וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

4 נעצרו בהפגנת האלפים בתל אביב נגד מתווה הגז

27.6.2015 / 23:20

ערב ההצבעה בממשלה, אלפים מחו נגד ההסכם המתגבש וחסמו כבישים מרכזיים לסירוגין. כוחות המשטרה נערכו עם אמצעים לפיזור הפגנות, אולי לא נרשמו עימותים. "הקרב הוא לא רק על הגז, אלא על הדמוקרטיה הישראלית"

צילום: דנה ירקצי, יותם רונן עריכה: מתן חדד

ארבעה בני אדם נעצרו הלילה (ראשון), במסגרת הפגנה בתל אביב בהשתתפות אלפים נגד מתווה הגז הנרקם בין הממשלה לחברות הגז, תחת הכותרת "לא מקבלים הסכמים במחשכים – עוצרים את שוד הגז". המפגינים הניפו שלטים, ובהם הכיתוב "הגז שייך לאזרחים, שרי הממשלה - פודלים של תשובה", וקראו "זו לא תחרות, זאת חזירות". המפגינים התאספו בכיכר הבימה וצעדו לעבר קריית הממשלה, שם התקיים "הייד פארק", אירוע שבמהלכו עלו לנאום אזרחים המתנגדים למתווה. ממטה מאבק הגז נמסר כי המשטרה פעלה באלימות כלפי המפגינים.

המפגינים חסמו צומת הרחובות יצחק שדה והמסגר, ונהדפו על ידי המשטרה כשניסו לחסום גם את איילון. כמו כן, כמה מפגינים נעצרו. במשטרה נערכו לפנותם באמצעות נתזים, סוסים ופרשים, אולם לא נרשמו עימותים בין הצדדים.

מהמשטרה נמסר: "משטרת ישראל מאשרת קיומן של מחאות כיאה למדינה דמוקרטית ואף מלווה את המשתתפים על מנת לספק את הביטחון והבטיחות הנדרשים. אלא שמספר מפגינים בחרו לחסום כבישים, להפר את הסדר הציבורי, לא נשמעו לבקשות השוטרים ואף דחפו ותקפו שוטרים. בעקבות הפרות הסדר החלו השוטרים לעצור את המתפרעים".

לקריאה נוספת:
דרעי סירב לחתום, ההחלטה על מתווה הגז תעבור לממשלה
שטייניץ: "מתווה הגז הוא כניעה לטייקונים? זה קשקוש"
נתניהו על מתווה הגז: "פתרון ריאלי, לא ניכנע לפופוליזם"

הפגנה נגד מתווה הגז ברחוב מנחם בגין בתל אביב, 27 ביוני 2015. יותם רונן
המפגינים נעצרו לאחר שניסו לחסום את איילון/יותם רונן

אור-לי ברלב, ממובילות המחאה וחברת מטה המאבק, התייחסה להתנגדותו של שר הכלכלה אריה דרעי לחתום על המתווה במסגרת הקבינט המדיני-ביטחוני. "עשית צעד חכם ונכון ושלחת מסר לכולם שמשהו כאן לא בסדר. זה אמנם בכיוון הנכון, אבל זה לא מספיק. אתה צריך להמשיך. הבטחת לשרת את השקופים. רוצה להיות מנהיג חברתי אמיתי? תוודא שהדיון על המונופול מגיע לכנסת – ותצביע נגד המתווה", אמרה. המפגינים קראו בקול: "לא חותמים". אחד המפגינים הוסיף: "אנחנו רוצים תחרות ושחקנים רבים בשוק הגז הטבעי. רק אז נבטיח מחיר סביר".

המפגינים קראו קריאות נגד שר האוצר משה כחלון: "נבחרת על בסיס ההבטחות החברתיות שלך, הבחירה שלך לא מקובלת עלינו. במבחן הראשון שלך נכשלת, מי שבורח מהדאגה לכלל האזרחים, מי שמפקיר אותנו למונופול הגז – חברתי הוא לא".

עוד באותו נושא

עד אדי הדלק האחרונים: הפעילים שנאבקים על טריליון השקלים שלכם

לכתבה המלאה
אלפים צועדים בתל אביב נגד מתווה הגז, 26 ביוני 2015. יותם רונן
דורשים דיון פתוח בכנסת על מתווה הגז. ההפגנה בתל אביב, הערב/יותם רונן

על ראש הממשלה אמרו המפגינים: "נתניהו, אתה לוביסט של ברוני הגז. נפגש עם תשובה, עם פוליטיקאים שיש להם מניות בחברות הגז. אתה נפגש עם הטייקון שלדון אדלסון, שמקדם את חברת 'נובל אנרג'י' ונמצא בימים אלו בארץ. מעלת באמון אזרחי ישראל".

מלבד ברלב, נאמו במהלך ההפגנה כמה מומחים וחברי מטה המאבק. בין הנואמים: הגיאולוג יוסי לנגוצקי, אבי תגליות הגז; נחום גוטנג, כלכלן הפורום המשפטי למען ארץ ישראל; ולי פרוינד, נציגת "מגמה ירוקה".

המפגינים דורשים שקיפות בתהליך קבלת ההחלטות, לרבות חשיפת כל פרטי מתווה קנדל לרגולציה במשק הגז ופירוט הפגישות שנעשו בין פוליטיקאים לנציגי חברות הגז ותוכניהן. עוד הם דורשים להקים ועדה ציבורית לקביעת עתיד משק הגז ודיון פתוח בכנסת על הסדרת הפיקוח. כמו כן, המטה מתנגד לפתיחת הסכמי ייצוא הגז, דורש פיקוח מחירים וקורא להקים באופן מידי צינור גז שני מהמאגר "תמר" וזאת במימון החברות ולא של הממשלה.

כ-300 בני אדם מפגינים בתל אביב נגד מתווה הגז. יותם רונן
"רוצים תחרות". ההפגנה בתל אביב, הערב/יותם רונן
"אם רק היו לנו מנהיגים שחושבים עלינו, היה אפשר לעשות כאן מהפך כלכלי חברתי שכמוהו העולם עוד לא ראה"

לנגוצקי, יזם קידוחי הגז בים התיכון, תקף בנאומו את החלטת הממשלה: "זהו רגע דרמטי. זוהי אבן דרך היסטורית בתולדות הדמוקרטיה, הכלכלה והביטחון האנרגטי של ישראל. ביטחון המדינה ורווחת הציבור הם שעומדים אל מול החמדנות החזירית של מונופול הגז, שהצליח לכופף את ממשלת ישראל ולהשתלט לשנים רבות על שוק הגז. זאת, באמצעות מסע רווי בהטעיות, מידע שקרי ואיומים".

לדבריו, ייתכן כי תהליך קבלת ההחלטות בנושא לא היה כשר. "החלטות הממשלה בנושא הגז לאורך השנים הן בלתי מתקבלת על הדעת. בל נופתע אם נראה בעתיד לבוא אם חלק מאותם אנשים שקיבלו החלטות בלתי סבירות ומקוממות אלה, מועסקים בחברות הגז", אמר.

כ-300 בני אדם מפגינים בתל אביב נגד מתווה הגז. יותם רונן
"זו לא תחרות, זו חזירות". ההפגנה בתל אביב, הערב/יותם רונן

מור גלבוע, מנכ"ל מגמה ירוקה, נאם במהלך הההפגנה: "כבר שלוש שנים שאנחנו במגמה ירוקה נלחמים למען ביטחונה האנרגטי וחוסנה הכלכלי והחברתי של מדינת ישראל. מאגרי הגז הטבעי, שנאמדים בסכום הבלתי נתפס של אלף מיליארד שקלים, הם קופת החיסכון שלנו והזכייה הגדולה ביותר בהיסטוריה של מדינת ישראל. אם רק היו לנו מנהיגים שחושבים עלינו, היה אפשר לעשות כאן מהפך כלכלי חברתי שכמוהו העולם עוד לא ראה".

"נתניהו, שקיבל את ההחלטה השערורייתית ולפיה יותר מ-50% מהגז יעבור לייצוא, מוביל כעת מהלך מסוכן שמאיים לחסל סופית את הסיכוי להפוך את הגז הטבעי לאוצר הלאומי של מדינת ישראל. הגז הטבעי יכול לשמש לפיתוח תעשייה מקומית שתחזק את הכלכלה ותוכל להקל ביוקר המחיה, להפחית את זיהום האוויר ולהבטיח כאן עתיד כלכלי וחברתי טוב יותר ומלא תקווה למשך דורות", הוסיף גלבוע.

סרטון אנימציה שהפיצו המתנגדים למתווה הגז

יו"ר מרצ זהבה גלאון, שהגיעה להפגנה, אמרה: "הציבור מצביע כאן ברגליים ומוחה נגד העובדה שהממשלה הולכת למכור את האינטרסים שלו לברוני הגז. נתניהו צריך להשעות את עצמו מלעסוק בענייני הגז בגלל קרבתו לשלדון אדלסון וטייקוני גז אחרים, הקרב הוא לא רק על הגז, אלא על הדמוקרטיה הישראלית".

איתן כבל, יו"ר ועדת הכלכלה, אמר לוואלה! NEWS במהלך ההפגנה: "שמחתי להשתתף במחאת האלפים, אין לי ספק שהם מייצגים את הרוב המכריע של הציבור במדינת ישראל, שרוצה לראות את ראש הממשלה נלחם עבורו ולא עבור ברוני הגז. אין לי ספק שהציבור בסופו של דבר יאמר את דברו, ויכפה על הממשלה לשנות את החלטתה".

כ-300 בני אדם מפגינים בתל אביב נגד מתווה הגז. יותם רונן
ההפגנה בתל אביב, הערב/יותם רונן
"חייבים לעצור את מתווה הכניעה של נתניהו לטייקוני הגז. זהו מתווה מצוין לטייקונים ורע לאזרחים"

ח"כ דב חנין מהרשימה המשותפת: "קולם של האלפים שהתכנסו בתל אביב הערב חייב להדהד גם בתוך הכנסת, אליה תגיע ביום שני ההחלטה בעניין העברת הסמכויות לעקיפת החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים. חייבים לעצור את מתווה הכניעה של נתניהו לטייקוני הגז. בלי פיקוח על מחירים, בלי תחרות אמיתית, בלי הגבלות ייצוא, בלי הגנה על האינטרסים של משק החשמל והתעשייה בישראל - המתווה הזה מצוין לטייקונים ורע לאזרחי ישראל".

ממטה מאבק הגז נמסר כי המשטרה פועלת באלימות כלפי המפגינים. "המשטרה מחפשת עימותים עם המפגינים, משטרת ישראל ידעה והיה כתוב באירוע בפייסבוק שאנחנו צועדים לקריית הממשלה, שם תוכנן לקיים 'הייד פארק', ולמרות זאת משטרת ישראל נוהגת באלימות וחוסמת את המעברים לקריית הממשלה". יוסי דורפמן, ממטה המאבק, מסר: "נראה שמישהו בממשלה הורה למשטרה לחפש עימותים בכוח עם אלפי מפגינים". עם זאת, עד כה טרם נרשמו אירועים חריגים.

אלף מפגינים צועדים מכיכר הבימה לקריית הממשלה נגד מתווה הגז, 27 ביוני 2015. דנה ירקצי, מערכת וואלה! NEWS
אלף מפגינים צועדים מכיכר הבימה לקריית הממשלה נגד מתווה הגז, 27 ביוני 2015/מערכת וואלה! NEWS, דנה ירקצי

היום יצביעו שרי הממשלה אם לקבל את הצעתו של שר הכלכלה אריה דרעי להעביר את הסמכות לקידום מתווה הגז מהמשרד שהוא עומד בראשו לכלל שרי הממשלה. ההצעה עלתה לדיון בממשלה אחרי שבישיבת הקבינט שהתקיימה ביום חמישי הודיע דרעי כי הוא אינו מתכוון לנצל את סמכותו כשר הכלכלה כדי לקדם את מתווה הגז, והוא דורש שהאחריות על ההחלטה בנושא תהיה של כלל הממשלה, ולא שלו באופן אישי.

ההסכם אמור לשבור את הדואופול של חברות הגז "דלק" בראשות יצחק תשובה ונובל אנרג'י האמריקנית. במצב כיום, לשתי החברות אחזקות בארבעת מאגרי הגז: תמר ולוויתן הגדולים, ותנין וכריש הקטנים. לפי המתווה, "דלק" תמכור את אחזקותיה במאגרים הקטנים למשקיעים חדשים בתוך 14 חודשים, ובתמורה תמשיך להחזיק במקביל בתמר ובלוויתן. רק כעבור שש שנים יצטרך תשובה למכור את חלקו בתמר. נובל אנרג'י תצטרך לדלל את אחזקותיה בתמר ל-25%. בפועל, טוענים ברלב ושותפיה, המונופול של נובל אנרג'י לא יפורק, שכן החברה האמריקנית תמשיך להפעיל את שני המאגרים הגדולים במשק. הממשלה, מנגד, טוענת כי מכירת שני המאגרים הקטנים תוביל לתחרותיות במשק הגז.

(עדכון ראשון: 21:00)

הפגנה נגד מתווה הגז ברחוב מנחם בגין בתל אביב, 27 ביוני 2015. יותם רונן
הפגנה נגד מתווה הגז ברחוב מנחם בגין בתל אביב, 27 ביוני 2015/יותם רונן
הפגנה נגד מתווה הגז ברחוב מנחם בגין בתל אביב, 27 ביוני 2015. יותם רונן
הפגנה נגד מתווה הגז ברחוב מנחם בגין בתל אביב, 27 ביוני 2015/יותם רונן
כ-300 בני אדם מפגינים בתל אביב נגד מתווה הגז. יותם רונן
ההפגנה בתל אביב, הערב/יותם רונן
אלפים צועדים בתל אביב נגד מתווה הגז, 26 ביוני 2015. יותם רונן
אלפים צועדים בתל אביב נגד מתווה הגז, 26 ביוני 2015/יותם רונן
אלפים צועדים בתל אביב נגד מתווה הגז, 26 ביוני 2015. יותם רונן
אלפים צועדים בתל אביב נגד מתווה הגז, 26 ביוני 2015/יותם רונן
אלפים צועדים בתל אביב נגד מתווה הגז, 26 ביוני 2015. יותם רונן
אלפים צועדים בתל אביב נגד מתווה הגז, 26 ביוני 2015/יותם רונן
אלפים צועדים בתל אביב נגד מתווה הגז, 26 ביוני 2015. יותם רונן
אלפים צועדים בתל אביב נגד מתווה הגז, 26 ביוני 2015/יותם רונן
אלפים מפגינים בתל אביב נגד מתווה הגז. יותם רונן
אלפים מפגינים בתל אביב נגד מתווה הגז/יותם רונן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully