וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפלסטינים הגישו חומרי חקירה ראשונים נגד ישראל לבית הדין בהאג

שר החוץ הפלסטיני ריאד אל-מאלכי הגיש לתובעת הכללית של בית הדין הבינלאומי מסמכים המצביעים על פשעי מלחמה שביצעה לכאורה ישראל. "בפעם הראשונה תוסר החסינות מעל ישראל ופשעיה"

צילום סטילס: ראובן קסטרו, עריכה: ניר חן

(דיווח מאולפן וואלה!NEWS על דוח הוועדה הבינלאומית של האו"ם, שחקרה את מבצע "צוק איתן)

שר החוץ הפלסטיני, ריאד אל-מאלכי, הגיש היום (חמישי) לתובעת הכללית של בית הדין הפלילי הבינלאומי שבהאג, פאטו בנסודה, מסמכים הקוראים לפתיחת חקירה נגד ישראל בגין ביצוע "פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות". המסמכים שהגיש אל-מאלכי, המלווה במשלחת פלסטינית הכוללת מחוקקים ומומחים משפטיים, עוסקים בשלוש סוגיות מרכזיות. ראשית, הם נוגעים למבצעים הצבאיים של ישראל בגדה המערבית וברצועת עזה, ובראשם מבצע "צוק איתן". נושאים נוספים שבהם עוסקים המסמכים הם בנייה בהתנחלויות וסוגיית האסירים הביטחוניים.

שר החוץ אל-מאלכי אמר במעמד ההגשה כי "פלסטין החליטה לחפש צדק ולא נקמה. לכן אנו כאן היום". לדבריו, "המידע המוצג במסמכים משכנעים מספיק כדי לפתיחת חקירה מיידית. השגת צדק היא חיונית בשביל הקורבנות הפלסטיניים, חיים ומתים, ויחסוך את הזוועות מרבים".

דובר משרד החוץ עמנואל נחשון הגיב להגשת מסמכי החקירה. "זהו ניסיון פלסטיני לעשות מניפולציה על המנגנונים של בית הדין ולהפוך אותם לכלי פוליטי", אמר נחשון והוסיף: "אנו מקווים שהתובעת לא תיפול למלכודת הזאת".

עוד כתבות מהעולם:
דאעש פתח במתקפה משולבת נגד הכורדים וצבא אסד בצפון סוריה
טרנסג'נדרית התפרצה לנאום אובמה על אישור נישואי גאים
איום הטרור האיסלאמי בארה"ב קטן בהרבה מאיומי טרור אחרים

שר החוץ הפלסטיני ריאד אל-מאלכי מחוץ לבית הדין הבינלאומי בהאג, יוני 2015. טוויטר, צילום מסך
שר החוץ הפלסטיני ריאד אל-מאלכי מחוץ לבית הדין בהאג, היום/צילום מסך, טוויטר

חבר הוועדה הלאומית הפלסטינית למעקב אחר סוגיית בית הדין הבינלאומי, מוסטפא ברגותי, אמר כי החשיבות של המסמכים שהוגשו היום הם "בהסרת החסינות מעל ישראל, מעל פעולותיה ומעל פשעיה, מול החוק הבינלאומי, בפעם הראשונה זה 67 שנים". במהלך מסיבת עיתונאים ברמאללה הוסיף ברגותי כי שר החוץ אל-מאלכי יבקש מהתובעת הכללית להתחיל בחקירת "פשעי המלחמה של ישראל". לדבריו, המסמכים מדגישים את ההפרות של ישראל "כתוצאה ממדיניות שיטתית ורחבה".

פעיל זכויות האדם שעוואן ג'בארין אמר כי הגשת המסמכים "מראים את הרצינות של הצד הפלסטיני בכל הנוגע לשיתוף פעולה עם בית הדין". כמו כן, הוא ציין כי מדובר במסר לקהילה הבינלאומית על כך שהרשות "לא רק רצינית בכול הנוגע להצטרפות לבית הדין, אלא גם פועלת לכך שבית הדין יעשה את עבודתו".

המסמכים הפלסטיניים שהוגשו לבית הדין הבינלאומי בהאג, יוני 2015. טוויטר, צילום מסך
המסמכים שהוגשו היום/צילום מסך, טוויטר

בינואר האחרון הגישה משלחת הרשות הפלסטינית לאו"ם מסמכים חתומים בבקשה להצטרף לבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג ול-17 אמנות בינלאומיות נוספות. נציג הרשות באו"ם, ריאד מנסור, אמר אז כי המסמכים הועברו, לאחר שיו"ר הרשות אבו מאזן חתם עליהם.

הפלסטינים החליטו להצטרף לבית הדין אחרי שהצעת ההחלטה שעלתה במועצת הביטחון של האו"ם, שלפיה תוקם מדינה פלסטינית עצמאית תוך שנתיים, נפלה. בתחילת חודש אפריל נכנסה החברות לתוקף ושר החוץ הפלסטיני הגיע למקום לרגל האירוע.

פאטו בנסודה, תובעת בבית הדין הפלילי הבינלאומי – האג. 2014. AP
"הצד הפלסטיני רציני בכל הנוגע לשיתוף פעולה עם בית הדין". התובעת הכללית פאטו בנסודה/AP

ביום שני האחרון פורסם דוח הוועדה הבינלאומית של האו"ם, שחקרה את מבצע "צוק איתן". מהדוח עולה כי הוועדה מצאה שישראל והפלסטינים ביצעו פשעי מלחמה במהלך המבצע. "הוועדה מצאה האשמות מבוססות לביצוע פשעי מלחמה הן על ידי ישראל, והן עלי ידי הארגונים הפלסטיניים", נכתב בדוח, שהועבר לידי שני הצדדים. הוא יוצג רשמית בפני מועצת זכויות האדם של האו"ם ב-29 ביוני.

"היקף ההרס והסבל האנושי בעזה היה חסר תקדים, וזה ישפיע על הדורות הבאים", אמרה יושבת ראש הוועדה, השופטת בדימוס מארי מקגוואן דייוויס בתדרוך עיתונאים שנערך היום בז'נבה. יושבת הראש הוסיפה מנגד כי "בקרב קהילות שלמות בישראל יש פחד מתמשך, שכן הן חיות תחת איום מתמיד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully