וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו על מתווה הגז: "פתרון ריאלי, לא ניכנע לפופוליזם"

26.6.2015 / 0:17

ראש הממשלה התייחס להעברת המתווה לפירוק המונופול על הגז לאישור הממשלה אחרי סירובו של דרעי לאשרו בקבינט. "ראיתי מספיק מדינות שבהן הגז נשאר מתחת לאדמה. זה לא יקרה פה". דרעי: "ראוי שההכרעה תתקבל על ידי הממשלה כולה"

צילום: עומר מאיר, עריכה: מתן חדד

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אמש (חמישי) לדיון שהתקיים בקבינט המדיני-ביטחוני על מתווה לפירוק מונופול הגז, שבסופו נקבע כי יעבור לאישורה של הממשלה בעוד כשבועיים. נתניהו, שאמר את הדברים במהלך טקס לסיום קורס טיס בבסיס חצרים, טען כי זה "פתרון ריאלי ולא פתרון פופוליסטי שישאיר את הגז במעמקי האדמה".

לדבריו, "אישרנו היום בקבינט פה אחד את האצת הפיתוח וההרחבה של שדות הגז הטבעי שנתגלו בישראל וזאת משיקולי ביטחון ויחסי החוץ של מדינת ישראל. ראש הממשלה עוד הוסיף כי "אנחנו מקדמים פתרון ריאלי שיביא גז טבעי למשק הישראלי ולא פתרון פופוליסטי שישאיר את הגז במעמקי האדמה".

נתניהו המשיך וטען כי "אני כבר ראיתי מספיק מדינות שנכנעו לפופוליזם והגז נשאר מתחת לאדמה או מתחת למעמקי הים. זה לא יקרה פה. המתווה הזה מפרק את המונופול, הוא יכניס בעשורים הקרובים מאות מיליוני שקלים לחינוך, לרווחה, לבריאות, לכל אזרחי ישראל". לטענתו, "אחרי שנים של דיונים, אחרי שנים של ויכוחים אני בטוח שזה הפתרון הנבון, הפתרון הנכון והפתרון הנדרש לכלל אזרחי המדינה".

לקריאה נוספת בנושא
דרעי סירב לחתום, ההחלטה על מתווה הגז תעבור לממשלה
שטייניץ: "מתווה הגז הוא כניעה לטייקונים? זה קשקוש"

ראש הממשלה בטקס סיום קורס טיס, 25 ביוני 2015. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו בטקס סיום קורס טיס בבסיס חצרים, אתמול/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

לפי המתווה יפורק באופן חלקי המונופול של חברות דלק ונובל אנרג'י. כמו כן, במסגרת המתווה, יצטרכו החברות למכור את מאגרי הגז הקטנים כריש ותנין לגורם שלישי, נובל אנרג'י תמשיך להחזיק במאגרים תמר ולווייתן – אם כי היא תוותר על חלק מהשליטה שלה במאגר תמר – ודלק תשמור על שליטתה במאגר לווייתן.

הדיון הועבר לאישור הממשלה אחרי ששר הכלכלה אריה דרעי סירב להפעיל את הסעיף שמאפשר לעקוף את הממונה על ההגבלים העסקיים. לטענתו, זה נבע מכך ש"מדובר בהחלטה בעלת השלכות ביטחוניות וכלכליות עצומות". מיועץ התקשורת שלו נמסר כי "לאחר שהשר דרעי שמע בישיבת הקבינט את כל הגורמים הביטחוניים והמדיניים ושאר הגורמים המקצועיים, הוא החליט שהחלטה תקדימית להפעלת סעיף 52 צריכה לקבל הממשלה באישור הכנסת. מדובר בהחלטה בעלת השלכות ביטחוניות וכלכליות עצומות ולכן ראוי שהיא תתקבל על ידי הממשלה כולה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שר הכלכלה דרעי/מערכת וואלה!, צילום מסך

החלטתו של דרעי עוררה את זעמם של המשתתפים האחרים בישיבה, שכן הוא לא התנגד לעצם הצורך בהפעלת הסעיף, צורך שכל השרים הסכימו לגבי חשיבותו. הוא ביקש שהאחריות הרשמית להפעלת הסעיף לא תיפול עליו, אלא תועבר לאחריותה של כל הממשלה.

הרצוג לאדלשטיין: להעביר הדיון לכנסת

במקביל, יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג (המחנה הציוני) מוביל מהלך מתואם של האופוזיציה להעברת הדיון בנושא מתווה הגז למליאת הכנסת. הרצוג שלח הערב פנייה דחופה ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין בשם כל ראשי מפלגות האופוזיציה ובתיאום עמם.

בפנייה המשותפת - שעליה חתומים הרצוג, יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד, יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה, יו"ר ישראל ביתנו ח"כ ליברמן ויו"ר מרצ זהבה גלאון - הם דורשים להביא את הדיון בנושא הגז בדחיפות למליאת הכנסת ולא להשאירו להחלטת הקבינט והממשלה.

מלשכת ראש הממשלכה נמסר אחרי העברת הדיון במתווה הגז לממשלה: "הקבינט המדיני-ביטחוני אישר פה אחד שבעת הנוכחית יש חשיבות מכרעת לקידום מהיר של פיתוח והרחבת שדות הגז הטבעי שהתגלו מול חופי ישראל משיקולי ביטחון המדינה ויחסי החוץ של מדינת ישראל". עוד נמסר כי "בנוסף לכך אימץ הקבינט את הצעתו של שר הכלכלה להעביר את סמכותו להפעלת סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים לאישור מליאת הממשלה. המתווה יפורסם בימים הקרובים ויובא לשימוע בפני הציבור".

שרת המשפטים איילת שקד, חברת הקבינט, כתבה בדף הפייסבוק שלה: "בסיום הדיון בקבינט, כל חברי הקבינט הסכימו פה אחד שהוצאת הגז מקרקעית הים הוא אינטרס מדיני, בטחוני וכלכלי ממעלה ראשונה. הממשלה בעוד כחודש תצביע על המתווה כולו. אני רוצה לשבח את השר שטייניץ שהביא להסדר עם חברות הגז. על אף שההסדר אינו מושלם, הוא טוב לאזרחי מדינת ישראל ומשרת את האינטרסים הגיאו-פוליטיים שלנו במזרח התיכון ובעולם כולו".

פאנל בנושא יהדות וציונות במרכז רבין בתל אביב, 29 במאי 2015. ניב אהרונסון
"ההסדר טוב לאזרחי מדינת ישראל". השרה איילת שקד/ניב אהרונסון

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת), אחד המתנגדים הבולטים למתווה, מסר בתגובה למהלך של השר דרעי: "הוא לא רצה לעמוד לבדו במרכז ועדת החקירה שתחקור בעתיד את שוד הגז והוא צודק". לדבריו, "לא נאפשר לראש הממשלה להעביר בחשכה את משאבי הגז של ישראל לידי קומץ טייקונים. אני קורא לציבור לצאת למאבק. כמו שעשינו בפעמים הקודמות, כשכפינו על הממשלה את המיסוי על הגז והגבלות על הייצוא, כך גם בסיבוב הנוכחי לא נוותר על מה ששייך לנו ולא נוותר על עתידנו.

ח"כ חנין עוד הוסיף כי "אני קורא לציבור למחות על גזילת נכסיו, מהלך עם משמעויות כלכליות, חברתיות, וסביבתיות-בריאותיות עצומות שהשלכותיו ילוו אותנו עוד שנים ארוכות. אני קורא לציבור להשמיע קול ולעצור מיד את מתווה הכניעה. אישור הקבינט את מתווה הכניעה לטייקוני הגז - לא סוף הדרך אלא יריית הפתיחה למאבק הציבורי נגד שוד הגז הגדול".

עמרי בללי, שמנהל את המאבק בנושא מטעם ארגון "מגמה ירוקה", מסר בתגובה כי "הבלגן שחגג בישיבת הקבינט ממחיש את קלות הדעת בהליך קבלת החלטה, שעתידה לחרוץ את גורלה של כלכלת המדינה ולהשפיע על כל בית בישראל". לדבריו, "אני מקווה שהעובדה כי הקבינט לא הצליח להכרעה בסוגית הגז תוביל לחשיבה מחודשת תוך מעורבות ושקיפות ציבורית. זהו צעד בכיוון הנכון וחובתו של דרעי לעמוד בלחצים שחברות הגז מפעילות על מנת להגן על הציבור שנותר שקוף. זוהי גם שעתנו להשמיע את קולנו רגע לפני שיתבצע כאן שוד שלא ראתה כמו מדינת ישראל מתווה הממשלה לניהול משק הגז נושא עמו בשורה מרה לעם ישראל".

(עדכון ראשון: 20:02)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully