות". ההפגנה מחוץ למלון הילטון בתל אביב/דרור עינב

גיא גלוברמן, ממובילי תנועת הסטודנטים "ישראל – 2050" לשינוי כלכלי חברתי, הפגין אף הוא מחוץ לוועידה ואמר כי התפטרותו של גילה היא אירוע חריג וחסר תקדים. "רגולטור כמו דיויד גילה החליט שהוא לא יכול באמת לייצג את עמדת הציבור ואת האינטרסים של הציבור הרחב. הוא בעצם אמר 'אני שבוי במערכת שלא נותנת להתקדם'. נציגי הציבור לא משרתים את הציבור, אלא את האינטרסים של עצמם או של קבוצות לחץ. מה שקרה אתמול הוא שגילה 'אמר אני פעלתי בשבילכם, והגיעו מים עד נפש'".

דיויד גילה בוועידת האנרגיה ה-7, הילטו תל אביב, מאי 2015. דרור עינב
"משוכנע שמשרדי הממשלה יקבלו את המתווה הנוכחי גם במחיר של פגיעה בציבור". דיויד גילה בוועידת האנרגיה, היום/דרור עינב

גילה הודיע אתמול לשר הכלכלה הנכנס, אריה דרעי, על התפטרותו לאחר ארבע שנים וחצי בתפקידו. זאת בשל התנגדותו להסכם הפשרה שהממשלה מתכוונת לאמץ בנושא פירוק מונופול הגז הטבעי של החברות דלק ונובל אנרג'י. גילה סבור כי יש לפצל את שיווק הגז בישראל בין חמישה או שישה משווקים מתחרים. בפברואר האחרון הוצג מתווה משותף שגיבשו הממשלה ורשות ההגבלים העסקיים לפירוק מלא של מונופול הגז, אך בממשלה אימצו בסופו של דבר מתווה במסגרתו השיווק ייעשה על ידי שלושה משווקים שאינם בלתי-תלויים. המתווה החדש, לדברי גילה, רק ינציח את מונופול הגז בישראל וימנע תחרות בשוק ויכבול את ידיו מלבצע את עבודתו. ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אתמול להתפטרות ואמר: "גילה היה היחיד שהתנגד למתווה גורמי המקצוע. חוץ ממנו תומכים במתווה, שבכוחו לממש את המתנה שקיבלנו מהטבע".

"רוצים גם גז וגם תחרות"

גילה עצמו הגיע היום לוועידה והתייחס להתפטרותו ולהסתייגויותיו מהמתווה החדש. "אני משוכנע שמשרדי הממשלה יקבלו את המתווה הנוכחי גם במחיר של פגיעה בציבור, וזאת הסיבה העיקרית שאני עוזב", אמר גילה. "הודעתי לשר הכלכלה שאני עוזב בסוף אוגוסט, והסיבה לעזיבתי היא הפגיעה בעצמאות של הרשות ההגבלים העסקיים". הוא הסביר כי ברשות ניסו להגיע למתווה שיביא לתחרות וגם למנוע את האיום של החברות לא לפתח את מאגר "לווייתן" אם הסוגיה תגיע לבית המשפט. "לאחר שלמדתי את הערות הציבור, הרגשתי שהאחריות שמוטלת עליי למען הצרכן לא מאפשרת לי לחתום על הצו המוסכם", ציין. "טיוטת הצו המסכם לא הייתה מביאה לתחרות. אי הגשה של הצו המוסכם לבית המשפט הייתה ההחלטה הנכונה".

לדבריו, גם המתווה המקורי שהתקבל בפברואר היה רחוק מלהיות מושלם, אולם הוא הסכים לו משום שהוא מבין את החששות של המשרדים הממשלתיים בפן הכלכלי, האסטרטגי והמדיני. "כולם יודעים שמבחינה תחרותית לשלושת המאגרים היו צריכים להיות שלושה מפעילים. המתווה הזה היה מאוזן, הביא לתחרות, ונובל הייתה ממשיכה להיות הבעלים של שני המאגרים. המתווה החדש לא יביא לתחרות", קבע. "נובל תמשיך להחזיק ב-25% במאגר 'תמר', ויהיו לה אחוזים גם ב'לווייתן'. היא תהיה שותפה במשא ומתן המסחרי עם כל הלקוחות, מה שאומר ש'תמר' לא תרצה להתחרות ב'לווייתן'.
לאורך כל הדרך דרשנו מהצדדים תחרות. המונופול אמר לנו 'תחליטו, או גז או תחרות'. רצינו לומר לו שאנחנו רוצים גם גז וגם תחרות. זו הדרך היחידה והיעילה להורדת מחירים".

שר האנרגיה יובל שטייניץ, הילטון תל אביב, מאי 2015. דרור עינב
"הכיוון הכללי נראה לי שקול ואחראי". שטייניץ בוועידת האנרגיה, היום/דרור עינב

השר שטייניץ פתח את ועידת האנרגיה והתייחס למחלוקת במתווה פירוק המונופול. לדבריו, הוא עדיין לומד את פרטי המתווה, אך ממבט ראשון הוא מגדיר אותו טוב לציבור. "ישנם נציגים מקצועיים ביותר במתווה. מההתבוננות הראשונה שלי הכיוון הכללי נראה לי שקול ואחראי, והעבודה נראית רצינית ביותר. ייתכן שבנושא כזה או אחר אחליט להכניס שינויים אחרים. אקבל את החלטתי בשבועות הקרובים". בנוגע לנושא הרגולציה והתחרות, טען שטייניץ כי המתווה החדש אמור להביא לתחרות משולבת בין מאגרי הגז. "אני משוכנע שהמתווה של הגורמים הללו טוב יותר ובר-ביצוע מתחרות בדואופול שלא ברור אם תעבוד. תחרות בין שלושה גורמים עדיפה על פני מתווה אחר".

בתוך כך, הודיע שר האוצר משה כחלון כי בכוונתו להימנע מעיסוק בנושא משק הגז, והוא לא ישב במעגל מקבלי ההחלטות. כחלון נימק זאת בחברותו ארוכת השנים עם קובי מימון, שמחזיק ב-30% ממאגר הגז "תמר", וסמכויותיו בנושא יועברו לראש הממשלה. "אני סמוך ובטוח כי הגורמים המקצועיים מכל משרדי הממשלה ימשיכו להוביל את הצוות עד למציאת מתווה הולם ונכון לטובת הציבור בישראל", מסר כחלון.

לפניות לכתבת: danayark@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully