וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הטבח, מדינות הדרום בארה"ב נאבקות בסמלי העבר הגזעני

מסע הירי של דילן רוסף בכנסייה בקרוליינה הדרומית גרם לרבים להתנער מסימני מלחמת האזרחים. במיסיסיפי רוצים לשנות את הדגל, ובטנסי ובטקסס להוציא פסלי גנרלים של הקונפדרציה ממבני השלטון

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(אובמה: נגע הגזענות עדיין קיים)

מחוקקים במדינת מיסיסיפי מתכננים להציע חוק שיסיר את סמל הקונפדרציה מהדגל הרשמי של המדינה – זאת כחלק מהמגמה החדשה במדינות הדרום בארצות הברית להתנער מסמלי תקופת העבדות ומלחמת האזרחים בעקבות הטבח בכנסייה האפרו-אמריקנית בקרוליינה הדרומית בשבוע שעבר. מושלת המדינה ניקי היילי אף קראה אתמול (שני) להסיר את הדגל המתנוסס מחוץ לבית המחוקקים של המדינה.

הסערה המחודשת סביב דגל הקונפדרציה התעוררה לאחר שתמונות של דילן רוף, שמואשם כי רצח תשעה מתפללים בכנסיית "האם עמנואל" בעיר צ'רלסטון ביום חמישי, צצו אחרי תקרית הירי ובה הוא נראה אוחז בדגל מעורר המחלוקת, כשרבים רואים בו סמל לשנאה גזעית. קני ג'ונס, חבר הסנאט של מיסיסיפי, אמר כי הוא ומחוקקים נוספים ישקלו להגיש הצעת חוק מוקדמת לשינו החוק במטרה לצבור תמיכה ביוזמה לפני הכינוס הבא שלהם, שיתחיל בחודש ינואר.

לקריאה נוספת על הטבח בכנסייה
מאות בכנסייה בקרוליינה הדרומית שנפתחה לראשונה לאחר הטבח
"המשפחה סולחת לך": קרובי קורבנות הטבח בכנסייה מחלו לרוצח
אובמה מיואש: השועל הוותיק והעייף השלים עם תקנות אחזקת הנשק

תמונותיו של דילן סטורם רוף, החשוד בטבח בכנסייה בדרום קרוליינה, באתר שהוא החזיק. ניו יורק טיימס, צילום מסך
דילן רוסף אוחז בדגל הקונפדרציה/צילום מסך, ניו יורק טיימס

מיסיסיפי היא המדינה היחידה בארצות הברית שבדגלה יש את סמל הקונפדרציה, אולם שש מדינות אחרות מאזכרות את דגל קבוצת המדינות שניסו ללא הצלחה לפרוש מארצות הברית ולחמו במדינות הפדרציה בין 1861 ל-1865. עיצוב הדגל הנוכחי קיים מאז 1984 ומשאל עם שנערך בנושא ב-2001 הצביעו שני שלישים מתושבי המדינה לטובתו.

עם זאת, המושל הרפובליקני של המדינה, פיל בריינט, אמר כי משאל העם סיפק תשובה ברורה בנושא וכי אין לערער עליו. "אני לא מאמין שהמחוקקים של מיסיסיפי יפעלו בניגוד לרצון התושבים בנושא זה", אמר המושל.

עצומה אינטרנטית שקוראת לשינוי הדגל כבר צברה אלפי חתימות מאז הלילה ויוצרת העצומה, ג'ניפר גונטר, סיפרה כי היא השיקה אותו בעקבות הטבח. "אני מעודדת, אבל אני גם יודעת שהבעיה גדולה יותר מדגל. עם זאת, אני חושב שזאת תהיה מחווה חשובה על רקע הטרגדיה הזאת", סיפרה גונטר, שלומדת באוניברסיטת קרוליינה הדרומית.

פסל ג'פרסון דייוויס, נשיא הקונפדרציה בתקופת מלחמת האזרחים של ארצות הברית, מחוץ לאוניברסיטת טקסס, מאי 2015. AP
פסל של ג'פרסון דייוויס, נשיא הקונפדרציה, מחוץ לאוניברסיטת טקסס/AP

לא רק במיסיסיפי ובקרוליינה הדרומית מנסים להשתחרר מהעבר האפל של הדרום – בבית המחוקקים של טנסי מוצב פסל בדמותו של ניית'ן בדפורד פורסט, שהיה גנרל בצבא הקונפדרציה והמנהיג הראשון של הארגון הגזעני קו קלס קלן. "אסור שסמלים של שנאה יקודמו בידי הממשלה", כתב ג'ים קופר, חבר הקונגרס מטעם טנסי, בחשבון הטוויטר שלו. "עלינו להסיר את הפסל פורסט".

כמו כן, סטודנטים באוניברסיטת טקסס דורשים להסיר מהקמפוס את הפסל של ג'פרסון דייוויס, נשיא הקונפדרציה, מהקמפוס. דובר מטעם האוניברסיטה מסר כי הדיקן גרגורי פנווס נפגש אתמול עם סטודנטים ודן עמם בנושא. רק בשבוע שעבר קבע בית המשפט העליון כי מדינת טקסס לא חייבת להיענות לבקשת לקבוצה הנקראת "בני הווטרנים של הקונפדרציה", שדרשו להכין עבורם לוחית רישוי מיוחדת לרכב, שבה יופיע דגל הקונפדרציה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully