וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרעי סירב לחתום, ההחלטה על מתווה הגז תעבור לממשלה

בתום דיון בקבינט, הודיע שר הכלכלה כי לא יפעיל את הסעיף שמאפשר לעקוף את הממונה על ההגבלים העסקיים כדי שהאחריות כולה תעבור לממשלה. השרים זעמו. הדיון יעבור להכרעת הממשלה בעוד כשבועיים

צילום: עומר מאיר, עריכה: מתן חדד

.

הדיון בקבינט המדיני-ביטחוני בנושא המתווה לפירוק מונופול הגז הסתיים היום (חמישי) ללא הכרעה. בתום הישיבה הבהיר שר הכלכלה אריה דרעי כי הוא לא מתכוון להפעיל את הסעיף שמאפשר לעקוף את הממונה על ההגבלים העסקיים במקרה של סיכון ביטחוני שגובר על שיקולי התחרות במשק. הדיון יעבור להחלטת הממשלה בעוד כשבועיים.

החלטתו של דרעי עוררה את זעמם של המשתתפים האחרים בישיבה, שכן הוא לא התנגד לעצם הצורך בהפעלת הסעיף, צורך שכל השרים הסכימו לגבי חשיבותו. הוא ביקש שהאחריות הרשמית להפעלת הסעיף לא תיפול עליו, אלא תועבר לאחריותה של כל הממשלה.

מלשכת ראש הממשלכה נמסר: "הקבינט המדיני-ביטחוני אישר פה אחד שבעת הנוכחית יש חשיבות מכרעת לקידום מהיר של פיתוח והרחבת שדות הגז הטבעי שהתגלו מול חופי ישראל משיקולי ביטחון המדינה ויחסי החוץ של מדינת ישראל". עוד נמסר כי "בנוסף לכך אימץ הקבינט את הצעתו של שר הכלכלה להעביר את סמכותו להפעלת סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים לאישור מליאת הממשלה. המתווה יפורסם בימים הקרובים ויובא לשימוע בפני הציבור".

שרת המשפטים איילת שקד, שחברה בקבינט, כתבה בדף הפייסבוק שלה: "בסיום הדיון בקבינט, כל חברי הקבינט הסכימו פה אחד שהוצאת הגז מקרקעית הים הוא אינטרס מדיני, בטחוני וכלכלי ממעלה ראשונה. הממשלה בעוד כחודש תצביע על המתווה כולו. אני רוצה לשבח את השר שטייניץ שהביא להסדר עם חברות הגז. על אף שההסדר אינו מושלם, הוא טוב לאזרחי מדינת ישראל ומשרת את האינטרסים הגיאו-פוליטיים שלנו במזרח התיכון ובעולם כולו".

לקריאה נוספת בנושא
שטייניץ: "מתווה הגז הוא כניעה לטייקונים? זה קשקוש"

בנימין נתניהו, אריה דרעי. ראובן קסטרו, יואב דודקביץ', עיבוד תמונה
ראש הממשלה נתניהו ושר הכלכלה דרעי/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו, יואב דודקביץ'

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת), אחד המתנגדים הבולטים למתווה, מסר בתגובה למהלך של השר דרעי: "הוא לא רצה לעמוד לבדו במרכז ועדת החקירה שתחקור בעתיד את שוד הגז והוא צודק". לדבריו, "לא נאפשר לראש הממשלה להעביר בחשכה את משאבי הגז של ישראל לידי קומץ טייקונים. אני קורא לציבור לצאת למאבק. כמו שעשינו בפעמים הקודמות, כשכפינו על הממשלה את המיסוי על הגז והגבלות על הייצוא, כך גם בסיבוב הנוכחי לא נוותר על מה ששייך לנו ולא נוותר על עתידנו.

ח"כ חנין עוד הוסיף כי "אני קורא לציבור למחות על גזילת נכסיו, מהלך עם משמעויות כלכליות, חברתיות, וסביבתיות-בריאותיות עצומות שהשלכותיו ילוו אותנו עוד שנים ארוכות. אני קורא לציבור להשמיע קול ולעצור מיד את מתווה הכניעה. אישור הקבינט את מתווה הכניעה לטייקוני הגז - לא סוף הדרך אלא יריית הפתיחה למאבק הציבורי נגד שוד הגז הגדול".

עמרי בללי, שמנהל את המאבק בנושא מטעם ארגון "מגמה ירוקה", מסר בתגובה כי "הבלגן שחגג בישיבת הקבינט ממחיש את קלות הדעת בהליך קבלת החלטה, שעתידה לחרוץ את גורלה של כלכלת המדינה ולהשפיע על כל בית בישראל". לדבריו, "אני מקווה שהעובדה כי הקבינט לא הצליח להכרעה בסוגית הגז תוביל לחשיבה מחודשת תוך מעורבות ושקיפות ציבורית. זהו צעד בכיוון הנכון וחובתו של דרעי לעמוד בלחצים שחברות הגז מפעילות על מנת להגן על הציבור שנותר שקוף. זוהי גם שעתנו להשמיע את קולנו רגע לפני שיתבצע כאן שוד שלא ראתה כמו מדינת ישראל מתווה הממשלה לניהול משק הגז נושא עמו בשורה מרה לעם ישראל".

ח"כ דב חנין בוועדת החינוך, יוני 2015. מור שאולי
"לא נאפשר לראש הממשלה להעביר בחשכה את משאבי הגז". ח"כ חנין/מור שאולי

לפי המתווה, שטרם אושר, יפורק באופן חלקי המונופול של חברות דלק ונובל אנרג'י. כמו כן, במסגרת המתווה, יצטרכו החברות למכור את מאגרי הגז הקטנים כריש ותנין לגורם שלישי, נובל אנרג'י תמשיך להחזיק במאגרים תמר ולווייתן – אם כי היא תוותר על חלק מהשליטה שלה במאגר תמר – ודלק תשמור על שליטתה במאגר לווייתן.

בשבועיים האחרונים נמתחה ביקורת ציבורית חריפה על כך שדיון בנושא כלכלי קריטי כל כך מתקיים תחת מעטה הסודיות של הקבינט המדיני-ביטחוני, אולם בשיחה הבוקר עם וואלה!NEWS דחה שר האנרגיה והתשתיות הלאומיות, יובל שטייניץ, את הטענות. "אחרי הדיון בקבינט, שיעסוק כמעט כולו בהיבטים הביטחוניים והמדיניים, אנחנו נפרסם את המתווה, יהיה שימוע ודיון ציבורי, ובסופו של דבר תהיה גם הצבעה בממשלה", טען שטייניץ.

השר יובל שטייניץ בתחנת הכוח דליה סמוך לקיבוץ כפר מנחם, יוני 2015. צילום מסך, דוד קורן
שטייניץ בסיור בתחנת הכוח דליה, בשבוע שעבר/דוד קורן, צילום מסך

מאז נכנס לתפקידו כשר האנרגיה הפכו המגעים עם חברות הגז על המתווה לתחום העיסוק המרכזי שלו. גם את הביקורת על כך שהמדינה עשתה ויתורים גדולים מדי לחברות הגז הוא דוחה בתוקף: "אם אנחנו כאלה פראיירים ועושים כאלה ויתורים לחברות הגז, למה אין פה עוד עשר חברות גז שמחפשות גז במים הכלכליים שלנו? למה בלבנון, ששם יש פחות גז, ובמצרים ובקפריסין יש חמש חברות בינלאומיות שקודחות, ואילו בישראל אף אחד לא בא? אומרים שעשינו ויתורים לחברות – אבל בפועל, בהתעקשות שלנו על הגבלת המחיר ועל כך שימכרו את המאגרים, דרשנו מהם להסכים לתנאים שלא קיימים בשום מדינה מערבית".

"בשורה התחתונה, אנחנו צריכים להוציא את הגז מהים", הדגיש שטייניץ. "עברו חמש שנים מאז גילוי חלק מהמאגרים, ודבר לא נעשה. בינתיים הציבור הישראלי פשוט מפסיד כסף. ההערכה היא שבמתווה הנוכחי, מדינת ישראל תקבל 150 מיליארד דולר בתקופה של כ-30 שנה. זה יותר מכל הסיוע האמריקני בעשורים האחרונים. זה סכום אדיר שישנה את חייו של האזרח בישראל, אבל כדי להביא אותו, אנחנו צריכים להתחיל להתקדם עם הגז".

מנגד, האשים ח"כ איתן כבל מהמחנה הציוני, כי "אין אזרח או אזרחית ישראלית שלא יודעים שביבי הוא הלוביסט מספר 1 של יצחק תשובה". הוא הוסיף: "זכויות אזרחי ישראל בנושא הגז יוכרעו רק בכנסת. עד שזה יקרה לא נשקוט ולא ננוח. החלטת הקבינט והממשלה היא הבטחה על הקרח". הוא המשיך ותקף את שר התשתיות שטייניץ ואמר כי הטענות שלו הן "לא יותר ממסך עשן המבקש להסתיר את אוזלת ידה והתנהלותה המבישה של הממשלה הנוכחית, כמו גם קודמתה, הן כלפי המשקיעים וביתר שאת כלפי אזרחי ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully